waarom ruziën mijn parkieten de hele rijd?

ik had eerst 1 parkiet, een paar weken geleden heb ik er nog één gekocht. ze zitten vanaf het begin alleen maar tegen elkaar te mopperen. waarom doen ze dat?

soms doen ze wel lief tegen elkaar, dan lijkt het net of ze elkaar kusjes geven. ik snap er echt helemaal niks van.

Toegevoegd na 10 minuten:
de vraag is: waarom ruziën mijn parkieten de hele TIJD (niet rijd, maar TIJD)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je met mopperen? als je een tweede soortgenoot erbij doet veranderd de eerste van gedrag. Of het echt mopperen is, weet je pas als je de details hier neerzet.

Antwoorden (4)

De eerste parkiet had eerst het rijk alleen. Toen kwam de nieuwe parkiet en, in de ogen van de dieren, dringt deze het territorium van de ander binnen. Dan moet er even uitgemaakt worden wie de baas is.
In het dierenrijk gebeurt dat door er om te knokken.

Wanneer de vogels onderling hebben uitgemaakt wie de baas is en wat de regels zijn waar ieder zich aan moet houden zal dat wel weer goed komen. Daar kan een paar weken over heen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het bepalen wie de baas is en houd dit over een paar weken op. belangrijk is wel dat ze elkaar niet verwonden; hou dit in de gaten.

Zorg ondertussen dat je van alle belangrijke voorwerpen in de kooi 2 hebt zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan, denk aan voerbakjes, waterbakjes, badje en zitstokken (op dezelfde hoogte).

Wat ook kan helpen is het compleet herinrichten van de kooi.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien 2 mannetjes? of vrouwtjes. Dit gaat ook niet altijd samen.Je kunt dit zien aan snavel, man heeft blauw neusdop, vrouwtje bruin... Vaak wordt aanbevolen om de nieuwe parkiet in een andere kooi naast de andere te zetten, zo kunnen ze al wennen zonder dat ze zich in de veren kunnen vliegen. Wanneer ze gewend zijn bij elkaar zetten. Je kunt ze dit zelf laten doen door de kooien open te zetten, vaak kruipen ze dan vanzelf bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedere combinatie bij kromsnavels is een succes. Ze zijn erg kritisch in het uitkiezen van een partner. Als het niet klikt, kan het best zijn dat het nooit klikt.

Mensen met een volière hebben dan ook meerdere parkieten samen in de vlucht, dan vormen de koppels zich naar eigen keuze.
In de natuur vliegen ze ook met honderden samen en kiezen hun eigen partner.

Het is dus absoluut geen territoriumdrift die de ruzie veroorzaakt. Meer een gewenning of disharmonie.
Ivana