Is het nuttig of zelfs nodig om een hond speciaal seniorvoeding te geven?

Aan de ene kant denk ik: het is wat aangepast waardoor het minder maar hoogwaardigere eiwitten bevat en dus beter voor de nieren is.
Maar aan de andere kant doet mijn hond het goed op dit voer en wil ik niet dat hij een slome opa wordt zodra ik op seniorvoeding over ga (wat je wel eens hoort). Of dat hij tekort komt.

Kan er na veel gezoek op internet niet echt achterkomen wat ik moet doen. Mijn 2 dierenartsen zeggen allebei iets anders dus daar heb ik ook niet zoveel aan. Misschien kunnen jullie een paar bronnen vinden, of zelf info geven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Mijn 8 jaar oude hond krijgt op den duur altijd diarree van dat seniorenvoer, dus ik geef het hem niet meer. Mijn vorige hond deed het er prima op.

Volgens mij is seniorenvoer ook iets minder calorierijk omdat oudere honden minder bewegen en zo. Dus als je hond wat aan de zware kant is, zou je het kunnen overwegen.

Verder zou ik gewoon voer geven wat je hond lekker vindt en waarop hij/zij het zichtbaar goed doet. En verder zou ik me niet teveel aantrekken van wat al die reclamemakers zeggen. Die willen enkel verkopen.

Mocht je hond ziek zijn dan kan je beter in overleg met de dierenarts kijken of er speciaal voer nodig is. Dit kan het geval zijn bij verminderde lever of nierfuncties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helaas heb ik geen hond, dus hondenspecifiek kan ik niet oordelen. Wel heb ik ervaring me een konijn, op de respectabele leeftijd van 9 jaar (dus zeker senior).
Hij heeft vorig jaar op advies van de dierenarts andere brokken gekregen, brokken die het personeel van de dierenwinkel alleen gebruikt bij oude en zieke konijntjes en sindsdien is mijn konijn weer behoorlijk wat levendiger geworden. Hij is weer iets dikker en (belangrijker) hij heeft helemaal geen last meer gehad van diarree-aanvallen, waar hij voordien helaas wel vaak last van had.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Charlotte;

Wij hebben onze vorige hond (een Golden Retriever) op latere leeftijd ook seniorenvoer gegeven en ze is gezond ruim vijftien jaar oud geworden. Pas de laatste zes maanden was ze erg sloom geworden, maar dat had waarschijnlijk alles met een kleine TIA te maken en niets met het voer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als een hond boven de 6 is geef hem dan wel senior foeding dat is makkelijker voor hem om op te kauwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanaf 6 jaar is wel heel overdreven, behalve als het een reuzeras (ierse wolfshond, duitse dog, enz) is.
Maar senior voeding geven omdat de hond zo makkelijker kan kauwen vind ik niet echt goede reden als het een gezonde hond is. Het is juist goed dat de hond er moeite voor moet doen vanwege gebitsproblemen die anders kunnen ontstaan.
Mijn Fox is 13 jaar geworden De laatste jaren werd hij (te) dik. Wij maakten niet meer zulke lange wandelingen en hij sliep veel (meer). Ik ben toen naar seniorvoeding gegaan: hij kreeg dan toch veel eten en kwam niet aan. Iedereen tevreden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik in de overige antwoorden niet heb kunnen vinden en wat zo'n beetje de beste reden is om over te stappen op senior voer, is dat bij oudere dieren (vooral honden en katten) de botten brosser worden.

Senioren voeding bevat vanwege dit verschijnsel extra botverstevende ingrediënten.

Het nierverhaal is ook zeker waar. De kans dat je hond of kat een nieraandoening krijgt neemt af.

Ik zou het pas gaan geven als jij je er goed bij voelt, en je hond het lekker vind.