Moeten konijnen perse in gelijke koppels?

Hoi,

Ik heb op dit moment een gecastreerde ram, en een vrouwtje. Ben van plan om een nog grotere hok te nemen, zou hier dan nog een vrouwtje bij kunnen? Of moet het gelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Nee hoor, met drie kan ook.
Je moet alleen zorgen dat het konijn dat je er bij haalt er ook echt bij past.
Koppelen van konijnen is niet altijd vanzelfsprekend en gaat niet altijd goed.

Het beste kun je contact opnemen met een knaagdierenopvang en hen vragen te helpen met de koppeling, zo weet je dat het konijntje dat er bij komt er ook echt bij past.

Toegevoegd na 48 minuten:
Dan nog even een stukje van bunny bunch over het koppelen (en lees dan vooral de 2e alinea, daar vind je het antwoord op jouw vraag):

"De beste combinatie is altijd een gecastreerde ram koppelen aan een voedster.
Koppelingen met hele jonge konijnen (bijv uit een dierenwinkel) aan oudere konijnen wil nog wel eens lastig gaan, omdat het oudere konijn het jonge konijn totaal overloopt. Het is beter om te wachten met de koppeling tot het jonge konijntje minstens 3 maanden oud is. Rammen samen gaat 95% nooit goed. Het is mogelijk, in een groep die bestaat uit gelijke koppels (dus bijv. een viertal van 2 rammen en twee voedsters). Maar dat is een zeer uitdagende koppeling.

De beste keus en kans is een combinatie van een ram met één of meerdere voedsters, of als dat niet kan twee of meerdere voedsters te nemen. In het wild bestaat een groep immers ook maar uit 1 ram en 1 tot 5 voedsters. Voedsters koppelen zonder ram erbij geeft echter ook vaak problemen en is niet aan te raden. "

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppelen-van-konijnen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koppelen zal lukken, als ik maar weet dat 3 nijntjes ook gewoon kunnen :) bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie konijntjes kunnen.
Ik geloof zelfs dat een mede GV'er (Stippel) drie konijnen heeft in één hok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Dan kan ik binnenkort aan de slag! Bedankt :)
Het is nog niet zo makkelijk om jou vraag te beantwoorden. Ja of nee voldoen niet.

Het antwoord op jou letterlijke vraag is nee: konijnen hoeven niet perse in gelijke koppens. echter: 2 mannen gaat vrijwel nooit goed dus de combinatie word dan 1 man en meerdere voedsters (vrouwtjes)

Een groter hok is prima! en de ideale manier om nieuwe konijnen aan elkaar te laten wennen. Het is namelijk erg belangrijk dat de koppeling op neutraal terrein gebeurt, dus een plek waar geen van de drie konijnen ooit is geweest.

Daarnaast: Vrouwtjes zijn territoriale konijnen (erger dan mannen) en het is erg lastig om er "ineens" een vrouwtje bij te zetten omdat dit vrijwel altijd bonje word. daarnaast kan ze jaloers zijn op het vrouwtje "ik wil mijn mannetje niet delen"

uiteindelijk kan het ook zo zijn dat de nieuwe ram niet kan opschieten met het vrouwtje (of andersom) dus een koppeling duurt geen uren maar dagen. (steeds een poosje langer) al is het wel zo dat wanneer het de eerste keer goed gaat dat een goede indicatie is.

Dus concreet: Zet er gerust een vrouwtje, maar nooit een mannetje, bij op neutraal terrein. Dan als alle drie de konijnen aan elkaar gewend zijn kunnen ze samen in het nieuwe hok.

Veel plezier en succes: Overhaast niks!