Hoe behandel je stress bij katten?

Onze Thomas is aan de betere hand(heup uit de kom)maar nu hij elke dag steeds fitter wordt is ie constant aan het mauwen. Hij wil gewoon uit de Bench maar moet echt nog 5 week zitten voor zijn rust.
Als ik wat met hem kroel en aai is het even goed maar doe ik dan weer mijn ding dan mauwt ie als een malle.

Ik heb al Feliway spray op een kussentje gespoten en valeriaan in zijn kooi gedaan maar helaas meneer hangt af en toe gewoon aan de tralies van gekte.
Voordat ik aan medicijnen begin, las zelfs dat je Valium aan katten kunt geven wil ik andere dingen proberen. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
De Kooi blinderen met lakens is dat een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

de kooi blinderen met lakens zou ik niet doen; de energie die de kat niet kwijt kan, komt uit hemzelf.
ook valium lijkt me geen strak plan; je krijgt dan een suffe kat die zich tonnetje rond eet.
ik heb zelf in het verleden meermaals plantival toegepast op een geagiteerde kat.
het is een humaan middel op kruidenbasis van vsm, ook toe te passen op de kat.
het haalt de scherpe randjes weg, maar het is geen wondermiddel.
daarnaast zal je door moeten gaan met de geurtherapie, en veel tijd in het beestje moeten steken.
misschien kan je heel rustig met hem spelen?

verder weet ik niet of je een mogelijkheid hebt een kamer te ontruimen, zodat hij niet kan springen?
dat lijkt mij, uiteraard in overleg met de dierenarts, het mooiste.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
oh dat is jammer.
toen nelis z'n pootje uit de kom lag, vond mijn da het wel goed, zolang hij maar niet kon springen.
dat is goed gegaan; hij sliep sowieso wel veel toen.
Rieneke1
11 jaar geleden
nelis was nog jong toen het gebeurde; hij kwam bij mij als halfwasje binnen met de poot uit de kom.
ook hij had het verband er al snel af, maar hij heeft nooit een kap gehoeven.
mozesmina, 6 mnd maar lieftst!
je zou eens een second opinion, al is het maar telefonisch, kunnen overwegen?
Rieneke1
11 jaar geleden
ah, ik zat al met grote ogen :)
het is idd lang, maar haal je de kap er niet regelmatig af als je er bij zit?
Rieneke1
11 jaar geleden
even aandacht geven als hij mauwt kan helemaal geen kwaad, al is het maar een aai over z'n bolletje.
sowieso wat extra vertroetelen mag best.
Rieneke1
11 jaar geleden
katten zijn geen kleine hondjes ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
veel gedragsdeskundigen nemen ruime afstand van dhr milan.
ik vrees dat hij schromelijk overgewaardeerd wordt.
Rieneke1
11 jaar geleden
oh wat fijn, ik duim dat het effect aanhoudt!
hoe lang moet hij nu nog?

Andere antwoorden (3)

Je moet de kat op gerust stellen met hen bijvoorbeeld een eigen plekje te geven en hem met rust te laten.
als hij naar jou toe komt met hem knuffelen en niet optillen als hij dat niet, wil dan voelt hij zich sneller op zijn gemak en is hij rustiger
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde een eigen plekje zoals een gang kast met kussentjes/handdoeken waar geen uitdagende spullen liggen om mee te spelen en geef hem
Wat kattenkruid (tekoop bij tuin winkels en dieren winkels)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ja begrepen dat dat de kat fijner lat voelen
Gooi een balletje en een paar speeltjes in de bench. Dan heeft ze wat te doen. Als ik het zo lees verveelt ze zich te pletter. Misschien kan je zo'n kattentuigje kopen in in overleg met je dierenarts kleine stukjes met hem lopen. Ik heb wel is ergens geleZen dat muziek dieren gerust stelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe moet die kat naar de bak?
Helaas kan je een dier niet uitleggen dat hij voor zijn eigen bestwil in die bench zit. Natuurlijk stuitert hij van de energie. Ik zou toch eens overleggen met je dierenarts over medicijnen. Dan is hij wel wat suffer de komende weken maar daarna is zijn heup goed genezen en kan hij zijn gang weer gaan. Anders wordt hij (en jij) knettergek in die bench.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, mijn kat kreeg laatst valium voor katten, het was maar even, maar toch. hij werd er niet slomer van, leek meer op zijn gemak, daardoor ie juist weer wat actiever werd dan anders......... hij voelde zich denk ik minder gestresst waardoor ie liep te mauwen, en de kwebbelen, maar leuk, niet lastig mauwen ofzo...... ik werd er zelfs vrolijk van, mijn mannetje weer eens zo blij te zien. Helaas kan ik hem niet vaker dat geven, want dit was omdat ie door stress niet meer kon plassen........... best heeel zielig, bijna dood etc, maar nu doet ie t weer goed, voor zover ik het kan inschatten tenminste. Sorry wilde eigenlijk alleen maar zeggen, dat ze van valium voor katten niet perse slomer of dikker worden ofzo............. mischien is het toch iets om een week ofzo te proberen................ succes ermee, ik weet hoe t voelt, als je skatje zo zielig mauwt..................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel hetzelfde middel, alleen is de dosis aangepast naar een kattenlijf. Niet zelf gaan rommelen hoor! Alleen op voorschrift van je dierenarts, hoogstwaarschijnlijk heeft hij zelfs andere middelen die beter passen bij een kat.