onze poezen hebben met een tussenpose van 1 week allebei kittens gekregen. Nu gaat de ene poes steeds bij de andere in het nest liggen?

Ze, de poes die 1 week later bevallen is: afgelopen donderdag, sleept haar eigen kittens naar de mand van de andere poes en laat de kittens van de andere poes ook bij haar drinken, maar omgekeerd laat de andere poes ook haar kittens drinken. Is dit normaal gedrag? We zijn bang dat de kittens in het gedrang liggen. Moeten we ze bij elkaar in een grote mand of iets leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

deze twee moeders maken er kennelijk geen probleem van bij wie hun kittens drinken.
het is een beetje gedrag dat lijkt op wilde/buiten-katten die in een grote groep leven.
net als bij wilde dieren waar de vrouwtjes op de kinderen letten, onbelangrijk daarbij is wie precies bij wie hoort.
bij olifanten zorgen ook alle vrouwtjes in de groep voor de kinderen.

maak je niet ongerust, hier hoef je niet wakker van te liggen, misschien moet je de grote mand gaan halen en ze allemaal daar in leggen.
ik zou er eerst wel even bij blijven, maar vermoed dat je niet bang hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang alle kittens te drinken krijgen hoef je je geen zorgen te maken. Laat de natuur daarin zijn gang gaan. Mocht de plek inderdaad aan de kleine kant zijn, kun je ervoor kiezen een grotere mand/doos te gebruiken.
Let er wel op dat beide moeders omzien naar de kittens, want voor 1 poes zijn zoveel kittens té veel om te voeden.
Blijkbaar zijn deze 2 poezen erg aan elkaar gehecht dat ze ook in deze gebeurtenis elkaar helpen en steunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hebben we bij ons thuis ook meegemaakt .
Maar verhuizen naar grotere mand of doos is niet aan te raden .
Moederpoezen slepen kittens toch weer terug naar de plek waar zij ze willen hebben ... te klein of niet .... zij doen wat ze willen en dat kun je beter zo laten .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, zulke taferelen komen hier bij ons elk jaar voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben het jaren terug zelfs gehad met een hond en een kat. de kat beviel op 4 april in de hondenmand, de hond op 5 april, ook in de hondenmand. Na flink gesleep met elkaars baby's heeft de kat toch voor een kartonnen doos gekozen.
Dit is inderdaad normaal gedrag, hoewel niet alle poezen dit doen. Het is ook logisch, op deze manier is het grootbrengen van de kittens makkelijker voor beide ouders omdat ze de taken kunnen verdelen. Ook hoeven ze de kittens niet zo vaak alleen te laten. Bij jullie in huis is dat niet zo belangrijk maar in de natuur zijn kittens zonder moeder natuurlijk erg kwetsbaar.

Wat de mand betreft: laat ze lekker zelf kiezen. Zet de grotere mand in de buurt van de mand waar ze nu in liggen, als de moeders die mand geschikter vinden verplaatsen ze zelf de kittens daar wel naartoe. Het is voor poezen vaak erg stressvol als mensen hun kittens uit het nest halen en ergens anders neerleggen, al zijn er natuurlijk ook poezen die nergens mee kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en een plus van rieneke telt dubbel!
Rieneke1
11 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL *is trots*