hoe komt het dat dieren precies weten wanneer het etenstijd is?

Ik heb een kat die veel buiten is, maar als het etenstijd is staat ie altijd voor de deur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heeft ie honger.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tja, katten vertonen veel overeenkomsten met mannen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol Pieter :D

Het beste antwoord

Dieren zijn net mensen. Je hebt zo je vaste etenstijden, en dan heb je meestal ook echt trek. Je hoeft niet eens op de klok te kijken, want je maag rammelt al.

Hetzelfde geldt voor dieren. Als je kat gewend is om iedere dag rond 17.00 uur eten te krijgen, zal hij rond 17.00 uur voor de deur staan omdat hij dan gewoon trek heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal staan ze dan om 16.30 al te drentelen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad. en maar piepen (die kat van mij doet dat altijd).

Andere antwoorden (8)

Zijn Ze zo gewend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier raakt dan gewend wanneer hij/zij moet eten, en het zal dan ook wel honger krijgen. Als hij/zij dat voelt, komt het met etenstijd denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat zijn maag zijn klok is. Krijgt hij trek dan komt hij naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland kennen wij de etenstijd, in Suriname bijvoorbeeld niet.
Dieren raken gewend aan patronen. Dus als jij op een bepaalde tijd eten aanbiedt, dan zal het dier om die tijd komen eten. Gewenning dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is hun instinct
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ze hebben een heel goed klokje in zich die begint te knorren als het etenstijd is. Maar onze kat neemt het niet zo nauw. Ze begint denk ik al anderhalf uur voor haar etenstijd erg geïnteresseerd te raken in wat er in de buurt van de keuken gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een biologische klok die zorgt ervoor dat wij op bepaalde tijden moe zijn en trek hebben. een kat zal deze ook wel hebben en heeft altijd om etenstijden trek en komt dan naar huis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt de dieren (door jou) aangeleerd. Denk maar aan het beroemde experiment: De hond van Pavlov. Pavlov ontdekte dat honden beginnen kwijlen als ze eten krijgen. Hij onderzocht dat door telkens als zijn hond eten kreeg een belletje te laten rinkelen.

De tijd tussen het belletje en eten werd steeds langer en na een tijd begon zijn hond al te kwijlen als hij het belletje nog maar hoorde. Dus:

voedsel → kwijlen

geluid + voedsel → kwijlen

geluid → kwijlen