moet je de ogen van een shih tzu schoonmaken?

ik krijg een shih tzu en ik zag iets staan over het schoonmaken van de ogen, hoe zit dat precies? en hoe moet je ze dan schoonmaken?

Toegevoegd na 1 minuut:
moet je ook de vacht voor de ogen knippen of kort houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Omdat de ogen een gevoelig punt zijn van de Shih Tsu, moet u ervoor zorgen dat deze goed schoon blijven. Bedruppel de ogen daarom als dat nodig is met een daarvoor bestemde lotion.
Mijn vrouw reinigde vroeger de ogen met een wattenschijfje of papieren zakdoekje ( wat nat gemaakt onder de kraan), dat ging opperbest.
Om de haren uit de ogen te houden is een elastiekje noodzakelijk.
Je kunt ook kiezen voor het knippen van de haren voor de ogen, een elastiekje kan wel eens "trekken" aan de haren.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een toevoeging:
De ogen van een Shih Tzu kunnen erg gevoelig zijn en vragen daarom veel verzorging. Veel Shih Tzu’s hebben last van traanstrepen. Dit is makkelijk te zien omdat het vaak donkere bruin tot rode strepen op de snuit achterlaat, het is plakkerig en het stinkt.
De ene Shih Tzu heeft hier meer last van dan de andere.
Wanneer je Shih tzu hier last van heeft, al is het maar een klein beetje, dan is het raadzaam om de oogjes regelmatig schoon te maken.
Dit kan je doen met gekookt water wat je hebt laten afkoelen. Wanneer dit niet werkt kun je altijd afgekoelde kamille thee proberen.
Kamille staat bekend om zijn rustgevende en verzorgende werking en werkt vaak heel goed.
Je doet gewoon wat (afgekoeld) water of kamille thee op een watje en wrijft dat over de vieze plek op de snuit. Als er een klein beetje water of kamille thee in het oog komt is niet zo heel erg, je moet tenslotte ook goed de ooghoeken meenemen.
Bij Shih Tzu die zijn kortgeknipt moet je er ook goed op letten dat het haar wat weer aangroeid op de snuit niet in het oog groeit. Zorg er daarom dus voor dat het haar in die omgeving kort blijft of niet in het oog komt. Dit kan ook ontstekingen veroorzaken.
Z512099