Krijg morgen een jong poesje, maar heb ook een hond....

Hoe kan ik het het beste aanpakken, poesje is 8 weken en de hond 2 jaar...iemand tips???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet vervelend zijn, maar 8 weken is wel vrij jong om haar uit het nest te halen, dus als je het nog kan uitstellen...
Rieneke1
13 jaar geleden
8 weken is veel te jong, waarom het katje niet wat langer in het nest laten?
een slechte start kan je nooit meer overdoen, en wat zijn die paar weken op een kattenleven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met iedereen hierboven eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. Wettelijk mag 7 weken, maar dat is met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en ervaringen achterhaald. 12 weken is al veel beter, al ga ik zelf liever voor 16. Dan hebben ze namelijk ook de tweede sociale fase afgerond. Er zijn ook kittens die met 16 weken nog bij hun moeder drinken. Als dat proces nog niet afgerond is, een kitten nooit scheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katje blijkt 10 weken te zijn, heb al vaker katten gehad maar dus nooit in combinatie met een hond, vandaar mijn vraag. Hond ligt hier nu naast me op de grond en de kat zit ergens op een kast, laat wel niet met zich sollen dat katje, ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Antwoorden (5)

Misschien dat er verstandigere manieren zijn, maar ik zelf heb ze gewoon bij elkaar gezet met de opdracht maar gauw aan elkaar te wennen, in eerste instantie leverde dit natuurlijk een hoop geblaas en een dikke staart op van de kant van de kat, maar zelfs een kat van 8 weken staat zijn mannetje. Nu zijn we een jaar verder en er zijn geen dikkere vrienden te vinden dan die twee ;-)
Dus eigenlijk heb ik er niks aan gedaan en de natuur zijn werk laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de hond mee als je de poes gaat ophalen.
Zo kunnen ze alvast wennen en is het voor de hond niet zo'n bedreiging als er opeens een kat in huis is.
Voor de poes is ook minder schrikken geblazen, dan wanneer je haar plotseling bij een hond zet.

Verder is het beter om ze met rust te laten. Niet te veel bemoeien. Ook 's nachts niet apart zetten. Zij communiceren op hun eigen manier en na een dag of twee zullen ze wel gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je vooral niet moet doen is het katje alle aandacht geven,want daardoor kan je hond want die is al 2 jaar hèèl jaloers worden , laat ze wennen aan elkaar op hun eigen manier,na een paar dagen vind je hond het heel gewoon dat er een nieuwe bewoner bij is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het katje minstens één of twee uur aan de huiskamer wennen zonder dat de hond er ook is. Ze kan dan alle schuilhoekjes ontdekken. Geef het diertje de ruimte en pak het niet op, zodat ze zichzelf zeker gaat voelen.
Als je ziet dat ze heel ontspannen is, kan je de hond binnen laten. Het hangt van het soort hond af, of je dat aangelijnd moet doen of gewoon op een gehoorzaamheids-commando.

Als je hond een jager is en niet gewend aan katten, moet je hem de eerste tijd niet met het poesje alleen laten. Pas als hij zich kalm en rustig gedraagd (en dat zie je gauw genoeg), kan je de teugel laten vieren. Ook de houding van het katje is van belang. Als het een angstig katje is, zou het zich als prooi kunnen gedragen. Is het een zelfbewust diertje, dan zal de verhouding tussen beide dieren heel snel duidelijk zijn. Uiteindelijk staat de kat hoger in de rangorde dan de hond.

Ik mag toch hopen dat het poesje minstens 10 weken oud is! Dan hebben ze veel grotere sprongkracht om bijvoorbeeld op een hoge stoel of kast te springen. Bovendien heeft ze dan van haar moeder een aantal truckjes geleerd om zich in de buitenwereld staande te houden. Jonger dan 10 weken zijn ze echt te kwetsbaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, bij herlezen van je vraag zie ik dat het diertje pas 8 weken is. Laat het nog twee weken bij de moederpoes. Dat is voor deze combinatie zeker véél verstandiger.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
13 weken is het minimum, voor de rest van je antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Ivana, zo zou ik het ook doen. +
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke, ik weet dat 13 weken het minimum is, maar omdat ze schreef dat ze het morgen op gaat halen, wilde ik er minstens nog twee weken bij sprokkelen. Als ik had gezegd: liever nog 5 weken wachten, was er vast helemaal geen begrip geweest.
Komt nog bij, dat de huidige eigenaar waarschijnlijk niet zo lang wil wachten. Ze zijn ze na 8 weken liever kwijt dan rijk.
Als we mensen nou eens zover kregen dat ze het belang van die 13-14 ween in het nest inzagen.....Bedankt voor je plusje. Deirdre, ook bedankt.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik snap je gedachtengang ivana :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke week is er inderdaad 1! Maar het is ook sneu dat het katje straks alleen is. Ik zou het katje alleen niet in de woonkamer laten wennen, maar in een aparte kamer met alle spulletjes en een feliway verdamper. Maar ja wat ik zou doen weet iedereen hier nu wel....katje tot 16 weken bij de moeder laten en samen met een broertje of zusje adopteren.
Eigenlijk ben je een beetje te laat met het stellen van deze vraag. Als je er over denkt om een dier aan te schaffen is het verstandig om eerst veel over het diersoort te leren.

Wat is de reden dat het katje 8 weken oud is? Dit is namelijk veel te jong om van de moeder gescheiden te worden. Als het kan zou ik zeker nog 8 weken wachten.

En waarom maar 1 katje? Katten zijn sociale dieren die graag een soortgenoot om zich heen hebben. Zeker als ze pas 8 weken oud zijn! Het katje zit nu in de tweede sociale fase waarin hij leert hoe hij moet spelen en hoe niet. Als je het katje niet langer bij zijn moeder laat of zo jong alleen laat leven, is de kans heel groot dat je katje gedragsproblemen gaat krijgen. Jouw katje is nog een baby en heeft zijn moeder nodig. Laat haar dus nog maar even lekker daar. In de tussentijd kan jij heel veel lezen en leren over katten.

Het introduceren van een kat en een hond is niet zo makkelijk. Zet ze in ieder geval nooit zomaar bij elkaar. Op de site kattengedragstherapie kan je o.a. meer lezen over hoe je een hond en kat het beste aan elkaar laten wennen. Houdt er zeker rekening mee dat katten en honden een andere sociale status hebben. Honden kennen dominantie en een roedel. Katten kennen dit niet. Ik lees in een antwoord hierboven iets over rangorde. Dat is dus niet van toepassing bij een kat en hond. Hierover kan je alleen spreken als je twee honden bij elkaar zet.

Lees ook eens het boek de Kleine Kattengids, ook daarin staat meer over introduceren.

Succes met het katje, al hoop ik eigenlijk te kunnen zeggen katten en dan pas over 8 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Sorry, er is wel degelijk sprake van een rangorde. Ik heb echter de volgorde verkeerd. In het boek van Klaas Wijnberg (de Hondenfluisteraar, Ameland) staat de rangorde als volgt aangegeven: Ma+Pa / Kind + Kind..+/ Hond (eventueel Hond 2) / Kat / Cavia
Dit gaat om de rangorde binnen het gezin. De hond zal dus in de rangorde boven de kat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ga eens vragen wat de andere kattendeskundigen hier van vinden. Ben ik wel benieuwd naar. Ik kan over Klaas niets vinden wat betreft zijn kennis van katten, dus zal hier ook eens naar gaan speuren.