hoe kan ik mijn hond stoppen met plassen in de tuin? zie verdere uitleg.

Onze hond, wordt 4 x per dag uitgelaten, zeker 15 min. per x. maar zelfs een uurtje na d'r uitlaat, plast ze in de tuin ! Waarom? en wat kunnen we eraan doen om het tegen te houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

dat kan meerdere oorzaken hebben:

de hond kan last hebben van zijn blaas. (laat checken door de DA om lichamelijke oorzaken uit te sluiten)

het is van het begin af aan al toegestaan en er is sprake van geconditioneerd gedrag

de hond vertoont over het algemeen dominant gedrag zonder jullie die doorhebben. (wil dus niet zeggen dat de hond dominant IS, iets wat veel mensen verwarren)

15 minuten wandelen voor een hond is bijzonder kort, dus maak 1 keer dag een lange wandeling zodat het dier tijd en de mogelijkheid krijgt om zijn energie kwijt te raken, zijn natuurlijke driften kan gebruiken (speuren, achter iets aan'jagen' etc)

laat haar? spelen en donderjagen met andere honden (contact met anderen honden houdt een hond gezond en fris in zijn hoofd)

kijk naar het gedrag van je hond over het algemeen. in hoeverre zijn hier dingen te zien die alles bij elkaar wijzen op een bepaalde dominante/plek in het gezin.

(gaat ze zomaar op de bank liggen, begint ze zelf met spelen, gaat ze als eerste door de deur, wacht ze netjes tot ze eten krijgt of eigent ze dit zich toe, etc.)

eigenlijk kan men pas echt een oplossing geven als men de hond ziet, en de interactie met de baas/gezin kan zien.

plassen in de tuin kan meerdere oorzaken hebben, en al zou het 1 oorzaak hebben dan is het nog per hond verschillend hoe deze (op maat naar de hond als het ware) aangepakt kan worden.

in ieder geval een lichamelijk oorzaak uitsluiten, de hond meer beweging en vrijheid geven d.m.v. lange uitjes, en de hond corrigeren als je haar op heterdaad betrapt.
(zie je haar plassen roep je HEY, of NEE, en loop je kalm maar zeker op haar af. (verder niet straffen of wat zeggen, als ze voor je aan de kant gaat is het prima)

een emmertje water over de plek voorkomt gele plekken of verbranding aan wortels, gewassen.

ligt het op de tegels, dan een emmertje met biotex oplossing (handwarm) als je niet met bleek wil werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langngngngngnge tekst ;-), maar wel met alle mogelijkheden en onmogelijkheden, dus met alle terzake doende info. Vette +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx voor de plusjes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zag je reactie niet staan jufje (hele irri internetverbinding op het moment) lager wandelen kan misschien ook na het werk, maar is hoe dan ook heel belangrijk voor de hond (houdt m ook fris in zijn hoofd om het maar zo te zeggen) ik hoop dat je hond door de 'keuring' van de DA komt.
laat je nog even weten hoe het is afgelopen? :)
Ivana
11 jaar geleden
Dikke plus. Hoef ik niet in actie te komen.;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hahahaha, lekker is dat hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super dat je naar de DA bent geweest om het even na te laten kijken. t arme dier kon dus gewoon niet anders. met dit warme weer wel oppassen met inspanning hoor, voordat je een ander probleem krijgt met de hond.
oververhitting: ze kunnen enkel zweten uit hun voetzolen, maar dat is met deze warmte en bij inspanning never nooit voldoende.

Andere antwoorden (2)

Uw hond bakend haar terrein af, dit zijn merktekens die ze aanbrengt om anderen te verwittigen dat dit haar zone is door middel van geurspots.
Afleren zal u moeilijk kunnen want dit is hun instinct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe dominanter het gedrag is van een hond hoe meer geurspots. dit komt ook bij teven voor. als men de interactie op zich zodanig veranderd, en de hond zichzelf niet meer ziet als de persoon die de boel moet afbakenen is het wel degelijk af te leren in een tuin. aan het instinct doe je idd niet veel, maar de hond kan wel leren waar het wel mag, en waar niet. castratie kan helpen (ook bij teven) om deze drang wat te verminderen, maar alsnog kan de invloed die de baas heeft het 'maken of breken'.
Omdat dit blijkbaar een gewoonte is geworden voor haar, kan je het beste een hondentoilet maken. Graaf 1m bij 1m uit, vul het met een laag van zo'n 20 cm kiezelstenen, en breng haar daar naar toe vóór je met haar gaat wandelen. Als ze daar plast, enorm prijzen - totdat ook dit een gewoonte geworden is.

De regen wast het toilet schoon, alleen als ze er ook poept zal je af en toe moeten poepscheppen...