Hoe makkelijk kun je een zebravinkje tam maken?

Is het mogelijk om een zebravinkje tam te krijgen? Het is een vink in een kooitje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (3)

Vleugels kortwieken, en vertrouwen winnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zebravinken tam maken is niet zo makkelijk.
Ligt er ook aan hoe oud die is.
Komt die net zelfstandig uit het nest, lukt het misschien nog wel.
Is die al ouder, word het heel moeilijk, al niet onmogelijk.
Maar je zou het zo kunnen proberen.

Eerst een tijdje bij de kooi gaan zitten, en er een beetje tegen praten, dan je hand aan de buitenkant van de kooi, tegen de tralies doen, niet van bovenaf, dat vinden ze eng, dus alleen de zijwanden van de kooi.
Dan wat trosgierst door de tralies aanbieden, komt hij/zij er naar toe, en gaat eten, laat je hem/haar even eten.
De volgende stap is, voorzichtig je hand in de kooi doen, en verder niks, leg je hand gewoon op een zitstok, anders krijg je een lamme arm, en laat je hand een tijdje daar.
Vliegt hij/zij niet meer paniekerig rond in de kooi, met je hand erin, kun je in de kooi trosgierst gaan aanbieden.
Durft die de trosgierst in de kooi uit je hand te eten, kun je gaan leren opstappen, door je vinger vlak voor hem/haar te houden, en de trosgierst net buiten zijn/haar bereik, zodat zij/hij op je hand moet stappen om er bij te komen.
Als hij/zij dan opstapt, niet meteen uit de kooi willen halen, want dan schrikt zij/hij mogelijk, en kun je weer opnieuw beginnen, gewoon rustig aan, en niet te snel alles tegelijk willen, geduld is een schone zaak.

Wieken zou ik niet doen, de meeste wieken verkeerd, waardoor je vogel als een baksteen naar beneden stort.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je je vogel wil laten wieken, laat dat dan door een vogelarts doen.
Dat kost wel een beetje, maar als je dan vraagt of ze het jou willen leren, dan doen ze dat, en dan kun je het fort zelf doen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stap 1

Je moet de zebravink iets voorschotelen waar hij dol op is. Zo is er bv. nat brood dat je hebt uitgeknepen zodat het nog een beetje vochtig is. Zeker bij de kweek mag dit niet ontbreken (zie dat je niet teveel geeft anders kunnen ze diarree krijgen). Je geeft éénmaal per dag zo een beetje brood gedurende een halfuur en haalt wat er nog van over schiet weg, zodat het niet beschimmeld. Gedurende dat half uur laat je hem met rust, zodat hij het kan leren kennen en opeten. Na enkele dagen zal je zien dat hij, zodra je het erin hebt gezet, het komt opeten (als dit niet zo is, dan betekent dit dat hij het niet graag heeft en dan zal je het met iets anders moeten proberen).
Je doet dit gedurende een week totdat je ziet dat hij het goed gewoon is.

Stap 2

In een kooi doe je het volgende: Je plaats het eten in de kooi en gaat er naast zitten en kijkt toe hoe hij eet. In het begin zal hij twijfelen aangezien je normaal niet blijft kijken, maar zijn zin naar het eten zal uiteindelijk de overhand nemen. Na enkele dagen is hij je aanwezigheid gewoon en dan kan over gaan naar de volgende stap.

Stap 3

In een kooi doe je het volgende: Je neemt een beetje brood en steekt het door de tralies en laat hem even doen. Hij moet nu even wennen aan de nieuwe plaats, maar hij zal het toch komen opeten. Na enkele dagen zal hij op de vast plek naast de tralies al klaar zitten als hij je ziet aankomen. De volgende keer hou je je hand tegen het brood (je kan het vast houden terwijl het door de tralies steekt) en laat je hem naar je toe komen. Maak op dit moment zeker geen bruuske beweging en wees zeker dat je zit (anders ben je te imposant). Na een tijdje zal de zebravink ook dit door hebben en als hij zonder probleem zo uit je hand eet dan kan je de volgende keer je hand door het poortje steken met het voedsel in je hand. Eerst zal hij een beetje in paniek zijn, maar als je je rustig houdt dan zal de vogel kalmeren om uiteindelijk uit je hand te komen eten. Daarna kan je het brood op je blote hand leggen. Dan is het geduld hebben en wachten tot dat hij het zo gewoon is dat hij helemaal geen last meer van je heeft. Je kan dan eens proberen hem buiten de kooi te nemen (let wel: het is geen papegaai die rustig blijft zitten; de vogel zal waarschijnlijk rond beginnen vliegen. Je kan ze dus wel tam maken, maar niet in die mate dat ze gewoon zelfstandig op je vinger komen zitten. Of het zal toch een hele uitdaging zijn).

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben altijd een beet huiverig om vogels, producten die voor menselijke consumptie zijn, te voeren.
Verder komt je verhaal op die van mij neer.
+1