De kat plast binnen, dat is duidelijk te ruiken. Maar hoe kan ik uitzoeken op welke plaats ie dit doet?

Natuurlijk zoek ik (op deze site) naar een oplossing voor het probleem van de kat zelf. Maar ik wil ook weten op welke plaats of plaatsen ie dit doet. Verschillende schrobbeurten hebben namelijk de geur niet verminderd. Met kruipen over de grond en op de geur afgaan kan ik "de plaats" niet vinden. Erbij blijven om 'm op heterdaad te betrappen is (eigenlijk) geen optie. De kat kan binnen/buiten via kattenluik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

U kunt met een UV lamp controleren waar uw huisdier plast. (blauwe lamp)
Dat kan op of tegen de gekste plaatsen zijn.
Verdiep u eerder in de materie waarom uw huisdier dat doet.
Veelal heeft uw huisdier het niet naar de zin.
Geen tochtvrij plekje, slecht bereikbare kattenbak (of vies)
Geen uitzicht voor het raam of hoge plek of te weinig aandacht of speelruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
kans dat hij blaasontsteking/gruis heeft is vele malen groter.
Op national geografic (tv zender) heb je momenteel de Cat Whisperer. Hier is dit probleem ook behandeld 'overal passen in huis'.
In dit geval was het probleem dat de kat zich niet veilig voelde in huis. Door hoge plaatsen te creeeren in de woonkamer, en een ander soort kattenbak (één die luchtgaten heeft, zodat de geur zich niet opsluit in de bak) was het hele probleem over.
In dit geval was ook het gedrag van de kat een stuk aangenamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb dit programma nog nooit gezien, nog nooit de naam gehoord, wanneer (dag/tijd) is de uitzending? weet je zeker dat het op nat.geo is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk. Ik bedoelde animal planet. Wanneer het is heb ik geen idee van, op internet kan ik dat niet vinden, en een tv gids heb ik niet.
Op youtube kun je verschillende (stukjes?) afleveringen zien. De man die zichzelf de 'cat whisperer' noemt, heeft een kaal hoofd, en een baart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat programma heet ook niet ´cat whisperer´. je bedoelt ´must love cats´, het programma dat ik hieronder al aangehaald heb, met een presentator die binnenkomt met een gitaarkoffer met daarin allerhande spulletjes om de kat-problemen mee op te lossen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's geen antwoord op de vraag 'Hoe weet ik waar ie het doet'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, sorry. Ik heb antwoord gegeven op de gedachte achter de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niks, is een logische gedachtesprong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iljachienna heeft gelijk! Er is wel degelijk een programma op animal planet met een man met kaal hoofd en baard. Hij heet Jackson Galaxy. Dat programma heet 'My cat from hell'
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/My_Cat_From_Hell
Must love cats is weer wat anders. Die man is niet kaal en benaderd ook mensen die geen problemen hebben. Hij heet John Fulton.Dit is ook op Animal Planet.
Zie: http://animal.discovery.com/tv/must-love-cats/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
janessa, je hebt gelijk, maar het is niet op national geographic ! (ik haalde er 2 door elkaar... heb gisteren 'must love cats' gezien en realiseerde me dat ik de verkeerde titel gaf ! :)
het andere antwoord geeft bijna alle mogelijkheden al aan, ik weet er nog wel een paar:

protest tegen eenzaamheid
gebrek aan veiligheid

eenzaamheid kan opgelost worden door een extra huisdier/ kat te nemen zodat ze elkaar kunnen bezighouden/spelen,

gebrek aan veiligheid/veilig gevoel kan opgelost woden door hoge kasten en hoge planken op te hangen waar de kat vanaf een hoge ´uitkijktoren´een plek vindt om alles onder zich te bekijken, heel belangrijk voor katten

Toegevoegd na 2 minuten:
opgelost *worden - natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een flauwe opmerking *kittekop,
afleiding door gezelschap is de beste optie.
afgezien van het feit dat nog niet bekend is of dit het probleem is !
Rieneke1
11 jaar geleden
eerst een medisch probleem uitsluiten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, dat moet eerst nog gecheckt worden !
Om je vraag letterlijk te beantwoorden; ik heb ook een kat gehad die dit deed.
Hij plaste vooral tegen tassen die ik rond liet slingeren op de grond. Rugzakken. En ik had een stapel schilererijen nog niet opgehangen waar zij ook tegenaan plaste.
Dus geen vaste plek maar juist dingen die niet lang op de plaats stonden.
Dit is maar een mogelijkheid.
Sterkte ermee. Want zelfs na sterilisatie bleef ze het doen en ik heb haar helaas naar een boerderij moeten brengen. Ik houd met heel mijn hart van dieren maar elke dag kattenpis opruimen. Nee. En de geur krijg je niet weg. Inclusief de schade aan tassen e.d..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier wordt er ook wel eens gesproeid: er zijn niet gecastreerde buurtkaters die tegen onze voordeur plassen, en als reactie daarop plassen twee van onze vier (gecastreerde!) katers tegen de randen van de voordeur. Ook een raam en de verwarming moeten het wel eens ontgelden. Ik maak het schoon met Biotex groen -nooit chloor gebruiken, want dat zet katten juist aan tot plassen.

Er is overigens een verschil tussen wildplassen en sproeien: bij de eerste gebruiken ze de kattenbak niet, bij de tweede is het afbakenen van het territorium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een van mijn katten heeft dit ook gedaan , dit is gestopt doordat ik de 2 katten bakken een eind uit elkaar heb gezet en de ene zonder deksel en de ander met. En om de dag verschonen. Ze gebruiken nu de kattenbak zonder deksel om te plassen en de kattenbak met deksel op te poepen.
De geur heb ik weg gekregen met hg tegen geurtjes. Werkt heel goed .
En idd om het op te sporen heb je speciale lampen voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op verdachte plekken zou je kranten neer kunnen leggen of ophangen, dan zie je gelijk waar een natte plek is.

Plast de kat ook op de kattenbak? Komt er mogelijk wel eens een vreemde kat door het kattenluik naar binnen?