Waaraan merk je dat een kat eenzaam is?

Ik heb een jonge kat en werk 24 uur. Ik voel me daar soms schuldig over maar een tweede kat is geen optie. Ik heb niet het idee dat mijn kat depri is maar hoe zou ik kunnen merken dat hij eenzaam is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (6)

Een maatje is altijd leuker zeker als je altijd weg bent
een kat is een vrij solidair wezen
vooral mannetjes
maar zelf die hebben wel wat aandacht nodig.
waarom is een tweede katje geen optie ?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt solitair?
capthavoc
11 jaar geleden
oops ja
je geeft al aan dat je kat naar jouw idee depri is. Net als mensen kunnen dieren ook bang, verdrietig en depressief zijn. Jouw kat is vrij jong zeg je zelf. Als je thuis komt en de kat meteen naar jou toekomt en wil spelen of aandacht wil, dan kan je er haast 100% zeker van zijn dat hij eenzaam was toen jij weg ging en weg was... katten zijn van nature vooral als ze jong zijn groepsdieren. doordat ze als huisdier gebruikt worden kunnen ze hier wel aan wennen maar zouden zonder dat jij dat ooit weet toch niet heel blij zijn als jij steeds weg bent. Als jouw kat geen stem meer heeft om te miauwen als je weer thuis komt, dan weet je dat hij de hele dag heeft 'geroepen' ook kan je soms zien aan een kat hoe hij bijv. met een surrogaat maatje omgaat in de vorm van een pluche knuffel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leest niet goed, er staat dat de vraagsteller juist NIET het idee heeft dat de kat depri is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah je hebt gelijk. de rest van mn verhaal sta ik wel achter ;)
We kennen katten als zelfstandige dieren. Dat is meteen de reden waarom veel mensen juist een kat aanschaffen: gemakkelijk - het dier kan er goed tegen om de hele dag alleen thuis te zijn.

Katten zijn dan wel vrij onafhankelijk maar ze kunnen eenzaam zijn wanneer ze alleen gehouden worden en de mensen de hele dag weg zijn. En dat gebeurt nog al vaak aangezien het tegenwoordig vrij normaal geworden is voor mannen en vrouwen om fulltime te werken. Regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk voor katten, het is belangrijk dat ze niet te veel alleen gelaten worden Ze hebben gezelschap van andere katten of mensen nodig voor tenminste een deel van de dag. Tot het leefcomfort van een kat behoort ook het contact met soortgenoten. Katten hebben vaak weinig mogelijkheden voor interactie met hun eigen soort omdat het nog steeds de norm is om katten alleen te houden. Economische redenen zullen hier een rol bij spelen, maar ook de mythe van de solitaire aard van de kat. Katten kunnen zich gelukkig goed aanpassen aan uiteenlopende fysische en sociale milieus hierdoor zijn ze betrekkelijk immuun voor geestelijke trauma’s. Ze gaan niet tekeer als ze in een onnatuurlijke situatie gehouden worden. Maar anderzijds veranderen ze ook niet gauw hun natuurlijke gedrag . De isolatie bij het alleen huisvesten van katten zorgt, door het gebrek aan keuze en geestelijke en lichamelijke stimulatie dat hierbij komt kijken, voor verhoogde stress. Katten reageren vaak op slechte huisvesting condities met inactiviteit en tonen zelden abnormaal gedrag. Probleemgedrag bij de kat is vrijwel altijd een vorm van normaal gedrag dat ze van nature uitvoeren, maar echter ongewenst is door de eigenaar. Deze vormen van normaal gedrag kunnen overgaan in abnormaal gedrag als het te veel wordt herhaald. Het krabben aan meubilair is hier een voorbeeld van . Ook het zichzelf veelvuldig wassen ‘poetsgekte’, waardoor katten kale plekken kunnen krijgen valt hieronder. Permanente stress kan ook leiden tot onzindelijkheid, afwijkend eetgedrag of agressie . Uit allerlei onderzoek blijkt dat probleemgedrag meer voorkomt bij katten die alleen in huis worden gehouden dan bij katten die naar buiten kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je merkt aan een kat dat hij eenzaam is en zich verveelt door sloopgedrag, of juist door heel veel slapen.
verder zal de kat veel aandacht vragen op momenten dat je thuis bent.
het is jammer dat een tweede kat geen optie is, want langzaam maar zeker zal je kat kattengezelschap ontwennen.
mocht je er over een aantal jaren toch een tweede bijwillen, dan zal dat zeker niet zonder slag of stoot gaan,
terwijl ze zoveel aan elkaar kunnen hebben.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ideaal is meerdere bakken.
heb je echt geen hoekje waar een tweede bak kan staan?
zo nee, dan zal je het met 1 bak moeten doen.
hou die dan wel brandschoon, en zorg dat die op een rustige plek staat!
Kristal
11 jaar geleden
Ik wil geen roet in deze antwoorden en reacties gooien maar doe het toch ;-))
Ik heb ook al verschillende katten gehad die juist heeeel graag enigst kat wilden zijn. Mijn Mira woonde in ons vorige huis samen met 2 katten (waaronder Keesje) en nu woont ze alleen bij mij en fleurt helemaal op. Ik werk ongeveer 20-25 uur per week en we hebben het heel goed samen.
Genoemde Keesje, een vrouwtjeskat overigens al zou de naam anders doen vermoeden, wilde ook niets liever dan enigst kat zijn en fleurde helemaal op toen haar zusje er niet meer was...
Dus, het kan ook anders uitwerken. Kijk goed naar je eigen kat, ga je niets in je hoofd halen als mens maar kijk naar je kat en sla haar gade.
Dan merk je vanzelf wel of zij behoefte heeft aan ander katten gezelschap of dat zij zich juist reuze tevreden voelt in deze situatie.
Rieneke1
11 jaar geleden
kristal, dit betrof dus katten die van jongs af aan kattengezelschap gewend waren? dan kan het soms zijn dat de karakters niet goed overeen komen, dat wil echter niet zeggen dat ze zich alleen fijner voelen.
eigenlijk net zoals bij mensen; gezelschap is fijn, maar aan sommige mensen heb je een hekel. zo had ik tot voor kort vijf katten.
timide drop was bevriend met einzelganger nelis.
zelfverzekerde bassie is bevriend met lakonieke moos.
ook moos en drop kunnen het goed vinden.
oude miep deed haar eigen ding, en trok zich van de rest niets aan.
nelis en bassie lagen elkaar totaal niet, en tussen die twee waren er af en toe strubbelingen.
Kristal
11 jaar geleden
Rieneke, Mira is van jongst af aan medekatten gewend, en wat ik nu merk, nu ze alleen is, is dat ze eindelijk haar plaats in kan nemen. Prachtig om te zien hoe ze dit huisje en tuintje tot haar domein heeft bestempeld, geen andere kat komt erin via het kattenluik :-). Wij zijn verder altijd samen natuurlijk als ik niet werk, en ik zie dat ze zich goed voelt, veel beter als toen ze wel katten om zich heen had. Ze kwam toen niet uit de verf, om het zo maar eens te zeggen ;-) Keesje was eerst enigst kat en was een leuke sociale poes. De mensen waar ze toen bij woonde namen een 2e kat erbij om redenen van: gezellig voor Keesje. Het was een zusje uit een nest dat 1 jaar later geboren is. Onmiddelijk veranderde Keesje in een introverte kat die het gezelschap helemaal niet leuk vond. Enfin, eigenaars bleken allergisch, Keesje + zusje kwamen bij vrienden van de eigenaars in de tuin terecht tot wij hen beiden meenamen. Keesje bleef mokken. Zusje overleed. Keesje klaarde op. Wij kregen een andere kat erbij, Keesje baalde als een stekker. Ik wil er maar mee zeggen: vooral met katten is het niet gezegd dat zij behoefte aan ander kattengezelschap hebben.
Het kan dat zij aan de mensen om zich heen genoeg hebben en alleen maar jaloers worden als er een ander bijkomt. Daarentegen hebben wij Joris, een kater, gehad. Die kreeg gezelschap van een 13 jarige poes Jumpie, en zij werden gezworen vrienden. Dus, wat is wijsheid ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
toen daantje overleed, was nelis helemaal in de wolken.
echter een jaar later was hij dikke vriendjes met drop.
wat ik probeer te zeggen is, dat katten die katsociaal zijn, het beste af zijn met een medekat in huis, maar dat het karakter eveneens een grote rol speelt.
Kristal
11 jaar geleden
we zijn het eens Rieneke, iedere kat is gewoon niet hetzelfde :-)
Een kat zal niet laten merken dat deze niet lekker in zijn vel zit maar een kat is een sociaal dier dus het is nooit goed voor een dier om zo lang alleen te zijn! Ik vraag mij af waarom je dan een kat neemt als je nooit in huis bent? het is toch geen plant! Zorg in elk geval voor voldoende afleiding in huis. Ik raad aan een fatsoenlijke telescoop krabpaal (bv bij zooplus) zodat ze lekker kan klimmen in huis en veel bewegende speeltjes. En laat haar moeite doen voor haar brokjes door zo'n bal met gaten of door de brokjes te verstoppen door het huis etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Je merkt aan een kat echt wel of hij/zij lekker in het vel zit hoor.
Dieren imiteren veel: Ben jij dus niet depri en neemt de kat dat niet over. Als je speels zingend thuis met een touwtje met de kat speelt, zal je kat ook welgezind zijn. Dat geldt ook voor wie omgaat met kinderen, en elkeen die veel zaagt, zal eenzaam worden omdat men dit personen uiteindelijk gaat mijden.