kan een kat allergisch zijn voor kerstbomen? Of is er iets anders aan de hand?

Mijn katten zijn, sinds de kerstboom in huis staat, wel erg vaak aan het niezen.

Ik heb het internet al afgezocht naar de symptomen van niesziekte en verkoudheid bij katten, maar op het niezen na hebben ze geen verdere symptomen. (ook zijn ze allebei tegen niesziekte ingeent)

Geen waterige ogen, geen loopneus, snot of wat dan ook. Ze eten en drinken nog zoals normaal, gebruiken de kattebak niet meer dan normaal en maken hun vacht niet overdadig schoon. Ze zijn nog harstikke speels en gedragen zich verder normaal.

Het enige is dus dat ze wel erg vaak niezen en ik het vooral voor hunzelf erg vervelend vind en bezorgd ben.

Ik zelf denk dat het de kerstboom is, maar kan dit wel? Of is het misschien toch iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dit kan best wel eens kloppen. Over het algemeen hebben katten het niet zo met een kerstboom (of er moeten veel dingen in hangen waarmee ze kunnen 'spelen').

Wat ik zou adviseren is je kerstboom op een verhoging te zetten zodat deze niet op de grond staat. Als het niezen dan minder wordt dan heb je vermoedelijk de oorzaak gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kerstbomen, en het water waarin ze soms staan, zijn tamelijk giftig voor katten.
ook kunnen katten een enkele keer allergisch reageren op de nabijheid van een kerstboom.
maar....voor hetzelfde geld hebben je katten last van een milde vorm van niesziekte.
eigenlijk denk ik dat dit het geval is, omdat beide katten er last van hebben.
dit kan zich uiten door alleen niezen zonder verdere problemen.
ik zou ze in de gaten houden, en zo lang het bij niezen blijft, zou ik me niet teveel zorgen maken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Heb je buiten de kerstboom nog wat anders in huis staan dan normaal bv.hyacinten?Daar zijn ook veel dieren en mensen overgevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Franse lelies van tien dagen oud veroorzaken ook heftige niesbuien. Het stuifmeel gaat rond die tijd door de lucht zweven.
Ik schrijf dit omdat er op dit moment erg veel Franse lelies in boeketten worden verwerkt.
Mocht je ze in de kamer hebben staan, dan kan dat ook de oorzaak zijn.
Ivana
14 jaar geleden
Kijk deze site eens.
http://kattenziektes.com/allergie.html