Waarom doen katten dit? Zie onderstaand Youtube flmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=ljmjmvMTWyY

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, had ik nog nooit gezien. Deze ook niet..
http://www.youtube.com/watch?v=17hEcSsv57g&feature=related

Het beste antwoord

In dit filmpje is sprake van stress door de aanwezigheid van een onbereikbare prooi. Je kunt dit ook zien aan het overspronggedrag: tongelen en gapen. Het klapperen is een voorbereiding op het vastgrijpen van de prooi, maar omdat dit niet geëffectueerd kan worden loopt de spanning op. Het "zingen" is natuurlijk ook geen muzikale uiting, maar wordt eveneens veroorzaakt door spanning.

Oversprong gedrag is hetzelfde wat we van mensen kennen, die niet zeker van zichzelf zijn en over hun haar gaan strijken, hun bril op en af zetten of aan een tafelkleed gaan frummelen. Ze zijn dan niet met zichzelf in het reine over de te volgen strategie. Ze weten niet wat ze kiezen moeten. Dieren hebben hetzelfde.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je ziet katten ook 'beven' met de staart als ze bijvoorbeeld een vogel in de buurt zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aandacht te krijgen.

Van Nu.nl:
"
De onderzoekers van Sussex legden de geluiden onder een geluidmeter en merkten op dat de aandachtvragende kat tot een frequentie van 220 tot 520-hertz kwam, terwijl een spinnende kat doorgaans veel minder hertz haalt.

Babygehuil kent hetzelfde patroon. Zij reiken in de fase dat ze aandacht nodig hebben tot 300 tot 600 hertz.

"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kat is duidelijk opgewonden omdat hij een potentiele prooi ziet die buiten bereik is.
katten doen dit vaak als ze in de vensterbank zitten, en buiten een vogeltje zien.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd. Mijn kat kan ook zo verlekkerd op vogeltjes azen. En alle andere dingen die kunnen vliegen.
Ik ga ervanuit dat degene die de film opneemt iets boven haar of zijn hoofd houdt dat de kat heel interessant vindt. Ik ga er dan ook vanuit dat het geluid dat deze kat laat horen zijn eigen miauwtje is. Katten miauwen alleen naar mensen. Niet naar soortgenoten of honden. Volgens mij laat deze kat dus weten aan de eigenaar dat wat hij of zij in d'r hand houdt heel spannend is. Mijn kat doet het ook als hij een prooi ziet, maar alleen als hij weet dat ik in de buurt ben, anders is hij heel stil.