Wat moet ik doen met me kat? zie uitleg?

Vandaag is mijn kat overleden door een achterlijk klote ongeluk.
Het betrof een auto die hem niet had gezien.

Hoe moeilijk het ook is om dat te accepteren zit ik met het volgende:

De kat heeft nog een zusje waar die constant samen mee was. Het was echt
Familieliefde. Nu is het zusje echt de weg kwijt.

Wat kan ik het best nog meer doen voor dat beestje behalve alle aandacht geven knuffelen etc?

Het is misschien een hele lastige globale vraag?

Moet ik er nog 1 bij nemen anders is ze zo alleen of wat kan ik doen?

Toegevoegd na 13 uur:
Ieder geval allemaal echt bedankt voor de steun!

Allemaal adviezen waar ik zeker wat aan heb!

Het katje laten zien was zeker geen optie want het beestje
*g er echt verschrikkelijk uit.

Nogmaals bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (10)

Wat een afschuwelijke dag moet dit voor jou zijn! Ik condoleer je van harte met het verlies van je kattekind....

Zijn zusje is nu de weg kwijt - en dat is heel begrijpelijk, want ze zijn natuurlijk nog nooit één dag zonder elkaar geweest. Je vindt dit misschien heel gek, maar het zou goed zijn, als je haar overleden broertje bij haar bracht.
Dieren herkennen het, als een soortgenoot dood is, ruiken en voelen het, en dan zal ze niet, of minder naar hem gaan zoeken.
Als je kat nog jong is, kan je natuurljk overwegen er een vriendje bij te nemen voor haar. Misschien is er in het asiel wel een kat, die uit een meer-katten-huishouding komt, en dus ook al gewend is aan het hebben van een mede-majesteit in huis.
Maar geef jezelf even de tijd om verdrietig te zijn over het moeten missen van je kater, dat is beter voor jezelf.

Je bent trouwens wél een kanjer, dat je gelijk aan je alleengebleven kat denkt....
Knuffel en zoek (en geef) troost bij je achtergebleven kat, en kom even tot rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, echt een goed antwoord
Ja, ik zou precies hetzelfde zeggen als nieuwsgierig.
Tot 3 maanden geleden had ik 7 katten in huis, die allemaal erg aan elkaar gehecht waren.
Tot mijn grote verdriet is er toen één doodgereden.
Hem heb ik een tijdje bij de anderen gelegd, zodat ze het begrepen.
De reacties waren erg verschillend.
Sommigen waren bang, sommigen keken er niet eens naar om.
Maar wat mijn hart echt brak was dat 2 van mijn katten bij mijn overleden kat gingen liggen en hem gingen wassen.

Wel moet je je overleden katje vrij snel aan zijn zusje laten zien als je het wil doen, anders kan ze er (ernstig) ziek van worden.

Ik wens je heel veel sterkte, want het is echt verschrikkelijk als er zoiets gebeurt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is waarschijnlijk ook het beste als je haar extra aanacht gaat geven, zeker nu.
Er valt nu natuurlijk een enorm gat voor haar. Ineens valt het gezelschap weg wat ze altijd heeft gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel.
Mijn katten zijn er nu trouwens overheen (voor zover ik kan zien), de eerste 2 maanden vochten ze gewoon om de slaapplekjes waar mijn doodgereden katertje altijd lag...
Alleen kan ik het nog steeds niet vergeten, en ik zie hem overal nog zitten vanuit mijn ooghoeken.
Dit doet heel veel pijn natuurlijk en iedereen vindt dit droevig. Toch eerst dit verwerken vooraleer je nu al ééntje bijneemt. Een rouwproces heeft verschillende fases : choc, ongeloof, woede, frustratie en tenslotte acceptatie . De twee eerste duren relatief kort , de andere varieren tussen 1 maand en een jaar. Belangrijk is dat je ondersteunt wordt door vrienden. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dode begraven, en een maat zoeken voor andere.

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst; gecondoleerd met je kat.
Een hond of kat (of ander dier) kan werkelijk een gezinslid worden, en het blijft ontzettend moeilijk om zo'n beestje te verliezen die vaak jarenlang bij je is geweest. Sterkte!

Mijn hondje is opgegroeid samen met de kat en zij waren altijd samen. Toen de kat gestorven was, konden we het hondje nog zoveel aandacht geven, maar ze bleef de kat maar zoeken en ze bleef er maar verdrietig van.

Een nieuwe kat is natuurlijk een oplossing in zo'n geval.
Voor ons was dit echter geen optie.

Uiteindelijk hebben wij het opgelost door een grote knuffelkat voor haar te kopen. Het klinkt misschien heel gek, maar ze vond werkelijk troost bij het beestje, al wist ze waarschijnlijk zelf wel dat het niet echt was.
We hadden de knuffel in het mandje gelegd waar de kat vroeger sliep, en ze heeft uren en dagenlang tegen die knuffel aangelegen.

Eindelijk liep ze niet meer jankend door het huis, en na verloop van tijd was ze uit de rouw en had ze de knuffel ook niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst, gecondoleerd, en sterkte met je grote verlies.
wat betreft het overgebleven zusje, verwen haar idd maar een beetje.
ook extra met haar spelen zal haar afleiding geven.
maar in dit stadium een nieuw katje in huis halen is geen goed idee.
het is niet zomaar een katje wat wordt gemist, maar deze specifieke kat.
een nieuwe kat in huis is een heel goed idee, maar nu nog niet.
geef je kat eerst de tijd om te rouwen om haar verloren broertje (ja ook katten kunnen rouwen).
dat kan weken duren, maar ook maanden.
observeer je kat goed, en je zal weten wanneer ze weer aan een nieuw vriendje toe is.
Rieneke1
14 jaar geleden
daar word je niet vrolijk van
misschien is een andere kat erbij een optie?hij of zij,kan echter nooit het maatje van je andere kat vervangen
sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef met je mee. Het is niet niks om een dier te moeten verliezen en nog wel op zo'n ongelukkige manier.

Je moet oppassen met de menselijke gedachte dat een nieuw katje de oude kan vervangen. Ook katten kennen onderscheid tussen diverse soortgenoten en het zou goed kunnen zijn, dat een nieuw katje eerder een belasting is dan een vervanging. In dit geval was het een nestgenoot en waren ze vanaf de geboorte bij elkaar. Een nieuw katje heeft een andere geur en totaal ander gedrag. Ik zou er ruimschoots de tijd voor nemen, te meer omdat je eigen kat goed van slag is en eerst zichzelf moet terugvinden.

Sterkte de komende tijd.
Ivana
14 jaar geleden
Ik weet niet of jeje kat al hebt begraven, maar ik zou zowiezo het zusje even aan de overleden kat laten ruiken zodat ze weet dat de kat dood is. Ik zou niet meteen overgaan tot het aanschaffen van nog een kat omdat jezelf dat ook niet zou doen als je geliefde is overleden meteen op een ander afstappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een zielig verhaal zeg! Sterkte met het verlies van de poezel.
Het lijkt misschien een goed idee om de kat heel veel aandacht te geven als hij zich rot voelt, maar op een gegeven moment moet je dit toch weer afbouwen. Je beloont de kat namelijk om zich rot te voelen.
Het werkt hetzelfde als bij een hond die heel bang is voor iets, als je die gaat troosten, dan bevestig je de angst en blijven ze bang.
Dus volgens mij mag je best even wat meer aandacht geven, maar niet overdreven veel.

Een andere kat erbij nemen is ook een optie, maar dan moet je wel zeker weten dat jouw eigen kat een ander accepteert. De zusjes zijn natuurlijk hun hele leven bij elkaar geweest en niet anders gewend.

Waarom bel je niet naar de dierenarts? Die kan je waarschijnlijk wel een goed advies geven.

Sterkte met alles.

Toegevoegd na 6 uur:
Zojuist lees ik iets van homeopathie voor katten:
Elm wordt gebruikt als de baas de indruk heeft dat de kat "bedroefd" is. Meestal is er dan nog niet echt sprake van een depressie en is deze dan vaak te voorkomen door Elm enkele weken toe te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je haalt hier twee totaal verschillende dingen door elkaar. De angst van een hond is iets totaal anders dan het vereenzaamde gevoel van dit achtergebleven poesje. Dit dier mist warmte, kopjes en wil worden schoongelikt door zijn maatje. Dat mag je als baasje best overnemen zolang als er geen tweede katje in huis is. Het beestje zal ontspannen en langzaam het leven weer opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ivana: Wat ik met mijn verhaal bedoel is dat de aandacht niet te overdreven en te lang moet zijn, omdat het beestje anders in zijn verdriet blijft hangen en depressief word.
Dat van die hond was maar een voorbeeld om het beter te kunnen begrijpen. :)