Zijn paarden net zo trouw als honden?

Honden zijn hele trouwe dieren. Als hun baasje na drie maanden uitgezonden te zijn weer thuiskomt, springt de hond direct in zijn armen. Je hebt ook niets voor niets het spreekwoord dat de hond je beste vriend is. Honden zijn erg gebonden aan hun baasje, een band die ze dan met niemand anders hebben.

Maar is dit ook zo met paarden? De mens had heel vroeger al honden en katten als huisdier (als ik kijk naar het Oude Egypte), maar ze reden ook al snel op paarden in de vroege middeleeuwen. Man en paard zijn dus al een lange tijd verbonden met elkaar. Hadden de paarden toen net zo'n trouwe band als de man die heeft met honden? Zijn paarden trouwe dieren die bij hun baasje blijven of was dit ooit zo? Of is het net als katten, dat ze erg afstandig zijn en ze het liefst gewoon eten willen krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat is helemaal niet afstandig!
Veel katten hechten zich aan hun baasjes hoor.
Mijn kat slaapt bij me,in bed,dicht tegen me aan,hij laat zelf merken wanneer hij wil knuffelen en kroelen(echt vaak ook)
En als ik weg ben zit hij bij het keukenraam te wachten tot ik terug kom en dan wordt ik begroet door dat hij met z'n lijfje tegen m'n benen wrijft en daarna springt hij op m'n schouder om me wel een kwartier kopjes en likjes in m'n gezicht te geven.
En dan heeft hij al eten gehad van mijn moeder die thuis is,en hij kan ook de hele dag bij z'n harde brokjes die altijd in z'n bakje zitten.
Dus....jij hebt vast geen kat!>^_^<
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb drie katten en knuffel ze altijd, maar ze zullen niet naast me lopen als ik naar buiten ga. xD
Rieneke1
11 jaar geleden
laurena, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seeginn ik had vroeger een kat die met me meeliep als ik de bus pakte naar school. 1 keer is ie zelfs achter me aangelopen de bus in.
een andere kat van ons liep altijd mee bij het uitlaten van de hond. ze bestaan dus wél die dat doen. ;-)) ----------------------------------------------------- afstandige katten? wat zijn dat?? (zal het die schootplakkers van me hier eens vragen) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heerlijk woord : schootplakkers........die hou ik erin!! Dank, eucalypje!

Het beste antwoord

Een hond is een roedeldier, en een paard een kuddedier.
De aard van de twee diersoorten is daardoor volledig verschillend.

In een roedel is er een alpha-dier, of een alpha-paar.
De naaste familie van de hond, de wolf, heeft dus een leider, en alle andere wolven staan onder hem, in een duidelijke rangorde van hoog naar laag. Alleen het alpha-paar krijgt pups, die door de hele roedel verzorgd worden.
Als de pups minder afhankelijk zijn van de moeder (na zo'n 12-14 weken) kan zij mee gaan op de jacht, omdat er een oom of tante oppast op de pups.
De regels en de rangorde binnen de roedel zijn heel duidelijk, worden dagelijks herbevestigd, en er wordt nooit van afgeweken.
Dit is belangrijk voor het overleven van iedere wolf binnen de roedel.
De leider is dus de allerbelangrijkste wolf voor de roedel ; zonder hem geen territorium, dus geen eten, geen nakomelingen, en vooral : geen veiligheid.

Een mens neemt, als het goed is, de taak van de roedelleider op zich. Als de hond dus zonder zijn leider is, is zijn wereld niet okay, al krijgt hij dagelijks zijn eten en drinken voorgezet, en wordt er met hem gewandeld en gespeeld. Als de leider terugkomt, is er dus grote opluchting en opwinding : nu klopt alles weer.

Een paard is een onderdeel van een kudde, met meestal een wat oudere merrie als matriarch. De kuddeleden beschermen elkaar en de veulens, maar zullen bij echt gevaar vluchten, met de jonge dieren in het midden. Een hengst komt langs als de merries tochtig/hengstig zijn, en klaar zijn voor de voortplanting. Hij zal dan proberen merries uit de kudde af te zonderen, en tot iedere merrie door hem bevrucht is blijft hij bij zijn geroofde kudde. Daarna sluiten de merries zich weer aan bij de hoofdkudde.
Niet de leider, maar de kudde biedt de veiligheid.

Als een paard getemt wordt, of bij mensen geboren wordt, leert het paard samenwerken en gehoor geven aan de verzoeken/opdrachten van de ruiter. Maar een goed aangereden paard kan dus naar iedere ruiter luisteren, en vormt geen exclusieve band met 'zijn' mens, zoals een hond dat wel doet. Natuurlijk is er een grote mate van vertrouwdheid, als er één mens hoofdzakelijk met dit ene paard omgaat, maar de band is anders.
Het paard zal bij gevaar nog steeds proberen te vluchten, terwijl een hond juist zijn 'mens' opzoekt voor zijn gevoel van veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Heel mooie uitleg. Dit verdient een dikke plus.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een paard is idd een vluchtdier, maar een paard wat goed doorgereden is en bv een ZZ proef springt of Z parcour loopt is niet per definitie volgzaam bij elke ruiter. wat dat betreft zijn het net honden: eerlijk zijn, grenzen aangeven, en laten zien dat het dier je kan vertrouwen en het respect wederzijds is. (had ooit een paard dat was hier een prima demonstratie van: levensgevaarlijk was ie als hij een loopje met je kon nemen) zo is de ene hond bij de ene niet te vertrouwen, en bij de andere een super gehoorzame hond. hetzelfde verhaal dus. (sommigen dieren zijn meer megaand dan anderen, maar garantie is het nooit!) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het niet helemáál met je eens : een hond is erg gevoelig voor de uitstraling van een mens - de meeste honden zijn bij mij gehoorzamer dan bij hun baasje, omdat ik ijzig consequent ben als ik met een hond aan het trainen ben, ook al hebben ze me nog nooit gezien. Maar verknipte dieren zal je altijd hebben (helaas...traumatische ervaringen laten hun spoor na...).
En sommige honden zijn gewoon echt niet te vertrouwen, en moet je altijd en overal in de gaten blijven houden. Ik denk, dat jouw paard uit het voorbeeld bij ieder ruiter zou uitproberen wat hij kon uitspoken. Maar ook als hij je wél kende, zal je af en toe toch weer even de puntjes op de 'I' hebben moeten zetten. En dat is bij een hond anders : als hij je eenmaal als leider heeft geaccepteerd, blijf je lange tijd de leider : een verwonde alpha-wolf zal door zijn roedel nog lange tijd als ranghoogste gezien blijven, ook al is hij ziek of verwond. Maar we dwalen af van 'trouw'.........

Andere antwoorden (3)

Een paard is ten eerste geen knuffeldier of een dier om op schoot te nemen. Je laat een paard werken bijvoorbeeld, en dan bouw je een band op. Maar dit is niet hetzelfde band als met een hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zonder vertrouwensband met een paard valt er niet mee te werken, al beheerst een paard alle vaardigheden die hier voor nodig zijn. er zijn wel degelijk paarden die van knuffelen houden.
(ff lekker krabbelen op de schoft, hun hoofd op je schouder om even gekriebeld te worden etc.) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar die band is niet vergelijkbaar met die van een hond. Het zijn ook allebei totaal verschillende dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
honden, katten, paarden zijn idd verschillende dieren. maar bij mijn weten gaat de vraag niet over een band maar over trouw, maar kan me vergissen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het verschillende dieren zijn heb je dus ook een ander band. Een paard is niet even trouw als een hond.. Dan kom je dr weer op omdat t andere dieren zijn, en ze anders in elkaar zitten. Dat is wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goh, heb toch genoeg trouwen paarden gehad, en trouwen honden ook overigen. paarden met gedragsproblemen, honden met gedragsproblemen, en had er helemaal niets mee te doen.
(vorige eigenaars kon de dieren aan de straatstenen niet kwijtraken om het maar ff zo te zeggen) t is denk ik maar net wat je onder trouw en een band hebben verstaat. mar nogmaals, een paard blijft een paard, een hond blijft een hond, en een kat blijft een kat.
appels kan je niet vergelijken met peren, maar het is wel degelijk mogelijk om een bepaalde band met deze dieren op te bouwen. (m.a.w. het i afhankelijk in hoeverre een dier jou toelaat en in hoeverre deze jou kan vertrouwen want anders valt er helemaal geen band op te bouwen m.i.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook wat ik bedoel ;)
denk niet dat je kan praten over trouw, ook al zal en hond een eigenaar herkennen en deze hebben opgenomen als een lid van zijn roedel.

katten zijn ook niet afstandelijk.

elk dier wat zijn natje en droogje krijgt, en zich begrepen voelt (honden/katten/paarden spychologie) zal een band hebben met een eigenaar of verzorger.

kortom, elk persoon die een dier veiligheid en vertrouwen kan bieden, en hierbij een pot voer is 'trouw'.

dieren hebben met elk persoon apart een bep. interactie.
paarden doen wat er van ze gevraagd wordt omdat ze hiervoor kiezen. (ze weten dat ze tig keer sterker zijn dan een mens)

honden die luisteren doen dit om dezelfde reden: het levert ze wat op (koekje, veiligheid, etc.)

als er iemand is dit een dier dit net zo, of beter kan bieden is een dier helemaal niet 'trouw'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hangt deels van het karakter van een paard af. Een arabier is, bijvoorbeeld, een heel gevoelig paard en hecht zich snel aan mensen. Mijn vriendin heeft een eigen paard en als ze even weg is kijkt hij haar nog altijd heel lang na en hinnikt ook als ze terug komt. Ik denk dat paarden net zo trouw als honden kunnen zijn, maar ze gedragen zich nu eenmaal niet hetzelfde. Het lijkt me ook niet zo fijn als een paard in je armen springt :). Een paard reageert zoals een paard en een hond als een hond. Een hond springt tegen je op, terwijl een paard je welkom hinnikt.