Waarom likt mijn hond mijn oren?

Onze hond likt alleen mij in en om mijn oren, voor de rest bij niemand. Hoe komt het dat ze het alleen bij mij doet? Ik woon nog bij mijn ouders thuis en het is de hond van ons/ mijn ouders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
47.9K

Antwoorden (2)

Jouw hond ziet u graag en zij zegt ook : jij bent mijn baasje. Het is een vorm van communicatie en contact zoeken. U hebt een goede relatie met uw hond, zij likt u, als zij kon zou ze u kussen.

Toegevoegd na 2 uur:
Trouwens, wees blij , zo hebt u altijd propere oren ❗️
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha ja wees blij. Hij likt eerst aan zijn kont en dan aan jou! Of hij likt/eet aan poep van de straat en dan aan jou! Zeer proper ;)
Net als katten wassen honden zich door met hun tong over hun vacht te likken. Maar honden houden er ook van om hun baasje te likken, vooral dan in het gezicht en meer bepaald nog rond de mond of de neus.
Deze handeling heeft wel degelijk een betekenis: de hond wil zich daardoor onderdanig tonen. In de natuur toont een wolf dat hij in een lagere positie zit door de lippen van de leider te likken. Het volstaat zelfs dat de onderdanige wolf zijn eigen mondhoeken likt, als gebaar van onderwerping.
De volwassen hond die zijn baasje likt, imiteert gewoon het gedrag van een pup die de snoet van zijn moeder likt om eten van haar te krijgen.
Het is dus verkeerd om uw hond af te wijzen of zelfs te straffen wanneer hij u likt. Het is zijn manier om te laten zien dat u de baas bent. Vindt u het om hygiënische redenen onverantwoord, laat de hond u dan één kort likje geven.