Welke sierlijke vissen kun je bij goudivssen plaatsen?

Hey,

Wij hebben net een klein aquariumpje gekocht, de naam is Baby BiOrb (15l), er zitten 2 goudvisjes in sinds woensdag, we geven die nu gewoon voer maar we zullen ook nog van die garnaaltjes kopen of watervlooien.

Nu is mijn vraag, we zouden er graag nog een derde visje bij hebben, de Baby BiOrb is 15 l en die man waar we de goudvisjes kochten zei dat er nog een derde bij kon, we zoeken dus een sierlijk zwart koudwatervisje, die hetzelfde voer heeft zoals een normaal goudvisje, die je er uiteraard ook bij kunt zetten en geen problemen vormt met de andere goudvissen, we hebben al gekeken voor een zwart goudvisje maar we willen graag nog iets sierlijker, met een lange staart.

btw: Groeien goudvissen echt naargelang de grote van de aquarium?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen aquarium, dat is een vissenkom. En volgens vissendeskundigen valt dit gewoon onder dierenmishandeling.
Het is echt belangrijk om een groot aquarium voor ze te gaan kopen, want dit kan echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cm of 40 zijn zeker geen uitzonderingen.
kennis van me heeft een sluierstaart in een mega vijver en zelfs deze zit rond de 40 cm. wat de leeftijd betreft lijkt het getal 40 magisch. goudvissen van 40 jaar zijn dus ook geen uitzondering. daarbij zijn het gravers, en vissen die enorm van zich af mesten en het water vervuilen. een pompje heeft dus geen zin (filteren over watten en kool met flink wat capaciteit, dus liters per uur) pompje die water rondpomp en zeefvuil eruit haalt is dus puur voor het oog.
algen kunnen toeslaan in je bak, de waardes die je niet in je bak wil hebben lopen op (of juist af) zodat alle mogelijkheden voor ziektes aanwezig zijn. (elke vis draagt ziektegragers bij zich, maar met een gezonde weerstand/omgeving worden ze hier niet ziek van)

Antwoorden (3)

De inhoud van slechts 15 l is al veel te weinig voor je twee goudvisjes!!
Het is een schande dat de handelaar dit niet weet of niet vertelt.
Vissen groeien.
Ook de vervuiling groeit dan mee.
Maar niet de inhoud van je aquarium en de capaciteit van je filter.
Dus zijn er ook geen geschikte vissen om er bij te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op onze informatieformulier van de Baby Biorb zien wij ook veel foto's waar ze er zelfs 3 goudvissen in doen, er stond ook op het formulier van de Baby BiOrb dat er 6 kleine visjes in mochten, dus 2 goudvissen zullen dan toch geen probleem vormen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor een foto niet nee, maar als je denkt aan het welzijn van de vis, en dieren wil houden door hun leefomgeving zoveel mogelijk na te bootsen zou men een dergelijk 'aquarium' niet mogen verkopen of gebruiken om een bloemstukje in op te maken. sorry, ze zien er leuk uit, maar voor het houden van vissen zijn ze totaal niet geschikt, ook niet als de vissen het er wel een tijdje in uit zullen houden voor ze het loodje leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Eddepet (vind een soeppan van 15 ltr al krap, laat staan om er vissen in te houden) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GregoryS Ik begrijp best je goede bedoelingen en je kunt best wel twee goudvisjes in 15 l in leven houden.
Maar wat weet je af van PH--GH--nitriet-- fosfaten--nitraatgehalte, zuurstof enz. in je water?
Welke filter heb je en welke capaciteit van je pomp?
En wat als je jonge goudvisjes gaan groeien?
En ze binnen een jaar drie keer zo veel in het water poepen?
En hoe vaak en hoe veel je water moet verversen?
Welke zuurstofplantjes geschikt zijn voor goudvissen en heb je die dan ook?
indien jouw filter net zo groot is als de inhoud van je aquarium, kan je het misschien een jaartje volhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit een zuurstofpomp in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zuurstofpompje is geen filter, dus waar moet de vissenpoep dan heen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
[Quote Baby BiOrb:] Het unieke filtersysteem in combinatie met de krachtige zuurstofcirculatie zorgt voor optimale waterkwaliteit. De ingebouwde lichtunit zorgt voor een sfeervolle verlichting. [End Quote] We gaan een reinigingspompje kopen waar we elke week 30% van het water mee uithalen en verversen, en we zullen er ook de vissenpoep mee ''stofzuigen'' die op de bodem ligt. Wordt de Baby BiOrb beschreven als 'vissenkom' met de slechte reputatie? Het is wel bollig maar heeft wel zuurstof en filter.. of gaat deze eerder naar Aquarium?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goudvissen produceren tot wel 8 x zo veel afvalstoffen dan ander vissen.
Daar is een klein filtertje niet op berekend.
En dan moeten ze nog gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
filteren over kool en watten lijkt me lastig in zo'n bakkie, maar dit heb je wel nodig bij vissen, en helemaal bij goudvissen. begrippen als 'sfeervol' en 'uniek' zegt niet zo heel veel als het om waterwaarden en zuiveren gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GregoryS, wat er op dat formulier van Baby BiOrb ook staat, van mijn part mag je er 12 kleine visjes in houden, maar dan wel écht kleine visjes. Goudvissen zijn (of blijven) niet klein! Bovendien heb ik ook mijn twijfels over het filter(tje!). En de 'krachtige zuurstofcirculatie', ik hoop dat die een beetje te regelen is? Want in een gezond aquarium met planten zal dit 'zuurstofpompje' (maar eigenlijk verpompt het enkel lucht) veel CO2 uit het water verdrijven, dag voeding voor planten! :-( En als je geen (echte!) planten hebt denk ik dat je vissen het nog minder lang zullen gaan uithouden. Planten leveren namelijk niet alleen zuurstof maar zuiveren ook het water. En dat doen ze beter dan via een waterverversing, want te veel waterverversen bezorgd de dieren niet alleen (een beetje) stress, maar haalt ook weer andere voedingsstoffen voor planten en (reinigings)bacteriën uit het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12 kleine vissen in zo'n ruimte? wat mij betreft is dat alleen maar goed te keuren als het om ingeblikte sardientjes gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weet wat je doet zie ik geen probleem. Maar je hebt natuurlijk gelijk. Aan het verhaal te horen heeft GregoryS daar te weinig ervaring voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki goudvissen zijn planteneters, dus eten ze de zuurstofplanten op en dat filtertje moet je onder een vergrootglas leggen, wil je hem zien.
Pure oplichterij, zal wel weer uit China komen, mooie foto er bij, opgeblazen lulverhaal en verkopen maar.
Erg, heel erg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is mijn eerste keer dat ik vissen heb, had goudvissen genomen omdat ik gehoord dat dat goudvissen zeer sterk zijn qua ziektes, leefomgeving, etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goudvissen planteneters? Ik dacht alleseters. Op het filtertje heb ik natuurlijk geen zicht, je kan er natuurlijk altijd creatief mee zijn (en ook hier geldt: je hebt er wel ervaring voor nodig) maar ooit worden inderdaad de grenzen bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GregoryS het lijkt misschien erg persoonlijk te worden, maar dat is het echt niet, jij wist van niets en dacht er goed aan te doen om goudvissen te kopen.
De verkoper is hier in de fout gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki. ergens in die 15 l. moet dan ook nog die filter zitten, hij kan dus niet erg( voldoende) groot zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het ergste geval gebruik je een buitenfilter of wees je creatief met het filtermateriaal, of zorg je voor erg veel planten en een geschikt bodemsubstraat zodat je filter minder te doen heeft, maar inderdaad, daar zal dan ook de vraag weer zijn: waar blijf je met al die planten in 15 liter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Eddie, de filter zit niet in de 15l, de filter zit onderaan in een aparte 'kamer'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb hem even opgezocht, werd nieuwsgierig, er zit een bodemfilter in met een pijpje waar de lucht door omhoog gaat ( luchtpompje dus)
Voor het schoonmaken moeten de planten er uit, want die staan boven op de filter.
De filter is zo groot als een schoteltje en een cm. of 5 hoog.
Het geheel ziet er best wel aantrekkelijk uit, mooie vormgeving, licht ik de kap, maar kost dan wel € 70.- !
Werkelijke waarde: een euro of 30.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik, maar voor die 70€ verwacht ik dan wel sublieme kwaliteit qua filter, luchtpomp, etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor minder dan 70 heb je al een hele leuke complete bak met een veel schappelijkere inhoud. (startersetje) dat is nu juist te ellende met die verkooppraatjes en mensen die een nieuwe hobby willen starten met alle goede bedoelingen van de wereld. fabrikanten spelen hier maar al te graag op in, en verkopers brengen het met een mooi praatje wel aan de man. het klinkt goed, ziet er leuk uit, maar meer is het niet eigenlijk (geldklopperij even buiten beschouwing gelaten dan he) vind het echt lullig voor je dat je er zoveel anders bij had voorgesteld en er een flink bedrag voor neer hebt gelegd. en ja, goudvissen vreten aan planten (vooral de fijnbladige, dus......de zuurstofplanten) ze graven, vreten relatief veel, en schijten relatief #bijzonder# veel. sterk zijn ze wel hoor, dat zeker.
maar ze stellen (net als elke vis) bepaalde eisen willen ze ook sterk blijven.
(maar deze aanvullende, belangrijkste info heb je waarschijnlijk ook niet gehoord bij het verkooppraatje) oplichters zijn het m.i.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schijten doen ze echt wel veel, telkens ik naar ze kijk zie ik bijna altijd een lange zwarte draad bij één aan z'n gat hangen xD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GregoryS, het ding ziet er echt prachtig uit, gaat het ergens mis, dan weet je waarom.
Zelf zou ik er kleine visjes in doen b.v. guppen.
Maar laten we er maar over ophouden, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gregory :)))) yeps, optimale eetlust en stofwisseling die beesten.
maar zo'n kakdraad is toch mooi een keer wat anders dan b.v een baarddraad aan de bakkes van bepaalde vissen toch? ;-)
geen, je zou er niet eens goudvissen in moeten houden!!

veel te klein, hooguit 3 mannenguppen maar dan houdt het ook wel op.

de man die zegt dat er nog van alle en nog wat in kan wil enkel verdienen, en heeft maling aan het welzijn van de vissen.

goudvissen zou men eigenlijk alleen maar moeten houden in een groot aquarium. (dus geen 60x30x30)

garnaaltjes moet je minimaal met 10 tegelijk houden (groepsdieren) inclusief grote mosbal en schuilplekken. gaat allemaal niet passen in je bak.
daarbij zitten garnaaltjes graag verwarmd.

dus ALS je er vissen in wil doen: 3 endler mannen en that's it. (ook deze niet op een koude plek zetten omdat het koud water vissen zijn)

Toegevoegd na 4 uur:
op een plaatje lijkt het leuk, zie hebben ze er hier clownsvissen in gefotoshopt.

ff zoeken op het houden van dergelijk vissen en men kan lezen dat het gewoon oplichterij is en totaal niet haalbaar is in zo'n bak (zeeaquarium?!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga mijn goudvissen nu echt wel niet ergens gaan dumpen hoor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dumpen??? ieks..!! veel mensen werken in de vakantie aan hun tuin en vijver.
als je ze op MP zet vind je vast wel een nieuw adresje waar ze de ruimte hebben en het naar hun zin krijgen. zo hoef je helemaal niets te dumpen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn er al aan gehecht, ze bewegen veel in de kom, ze zwemmen achter elkaar aan, niet dat ze er doodongelukkig bij liggen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eucalypje, zelfs voor 3 guppen is 15 liter veel te klein. Ook guppen hebben minimum 50 à 60 liter nodig! GregoryS, het is niet omdat een vis niet doodongelukkig bij ligt dat hij niet ongelukkig is of dat hij niet gestresseerd kan raken van ruimtegebrek. Als je met levende wezens aan de slag gaat moet je een beetje verantwoordelijkheid en plichtsbewustheid tonen.
Vergeet 'dumpen'. Je hebt tal van andere opties: een groter aquarium of zelfs een vijver is uitstekend geschikt om goudvissen in onder te brengen! En als laatste redmiddel is er nog http://www.vissenopvang.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki, ik begrijp helemaal dat elke vis meer nodig heeft dan een luxe afwasteil.
echter denk ik niet dat de vraagsteller na aanschaf de bak niet zal gebruiken als deco, en er hoe dan ook vissen in moeten. daarom zeg ik ook ALS er (perse) vissen in moeten. :) endlers zijn redelijk klein, en vervuilen niet zo erg als de karperachtigen. daarbij groeien karperachtigen (zelfs sluierstaarten) uit tot een enorm formaat als ze het naar hun zin hebben en hier de ruimte voor krijgen. goudvissen kunnen wel 40 jaar worden! maar in dergelijke bakjes leggen vanwege slechte leefomstandigheden 99 van de 100 keer al op jonge leeftijd het loodje. Daki
met alle respect hoor, maar uiteraard bewegen ze veel in de kom (wat moeten ze anders?) achter elkaar aan zwemmen is de enige optie die ze hebben. (als je 2 auto's op een kleine rondronde laat rijden zullen ze ook achter elkaar aan gaan rijden) echter is het natuurlijke gedrag van een goudvis heel anders. het meest van de tijd zijn ze lekker op de bodem aan het wroeten, en zijn niet van die actieve zwemmers. als je aan je dieren bent gehecht is het m.i. geen kwestie van hoe dan ook doen wat je voor ogen hebt, maar kiezen voor het bestwil van de vis. (en dat kan heel dubbel zijn) de grote fout ligt niet bij jou, maar bij mensen die viskommen en dit soort bakken aansmeren. en ja, het zijn mooie dingen, maar helaas echt niet voor een vis. op plaatjes lijkt alles mooier, en bij alle producten promoot met de pluspunten en de speciale eigenschappen. het gaat helaas maar al te vaak om de verkoop. (zoals bij schildpadjes die men in een kleine bak kan doen, het kan allemaal volgens de verkoper, maar ondertussen....) zo ook bij de goudvissen en je bak.... snap dat het een teleurstelling is en dat je graag zo horen dat je er allerlei mooie kleurrijke vissen in kan doen die het naar hun zin hebben, maar de feiten zijn helaas anders.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk. Zo'n klein aquarium is niet verloren. Maar je kan er m.i. dan eerder dwergrasbora's of garnalen in houden (nog een stuk kleiner dan endlerguppen, want sommige endlerguppen worden tot bijna even groot als andere guppen. Je zou eventueel kunnen zeggen dat ze 10 liter minder nodig hebben dan andere guppen, maar dat is dan nog 40 à 50 liter en nog minder is m.i. te klein).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zuivere endlers zijn lastig te vinden, maar blijven wel kleiner. hybriden kunnen flink aan de maat zijn idd. scholen vissen die je het liefst met een groot aantal moet houden, dichte beplanting op prijs stellen (lastig met een kleine bak) een stukje kienhout ook waarderen, tussen de 23 en 25 graden gehouden horen te worden (waar laat je een verwarmingselement en thermometer?)
Ph van ong. 5,5 en GH van 4-12. hoe moet dat haalbaar worden in zo'n glazen bol als je er vanuit gaat dat je vissen wil houden die het naar hun zin hebben vraag ik me af. garnalen zijn mogelijk een optie, maar denk niet dat men hiervoor zo'n duur ding heeft aangeschaft, en de vraagsteller ze mogelijk wil houden als aanvulling op een vissenbastand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor al je inf.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thank joeee :)
Helaas moet ik je vertellen dat 15 liter te weinig is voor 2 goudvissen. Deze hebben minstens 50 à 60 liter nodig en eigenlijk liefst nog meer. Want pas in een groter aquarium zullen ze tot hun volledige lengte uitgroeien. In een aquarium van slechts 15 liter zullen ze er echter aan hun beperkte ruimte/groei lijden!

Mijn antwoord is dus in eerste instantie: zorg eerst voor een groter aquarium. En pas als je een aquarium van meer dan 100 liter hebt kan je gaan overwegen om een derde vis erbij te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1