We hebben twee katten maar willen nog een hond, kan dit voor de katten?

Wij hebben 2 katten en zouden graag nog een puppy erbij willen.
Maar onze vraag is, of dit wel mogelijk is omdat de ene kat heel erg bang en schuw is.
De ene kat is dus heel erg schuw en snel bang en dan andere is speels en zeer nieuwschierig.
We hebben 2 blauwe Russen en willen er graag een pomeriaan puppy bij, maar hoe pakken we dit het beste aan? We hadden eerst 1 kat ( de bange kat) en toen we er de andere kat bij haalde was het al ontzettend moeilijk om deze aan elkaar te laten wennen. De kat die we al hadden was steeds aan het blazen op de andere kat die enkel wilde spelen en heel nieuwsgierig was. Aangezien dit al zo moeilijk verliep denken we dat het heel moeilijk zal zijn om de bange kat aan de hond te laten wennen. De kat die wat nieuwsgieriger is zal misschien wel makkelijker lukken.

Is het mogelijk om nog een hondje (puppy) bij de katten te kopen of wordt dit ontzettend moeilijk vooral omdat de ene kat ontzettend bang en schuw is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
Ivana
5 jaar geleden
Blauwe Russen zijn heerlijke katten. Hechten zich hoofdzakelijk aan één persoon en houden van rust. Te veel herrie schrikt ze af. Als de Pomeriaan een keffer is, vlucht die schuwe Blauwe Rus zeker. Als je katten op de kast (hogere plek) mogen, dan bekijken ze het geheel van bovenaf. Dat zou een voordeel zijn. Dwing een Blauwe Rus nooit. De jonge hond kan niet verder dan de grond, is veel langzamer en krijgt de kat nooit te pakken. Maar het zou niet leuk zijn als een van de katten zijn heil boven op zolder ging zoeken.
Ikzelf heb een grote jachthond en een Blauwe Rus. Ze zijn de beste maatjes en likken elkaar af ter begroeting. Ik heb er nooit een punt van gemaakt. Als je geen hard geluid maakt, niet schreeuwt of harde commando's brult, is er geen vuiltje aan de lucht. Rust is alles wat je moet inbouwen. Niet moeilijk doen en de pup opvoeden als ware het een grote hond. Dat is belangrijk.

Antwoorden (2)

Het is goed mogelijk, maar het vergt enorm veel management van jou als eigenaar. Je zult moeten werken met een puppyren, traphekjes en plekken waar de katten wel mogen komen en de hond niet. En dit vergt ook soms lange adem, een cursist van mij heeft het als bovenstaand aangepakt en nu de hond 1 1/2 jaar is, leven hond en kat prima samen! Even over je raskeuze: lees je goed in en ga naar een erkende fokker. Er zijn veel problemen met o.a. een te kleine schedel,
jodyenboyke
5 jaar geleden
katten en honden botsen vaak op straat maar in huis valt het meestal wel mee. als je katten dominant zijn maakt dat het wel moeilijker. als je kat een beetje bangig is zal hij/zij de hond waarschijnlijk eerst voor een lange tijd ontwijken, zorg dus dat dit mogelijk voor hem is en dat de katten een eigen hondvrije plek hebben. de ander zou waarschijnlijk eerder gaan kijken bij het hondje. ze zullen elkaar waarschijnlijk niet helemaal bedrijven omdat met bijvoorbeeld een staart zwaaien heel wat anders voor ze betekent. ook zal er waarschijnlijk vooral in het begin wel eens een ruzie zijn maar dat hoort er bij, dit is alleen om te bepalen wie er de baas is