mag je de oren van katten schoonmaken? zo ja, wat is de beste manier?

ik zie het vaak bij andere katten en nu ook bij die van mij, zwart oorsmeer in de oren. Is het de bedoeling dat de kat dit zelf schoonhoudt, of mag ik daar bij helpen?

en wat is de beste manier, wil niet zomaar in het oortje gaan zitten poeren natuurlijk.

Toegevoegd na 17 uur:
misschien toch nog even een verdere uitleg, mijn katjes zijn 4 maanden oud. de één heeft met wat iedereen hier beschrijft niet erg last van oorsmeer of mijt. Ze schudt niet met haar hoofd, krabt er niet aan en als het erg wordt zal ik wel naar een dierenarts gaan.

Het is zo erg niet als ik het misschien heb doen lijken. ze zit er niet onder. (andere kat heeft niks in zijn oor). Ze heeft alleen een beetje smeer erin en met een beetje bedoel ik ook echt, een beetje.... haast niks, maar wou weten of ik dat wel zelf mocht schoonmaken. Het verschil tussen oorsmeer en oormijt was mij al langer bekend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

ik heb hier vijf katten ronlopen, en ik maak de oren nooit schoon.
normaal is dat ook helemaal niet nodig.
als je kat overmatig oorsmeer produceert of oormijt heeft, ga dan langs je dierenarts, die heeft daar middeltjes voor.
een eenvoudig pipetje in de nek verhelpt de mijt.
bij mijt is het wel van belang alle mandjes en ligplekjes goed te wassen, zodat de kat zichzelf niet blijft herbesmetten.
blijf liever van de oren af, je loopt alleen maar kans de prut verder het oor in te duwen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou even wachten op de experts want zoveel verstand heb ik er ook niet van, maar ik heb hier onlangs een vraag over gesteld waardoor ik meen dat er ook nog een andere oorzaak kan zijn van vieze oren bij je kat:

http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-schijnbaar-last-oren-dierenarts.29867
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kat had vrij veel viezigheid in zijn oren en onze dierenarts gaf ons het advies om de binnenkant goed schoon te maken met uitgekookt water en een wattenstaafje. Niet te ver in het oor steken, net als bij mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus vooral het schoonmaken van de binnenkant van de oorschelp met een wattenstaafje, niet de gehoorgang! Dat lijkt me erg riskant omdat je het zelf niet kan voelen en je het vuil alleen maar naar achteren duwt.

Overigens mag je wel babyolie of olijfolie gebruiken in de gehoorgang als daar iets blokkeert, maar doorgaans is het schoonmaken van de gehoorgang zelf niet nodig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij onze kat ging het om met name zwarte korreltjes. Dit is geen oorsmeer maar mogelijk oormijt of een infectie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijker kan niet ;) +1
En idd wattenstaafjes is niet ..ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees net op een andere site dat je het ook met een papieren zakdoekje kan doen. Lijkt me een goed idee en ga ik de volgende keer zeker doen. Stuk veiliger dan een wattenstaafje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! wattenstaafjes vind ik sowieso enge dingen. als een dier (hond/kat/fret etc) ook maar één keer net verkeerd beweegt, zit dat wattestaafje in 't oor.. bah ik moet er niet aan denken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*blush* Eigenlijk nooit zo aan gedacht :-/ Maar meestal doet mijn man het ook en houdt zijn hoofd dan wel goed vast. Ondertussen klopt de kat dan aldoor met zijn staart op de grond. Als het klaar is dan schudt hij zijn kop een paar maal en dan is het vaak ook even weer goed. Maar met een tissue ofzo is dan misschien wel beter inderdaad...
Het beste om de oren schoon te maken is bijvoorbeeld babybillendoekjes gebruiken!

En anders een wattenstaafje
(die voor baby's zijn wat groter, dus beter)
En dan vervolgens in de olie deppen (babyolie)
En dan zachtjes de schelp schoonwrijven.

Pas aub op dat je niet diep in het oor gaat schoonmaken, dat is bij mensen niet goed, bij dieren dus ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart oorsmeer? Dat is niet zoals het hoort bij een gezonde kat. Ga even langs de dierenarts, het kan goed dat je kat oormijt heeft!

iK moet zeggen dat ik verbaasd ben dat dit in de andere antwoorden nog niet genoemd is. Denken jullie allemaal dat zwart oorsmeer normaal is voor een kat? Dit is iets waar ze behoorlijk last van kunnen hebben, en dat je niet kan oplossen alleen door te helpen schoonmaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat ik scheel heb gekeken, de mogelijkheid van oormijt is al eerder genoemd.

Het advies blijft wel staan, laat de dierenarts er even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan goed zijn dat je kat iets in je oor heeft zitten; een blokkering bijvoorbeeld (denk aan een aar van buiten of i.d.), of mijten.
Meestal kan je in eerste instantie niet zien dat dat NIET het geval is, dus voor de zekerheid adviseer ik je om er eventjes mee naar je dierenarts te gaan. Vooral als je kat nog iets anders 'afwijkends' doet, zoals kop scheef houden, krabben, enzovoorts.

N.B. Gebruik geen wattenstaafjes, en ga niet met mensen (baby!) olie aan de gang. Een mensenhuid, of babyhuid, is niet hetzelfde als dat van een hond, of van een kat. Ook die twee verschillen weer van huid. Ook kan je met wattenstaafjes (onzichtbare) schade aanrichten, en oorsmeer naar binnen duwen. Wat mij betreft een grote no-no.
Het beste is een goed reiningsmiddel, wat zich bind met het oorsmeer en als je kat met zijn kop schud; het middel + oorsmeer eruit gooit. En natuurlijk het belangrijkste; er moet gekeken naar de oorzaak. Je schrijft: "nu ook bij die van mij" dus dat was voorheen niet het geval. Naast mogelijke mijten/belemmeringen in het oor, kan er ook een hormonale oorzaak zijn.
Als je kat het zelf niet schoon wilt/kan maken, dan kan je haar zelf helpen met zo een onderhoudskuur met een reinigingsmiddel.
Kortom, ga eventjes langs de dierenarts :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Pijnboompitje, mijn dierenarts adviseerde om in eerste instantie de oorschelp (dus niet de gehoorgang!) schoon te maken met uitgekookt water en een wattenstokje. De oorschelp bevat heel veel plooien en met het stokje kom je er makkelijk tussen. Ik ben het met je eens dat je schade aan kunt richten met een wattenstokje in de gehoorgang. Olie kan ook prima, maar gebruik kleur en geurloze. Babyolie of billendoekjes bevatten parfum, dus dat is daarom niet zo'n goede keuze. Het gebruik van olie is om het wat vettig te maken en het vuil een beetje los te laten weken. Dat is vooral handig als er veel oorsmeer is (dat is ook vettig en dan helpt water niet). En als medisch bioloog betwijfel ik of de huid van een binnenoor van eenkat nu echt wezenlijk veel verschilt met dat van een mens. Mens en kat horen beiden tot de gewervelden.