Waarom vindt mijn hond het vervelnd als ik naar hem blaas?

Mijn hond vindt het vervelend als ik naar hem blaas, en gaat dan een beetje piepen of gapen, wat bedoelt hij hiermee en waarom doet hij precies dat?
Verder blaas ik niet naar hem hoor dat vind ik alleen maar zielig als hij het niet leuk vindt.

Ps: het maakt volgensmij niet uit waar ik blaas hij reageert altijd hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Omdat naar hondennormen je adem stinkt! Zelfs al heb je je tanden gepoetst, toch zal de sterk ontwikkelde neus van een hond je adem als stinkend beschouwen. Want zeg nu zelf, munt en aardbei zijn nu niet bepaald de favoriete geuren van een hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
LOL nee, moet je eerst stront eten, dan vind hij het lekker...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, mijn hond eet geen stront hoor...dus dat vind ze ook niet lekker (de hond).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Niet? Die golden van mijn ouders die was verzot op paarden bolussen... Zo wel om op te vreten als om in te rollen.
Blazen is voor een hond een uiting van agressie, en daarnaast vinden ze het gewoon heel erg vervelend ;) het heeft ook te maken met dat hun gehoor heel gevoelig is, en het blazen klinkt vervelend. Vraag maar eens iemand aan de telefoon in de hoorn te blazen, zo ervaren honden dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is onnatuurlijk gedrag voor een hond,de hond snapt niet wat je ermee bedoeld en het kan de hond onzeker maken want jij als roedelleider doet iets dat voor een hond niet herkenbaar is.

Ik raad je af of dit te doen want het kan ook fout lopen doordat hij in je gezicht hapt en dan heeft de hond het weer gedaan terwijl het niet de fout van de hond is.

Toegevoegd na 47 seconden:
of dit te doen = om dit te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Het juiste antwoord: raar/niet te plaatsen gedrag van de leider. Bovendien kan het inderdaad fout aflopen door een onverwachte reactie (happen) en ja dan zou de hond "agressief" zijn...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jodokus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
De hond kan inderdaad eens uit angst gaan bijten.
Ik heb zelf al ruim 6 jaar een hond uit het asiel die de kinderen van de vorige baas had gebeten. Volgens die vorige baas was de hond vals en moest worden afgemaakt. Hier was de dierenarts het gelukkig niet mee eens en nu heb ik al 6 jaar de liefste en leukste hond die je je wensen kunt.
Hij heeft nooit meer iemand gebeten, hij gromt zelfs niet (ook niet als je aan z'n eten of aan z'n kauwbot komt) en is altijd vrolijk en vriendelijk tegen iedereen, een echte allemansvriend. Hij is aanhankelijk, speels, luistert goed , kortom de perfecte hondenvriend. Hoezo vals?
In het begin was hij wat onzeker, hij trilde dan als een rietje bij de minste stemverheffing (waarschijnlijk dus mishandeld), maar dat ging gelukkig na verloop van tijd over toen hij doorhad dat hij hier nooit geslagen wordt.
Ik was trouwens al het derde baasje. In het tweede gezin heeft hij ook de kinderen gebeten. Het kan niet anders dan dat ze hem gepest en getreiterd hebben en hij toen uit angst heeft gehapt. En ja, dan krijgt de hond dus de schuld helaas. Daarom zitten de asiels ook zo vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat fijn Astrid, dat deze lieve hond bij jullie terecht is gekomen! Al die honden die worden mishandeld: vreselijk. Heel veel mensen "verdienen" geen hond. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een duidelijk en goed antwoord dus uiteraard een Plus. @Astrid66
Walgelijk al die dierenmishandelingen! Geweldig dat jij deze waanzinnige moord hebt kunnen weerhouden! Super dat je deze hond onder je hoede hebt genomen en fantastisch dat je hem toch nog hebt kunnen heropvoeden tot een lieve, vrolijke en kindvriendelijk hond!!! Ik zou je graag minimaal 10 plussen willen geven maar helaas kan dit niet ( maak ik wel goed bij je antwoorden) Veel lieve groetjes van één van je mede dierenvrienden en een stevige poot en aai voor je hond van vlindertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie, Tja helaas worden er door dit soort omstandigheden nog steeds vele honden in het asiel gedumpt terwijl het echter aan de baas ligt.
Toen ik mijn eerste hond kreeg wist ik ook van niets,maar ik ben me er wel in gaan verdiepen en ik kijk ook regelmatig naar Cesar Milan want hij ziet het hondengedrag zooooo goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlindertje en Jodokus, bedankt voor het compliment, maar vooral voor Vlindertje: je geeft me teveel eer!
Het is de dierenarts geweest die weigerde de hond te euthanaseren, niet ik. Elke weldenkende dierenarts had dit trouwens geweigerd. Daarna heeft de dierenarts de hond op internet geplaatst via dierenasiel.nl Het asiel zat destijds vol en de dierenarts heeft de hond zolang in zijn praktijk gehouden. Om de beurt namen dierenartsassistenten hem 's avonds mee naar huis. Aan heropvoeding heb ik niet zoveel hoeven doen. Hij was gewoon meteen al vriendelijk en sociaal en beet niet, ook luisterde hij al redelijk goed.
Het voornaamste wat ik heb gedaan is zijn angst wegnemen.Deze hond was duidelijk mishandeld. Ik hoefde maar even iets mijn stem te verheffen,( bijvoorbeeld bedoeld voor mijn ondeugende katten die aan mijn eten willen zitten) en de hond ging trillen als een rietje door angst. Ook deed hij soms een kleine plas in huis vanwege stress. Ik heb het rillen en trillen genegeerd en de plas zonder commentaar opgeruimd, dus ook genegeerd. Geen aandacht aan geschonken verder, ook niet getroost. (Als mens heb je de neiging om dan te gaan troosten, maar dat werkt averechts, negeren dus!) Pas als hij rustig was heb ik hem aangehaald, geknuffeld en met hem gespeeld. Toen ik mijn hand boven hem hield (dreiging tot slaan dus) kroop hij in elkaar. Ik ging dan met mijn hand langzaam naar zijn kop en gaf hem een aai. Dit heb ik regelmatig herhaald en nu kwispelt hij als ik mijn hand boven hem hou. Ook wordt hij niet meer bang als ik mijn stem even verhef. Hij voelt zich veilig en is een heel ontspannen hond nu. en ik geniet met volle teugen van hem! Mijn hond is trouwens een kruising Friese Stabij. Deze honden staan erom bekend dat ze sociaal, intelligent en makkelijk in de omgang zijn. Hoe krijg je zo'n hond dan zover dat hij gaat bijten? Heel simpel, elke hond gaat bijten als je hem/haar maar genoeg treitert en mishandeld. Om die reden zijn er ook veel bijtincidenten met bijvoorbeeld golden retrievers die ook bekend staan als makkelijk en sociaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch vind ik het geweldig wat je hebt gedaan maar bij deze ook mijn complimenten en hartelijke dank voor die fantastische dierenarts en assistentes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk leeft hij nog dankzij da + ass.'s (die allemaal veel dank verdienen), maar jij toch ook, voor je geduld en goede inzicht hoe te handelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie hadden in mijn situatie vast hetzelfde gedaan als ik het zo lees:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:^)))
Het piepen en gapen, zijn stress signalen van je hond.
Het gapen hoort bij de kalmerende signalen. Het is een communicatie middel van je hond, onderling communiceren honden ook zo, hij bedoeld dat wat jij doet bedreigend is en doet dit omdat hij dat wil stoppen door een kalmerend signaal te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Jammer dat zoveel mensen die een hond aanschaffen niet de moeite nemen om zich te verdiepen in hondengedrag. Daardoor gaat er nog wel eens iets mis en krijgt de hond onterecht de schuld. De hond kan uit angst gaan happen, wordt vaak nog mishandeld en belandt uiteindelijk getraumatiseerd in het asiel of wordt vastgebonden aan een boom. Triest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij een welverdiende plus.
@Astrid66 ik ben het volledig met je eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, zeer triest idd hoe mensen met hun hond omgaan
als je hem aanblaast is dat bijna een tornado wat je blaast in zijn snuit.
De reactie is dus normaal maar kan ook een waarschuwing van de hond zijn hou op vind dit niet leuk weet niet wat ik ermee moet ??
Je zegt vind het zielig en doe het niet meer terecht als je lang doorgaat kan hij een keer uithalen naar je bv neus vlakbij als je blaast.
dus verstandig niet meer doen ook katten vinden het niets en ik denk elk dier zal het niet prettig vinden.
Behalve een vis dan daar kan je niet bij HAA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!