Kun je een aquarium zo laten draaien dat je deze niet hoeft te verschonen?

Dus dat water met 1/3e verversen en ontmolmen niet nodig is, dat het eigenlijk zichzelf verzorgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Ja, dat is wel mogelijk.

Het is te zeggen, helemaal zonder water verversen kan natuurlijk niet. Maar ik geloof dat je met de Walstad-methode maar 1 keer per 6 maanden moet verversen. De bacteriën zorgen dan voor een afbraak van alle afvalstoffen. Nu heeft de Walstad-methode wel zijn beperkingen qua waterwaarden dus zal je niet alle vissen kunnen houden. Wil je dit probleem omzeilen zal je wel water moeten blijven verversen. Maar molm weg zuigen hoef je in principe niet te doen als je een goed evenwicht hebt en je bacteriën ervoor zorgen dat alle afvalstoffen (ook het molm) wordt afgebroken. Hiervoor hebben deze bacteriën wel voldoende voedingsstoffen nodig. Als je je water eens test en je probeert je nitraatgehalte op zo'n 15 ppm te houden en het fosfaatgehalte op 1 ppm dan hebben je bacteriën en planten voldoende voeding om het water zuiver te houden en worden deze concentraties toch niet schadelijk voor vissen en zorgen ze niet voor overmatige algengroei. Deze laatste methode is een eenvoudige stap in de richting naar een goed evenwicht in je aquarium. Stel jezelf bovendien niet de vraag hoe kan ik deze waarde (bijvoorbeeld een te hoge of te lage nitraatconcentratie) goed krijgen? Maar wel: hoe kan ik dit evenwicht goed krijgen? Anders gaat het systeem toch terug naar zijn oorspronkelijke situatie. Dat is namelijk een heel belangrijke eigenschap van een evenwicht: het probeert veranderingen tegen te werken.

Let er wel op als je voor de Walstad-methode zou kiezen dat je water verdampt. Je moet dan zien te voorkomen dat het indikt door bij te vullen met water dat erg zuiver is zoals omgekeerd osmosewater.

Mijn advies: ga oftewel helemaal voor de walstadmethode en ververs eens per 6 maanden als dit mogelijk is óf ga voor het zelf sturen van een gezond evenwicht en ververs 10 à 30% elke 2 weken.

Gaat het in dat laatste geval ietsje moeilijker (bijvoorbeeld een te hoge nitraat-concentratie) probeer dan de hulp in te roepen van drijfplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik ga 2 manieren simultaan uitproberen...
waaronder de Walstad-methode, ik ben benieuwd ^^ =D

Andere antwoorden (3)

nee, dat is niet mogelijk.
Allerlei afvalstoffen van planten en vissen gaan zich in het water ophopen.
Omdat een aquarium een gesloten systeem is, kan het niet via een natuurlijke manier weg.
Verdampt water moet aangevuld worden, waardoor de watersamenstelling telkens zal veranderen.
Op den duur is het water zo ongeschikt geworden dat planten en vissen dood gaan.
Wel kan je maatregelen nemen om zo weinig mogelijk te hoeven doen.
Maak een goede biologische filter, net zo groot of groter is, dan de inhoud van het aquarium en dit zo inrichten dat je gebruik maakt van anaerobe bacteriën en aerobe bac.
Verpomp per uur2x de inhoud van het aquarium, door deze filter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal zonder onderhoud gaat inderdaad denk ik niet lukken.
Behalve de hierboven aangegeven zaken moet je ook letten op een goed evenwicht in de bak: niet teveel bewoners er in en letten op de geschiktheid. Twee goudvissen vervuilen veel meer dan een schooltje neontetra's.
Niet denken: 'tjeetje ik heb algen, dan maar een algeneter er in'. Kijk ook naar de oorzaak van die algen. Een gezonde en evenwichtige bak heeft niet veel verzorging nodig. Ik ben daar een groot voorstander van want iedere week een uur in de bak zitten wroeten met je handen verstoort het evenwicht behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet helemaal zonder verschonen. Maar je kunt het wel beperken tot 1x per 2 a 3 maanden.
Hierbij is evenwicht heel erg belangrijk.
Zorg ervoor dat je de juiste planten, lampen, vissen en andere dieren bij elkaar zet. Ook moet je rekening houden met de grote van de bak.

Zo heb ik verschillende grondelaars die de afval tussen de bodem opruimen. Het afval wat zij produceren wordt opgegeten door de kreeften en garnalen (tevens worden dode organismen ook hierdoor opgeruimd). Wat deze dieren laten liggen of verteren wordt door de planten als voedsel tot zich genomen. De planten geven zuurstof af, wat alle dieren nodig hebben. De vissen worden een beetje bijgevoerd, en hun afval komt op de bodem terrecht, en dan komen de verschillende soorten grondelaars, kreeften en garnalen weer in actie.
Voor de evt. groei van algen heb ik de garnalen en verschillende soorten algeneters.

Je zult dus een systeem moeten maken, met de juiste hoeveelheid vissen en andere dieren en planten, om er voor te zorgen dat het water zich zo veel mogelijk zelf reinigd.

Vergeet echter niet dat je een pomp moet hebben, hier groeien namelijk bacterien in die de schadelijke (onzichtbare) stoffen in je water onschadelijk maken.

Maar je zult zo af en toe toch het water moeten verversen. Zelf doe ik trouwens maar 1/5 deel.