kunnen honden wagenziek zijn?

ik zag 't laatst een hond in een auto zitten en ik vroeg me af of ze ook wagenziek konden zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

jazeker, ook honden en katten kunnen wagenziek zijn.
net als bij mensen, is de een er gevoeliger voor dan de ander.
ook kan je bij de dierenarts medicatie halen, als het beestje erg veel last heeft.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk. Honden kunnen net als mensen wagenziek zijn.

Vaak helpt het als ze frisse lucht krijgen door het raam op een kiertje te zetten en als ze naar buiten kunnen kijken kunnen ze zich beter orienteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond is dol op autorijden, maar kan bij lange ritten of veel geslinger (bijv. in de bergen) flink wagenziek worden. Dat is gelukkig goed te merken vóórdat ze moet braken: ze begint dan nl. te hijgen en veel te slikken en met haar tong langs haar neus te likken. Wat dan goed helpt is gewoon even stoppen voor een frisse neus of kort wandelingetje en het drinken van wat fris water, daarna kan ze weer een tijd in de auto zitten zonder misselijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zekers... Heel erg zelfs... Onze hond had erg vroeger heel erg last van. Bij het eerste beste bochtje kwam dr voedsel er er altijd al weer uit. Nu gaat het wel beter maar ze houdt het nog niet langer dan twee à drie uur vol. Als wij naar Frankrijk gaan en ze gaat mee, dan hebben we altijd van die pilletjes voor haar. Die kun je bij de dierenarts halen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Frisse lucht help inderdaad ook goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. De hond die we hadden toen ik een kind was kon geen 10 meter in een auto zitten zonder misselijk te worden. Slechts 1 maal werd ze niet ziek over een afstand van 35 kilometer. En dat was met de verhuizing toen het beest zielig in een leeg huis zat op de plaats waar ooit zijn mand stond. We hebben met opzet zo lang gewacht om de hond en een lege auto rustig naar het nieuw adres te kunnen brengen. Juist omdat een volle auto met en kotsende hond voor het dier ook geen pretje is.

Onderweg niet 1 keer misselijk geweest.

Weken later in de zomer geprobeerd om haar naar het strand te gaan in de auto. Het was weer als vanouds.

Honden kunnen dus behoorlijk wagenziek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker kunnen honden en katten wagenziek zijn.
Een van mijn katten had hier altijd last van. Ze begon dan over te geven en/of begon te schuimbekken.
Het waren altijd maar korte ritjes en als ze uit de auto was ging het al vrij snel weer beter met haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zeker weten.
Raampje open, en verder gewoon rustig blijven zodat de hond ook rustig blijft.
Ook een halve paracetamol van te voren wil weleens helpen om de boel te kalmeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker...ze beginnen dan erg te hijgen, te geeuwen en te kwijlen...vaak ook onrustig te piepen, en uiteindelijk geven ze ook over.

Niet alle honden hebben er last van.
Net als bij mensen is de een gevoeliger dan de ander...

Een hond die last heeft van wagenziekte zal dat meestal wel houden, omdat er elke keer ook nog de spanning van de nare ervaring bijkomt....

Je kunt proberen dat te doorbreken, daarvoor kun je het best korte ritjes met de hond maken, zodat hij net niet (te) ziek wordt, en dan natuurlijk naar iets leuks toe rijden..bv strand, bos, of fijne wandel/speelplek...Zo krijgt de hond een positief gevoel bij het autorijden...als het met spanning te maken heeft, helpt dat vaak heel goed...

Maar, bij sommige honden is er weinig aan te doen...