13 jarige maltezer hond stinkt met ademen. wil nauwelijks eten en kan of wil moeizaam lopen wat te doen?

Hallo,

Ik ben nu 17 en heb al vrijwel mn hele leven mijn 13 jarige maltezer Quinty als hond.

Ik begin me nu echt zorgen te maken. Ik weet dat de dag komt. Dat ze zal overlijden maar komt dat nu al zo dichtbij?

Ze slaapt de hele dag bijna. Als er iemamd aan de deurklopper klopt is ze springlevend en blaft alles bij elkaar den krijgen we haar niet stil tot de deur weer dicht is.

De rest van de dag als ze loopt zakt ze als het ware door haar poten (achter) op verschillende manieren. Zelfs de spagaat heb ik gezien.

Als ze naar buitem in de achtertuin gaat om een plasje te doen, zakt ze soms halverwege in en laat soms zelfs dan de plas liggend lopen. Waarna ik haar even in het bad was.

Ook stinkt ze uit haar bek... dit al enorm lang. Maar wilde dit even bijmelden

Sinds ongeveer een week wil ze nauwelijks eten. Terwijl ze altijd dol enthousiast met eten was. Ook laat ik de brokken nu in heet water even zacht worden. Dan eet ze wel. Maar niet veel.

De dierenarts zegt over het gebit telkens bij controle "misschien laten reinigen" dit gebeurt onder narcose en hebben we 1 x gedaan. De volgemde controle zeiden ze het weer. En het kost toch echt wat centen.
Volgens mij is dat sws geldklopperij.
Ook gaan we nu naar een dierenarts die soms bij de dierenwinkel is (eens pee week) vele malen goedkoper.

Maar moet ik me nu gaan voorbereiden dat ze er niet lang meer is?

Zelfs een koekje wind haar niet meer op

Ze wandelt nooit. Is het een idee dat ik dagelijks ga wandelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Ritsuka
7 jaar geleden
ze kan bijna niet eten, kan niet goed lopen, valt in haar eigen urine. Je moet jezelf echt goed afvragen of je beestje nog wel een waardig leven heeft op deze manier.
Antoni
7 jaar geleden
Hoe wil je gaan wandelen met de hond als deze nauwelijk gewoon kan lopen? Nee, nu gaan wandelen als dat al niet de gewoonte was, lijkt mij dus geen goed idee.
Ivana
7 jaar geleden
Als je ziet dat ze geen plezier meer heeft in het leven, moet je eens met de dierenarts praten of je haar niet moet laten inslapen. Voor jou is dat vreselijk, maar het kan een weldaad zijn voor het dier. Ik weet hoe moeilijk dat is, maar een hond laten lijden tot hij vanzelf overlijdt is niet wat je moet willen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze lijdt geen pijn 100% -zekee
Rieneke1
7 jaar geleden
@JasonH, wat goed dat je röntgenogen hebt! Je bent nu wel erg laat om nog met het diertje te gaan wandelen, dus doe dat maar liever niet. Als je van de hond houdt, dan ga je per direct naar de dierenarts, al is het om het hondje in te laten slapen. Ga niet wachten tot het dier vanzelf doodgaat na een lange lijdensweg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7 x 13 = 91...!
Ivana
7 jaar geleden
@freekfluweel Jouw berekening is absoluut onjuist. Het hangt in sterke mate af van de grootte van het ras. Het eerste levensjaar van een hond komt in de meeste gevallen overeen met 14 jaar in mensenleeftijd, daarna is er een relatie tussen ras, grootte en leeftijd in vergelijk met de mens. Zie de volgende link: http://www.dierenklinieklemmer.nl/medische-info-huisdieren/info-hond/leeftijd-van-de-hond/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dierenarts! Het hondje lijd enorm.
19belle87
6 jaar geleden
Ze lijdt WEL PIJN sommige honden geven dat bijna niet aan maar als ze door dr poten zakt dan doen dr poten of gewrichten teveel pijn om op te staan

Antwoorden (2)

Het hondje moet goed onderzocht worden, @JasonH
Ze is oud en loopt slecht, valt en blijft liggen in haar eigen plas, eet nu weinig, is lusteloos en slaapt de hele tijd, totdat de bel gaat, dan leeft haar waakinstinct op.

Kortom ze is oud en mankeert van alles, zo te moeten leven is niet diervriendelijk. Een hond die stinkt uit de bek had al veel eerder goed geholpen moeten worden (schoonmaken en misschien rotte tanden/kiezen trekken) en als het daar niet aan ligt, waaraan dan wel? voeding?

Ja, het lijkt haar tijd te zijn en jouw resolute "Ze lijdt geen pijn 100% zeker" is niet zeker, zolang niet goed onderzocht is wat zij precies mankeert.
Bij een goede dierenarts krijg je eerlijk antwoord, de vraag die jij je zelf moet stellen is: heeft mijn hondje nog plezier in haar leven of is het voorbij en is het eigenlijk niet tijd om afscheid te nemen?

Ik raad je aan om naar een andere dierenarts te gaan, nee niet die in de dierenwinkel, naar eentje met een eigen praktijkruimte en daar te vragen wat er precies aan de hand is en ook om een eerlijk advies te vragen. Komt deze dierenarts met allemaal dure onderzoeken en dure medicijnen aan, moet je even opletten, want daar zou ik wel even over nadenken en niet zo maar overal ja en amen op zeggen.

Het is moeilijk, ik weet het, je hebt haar al zo lang, je weet niet beter! maar het is wel beter voor je hondje om het nu goed aan te pakken.
Kijk morgen eerst eens waar een andere dierenarts zit, maak dan meteen maar een afspraak. Doe je best, Jason en sterkte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Precies, en als je geen onderzoeken wil, laat het beestje dan vredig gaan, ook al kost dat geld. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, Als je een huisdier aanschaft, moet je bereidt zijn bij enige twijfel over de gezondheid, er (veel) voor te betalen. Het is ook een goed advies een andere dierenarts te kiezen, eentje waar je vertrouwen in hebt.
SimonV
7 jaar geleden
Mooi, meelevend antwoord. Dikke plus.
Uit de bek stinken, algehele zwakte en niet eten. Mogelijk diabetes zeker op die leeftijd bij een hondje niet ongebruikelijk. Hoe is het met drinken ? Veel drinken mogelijk ook aanwijzing hiervoor, maar naar een goeie dierenarts gaan lijkt mij de meest voor de hand liggende optie als je geeft om dit dier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Al ga je maar naar de dierenarts om het hondje in te laten slapen.