Hoe voorkom ik dat mijn hond uit de kattenbak eet, maar mijn katten toch bij de kattenbak kunnen?

Mijn Mechelse herder eet regelmatig uit de kattenbak, op zich al niet zo'n fris idee natuurlijk, maar honden eten wel vaker vreemde dingen...
Maar al dat grit wat ze er bij binnen krijgt is niet zo goed natuurlijk. Vandaag wou ze ook niet eten en leek zich niet lekker te voelen en ja hoor, vanavond flink overgeven, en dat was voornamelijk allemaal kattegrit.
Gelukkig gebruiken we al geen klontvormend kattengrit, want dat zou helemaal akelig zijn als dat een kont vormt in haar maag/darmen.
Ik heb 5 katten die alleen binnenshuis leven (met een ren wel ook buiten) dus geen bak neerzetten en ze buiten laten lopen is geen optie.

Toegevoegd na 2 dagen:
We hebben 1 bak zoals ik al bij een reactie aangaf nu iets van de muur gezet met opening naar de muur zodat de hond er niet meer bij kan en de andere bak hebben we in een kist in gebouwd met een uitsparing voor de katten er in, zie afbeelding

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Misschien werkt de volgende oplossing voor jou: zet de kattenbak in een kastje of dekenkist en maak daarin een kattenluikje. De kattenbak is dan mooi weggewerkt en de hond kan er niet meer bij.
Zie foto en bron.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er bestaan ook kant en klare modellen, zie o.a.: http://woning-inrichting.aanbodpagina.nl/peewee-kattenbakmeubel-reukvrij-economisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

de kattenbakken op verhogingen zetten, waar de honden niet bij kunnen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een tafel? O boven op een half hoge kast.Zodat de kat kan klimmen en gewoon de bak in kan lopen.
De kattenbak in de ren zetten en het luikje naar de ren zo klein maken dat de hond er niet doorheen kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze hond robie heeft exact het zelfde probleem. Onze hond kan niet traplopen, dus hebben wij de kattenbak boven neergezet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht geef je teveel vlees te eten aan je katten. Katten poepen dan ook veel onverteerd vlees weer uit, wat je hond weer wilt opeten...
Dus minder vlees en meer brokjes voer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Peter1007: "Wellicht geef je teveel vlees te eten aan je katten" zeg je. Wat wil je dan aan een kat geven?? Een kat is een carnivoor! De brokjes waar jij het over hebt zijn ook gemaakt van -je raadt het al...- vlees!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel elke dierenarts adviseert om alleen op brokjes te gaan. Brokjes hebben genoeg (als je een goed merk hebt tenminste) voedingswaarden voor de kat. Vlees voegt alleen toe voor het lekkere. Ook zijn brokjes beter voor de tanden van een poes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje: het gaat inderdaad om het verschil tussen brokjes en nat-vlees. Niet over wat er in brokjes zit.
Maar goed, wellicht niet goed overgekomen, gezien het aantal minnetjes. Inzichtelijk lezen is ook een vak natuurlijk.
Kattenbak boven neerzetten en de deurkinken andersom plaatsen zodat de katten ze niet open kunnen springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeste huizen hebben een stoppenkast. Kattenluik erin en kat kan netjes n de wc, scheelt nog geurtjes ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een zelfreinigende katten bak kost wat maar dan heb je ook wat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn kattengrit vervangen door houtkorrels, daar kotst de hond in ieder geval niet van.
Misschien een idee om de buitendeur van de woningbouw eruit halen, er een deur van de gamma in te zetten en daar een kattenluik in plaatsen. Als je gaat verhuizen kun je de originele deur weer terugplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk dat je een afgesloten kattenbak hebt met een luikje, en dat je zo vaak mogelijk de drolletjes uit de bak haalt, zodat de hond geen 'lekkere snack' kan vinden. (ahum.)

Misschien kan je een soort 'tunneltje' voor de ingang maken? Zodat de katten door de 'tunnel/' de bak in kunnen, maar de hond er niet bij kan. Als een soort konijnenhol zeg maar :)

Makkelijke (indien uitvoerbare) oplossing: Draai de kattenbak naar de muur toe. De kat kan er overheen klimmen en naar binnen, de hond niet.

Ook het eerder genoemde idee van een kattenluikje wil ik nog eens noemen. Je kan er ook voor kiezen om 1 kamer 'hondvrij' kattenterrein te maken, door 1 deur van kattenluik te voorzien. In deze kamer kan je dan de kattenbakken plaatsen.Wanneer je geen luikje in de deur wilt maken, maak dan een haakje, zodat de deur op een kier kan. Je kan de bak eventueel ook in een oude kinderbox zetten. Zo kan de hond er niet bij en de kat wel.

Of je kan experimenteren met ander kattenbakvulling. Misschien lust jouw hond wel geen houtvulling bijvoorbeeld. Ik zou in ieder geval biologisch afbreekbare kattenbakvulling gebruiken, dat is vast minder moeilijk te verteren, hihi.

Een voor de hond minder leuke oplossing: een muilkorf/opsluiten wanneer je hem niet in de gaten kan houden. Wanneer je wel bij hem in de buurt bent, muilkorf weg natuurlijk.
Dan: straffen wanneer hij de fout in gaat, belonen wanneer hij bij een waarschuwing reageert.

Hier onder nog een link naar een forum waarop ideeën worden uitgewisseld over het afleren van verkeerde dingen eten door honden.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben de overdekte kattebak met de opening naar de muur gezet een cm. of 15 van de muur.
de katten zijn erg flexibel kwa lichaam dus die kunnen makkelijk erin,onze hond,overigens klein hondje,kan er niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Klinkt als een goed plan!
Met een aanvulling op een al eerder gegeven antwoord: maak een kamer hondvrij, dwz houdt die deur dicht en plaats er een kattenluik in. Je kan dan zelfs een kattenluik nemen dat alleen reageert op de chip in de katten zodat de hond er niet door kan. Dat is handig in het geval van een kleine hond. Je zou de badkamer hiervoor kunnen gebruiken of misschien een kamertje wat je niet voor slapen gebruikt.