Mijn konijn heeft longontsteking en koorts.. wat te doen?

Onze Vlaamse reus van bijna 2 jaar heeft volgens de dierenarts longontsteking en 42 graden koorts. Ook eet het bijna niet meer. Het enige wat ik vandaag bij hem naar binnen heb gekregen zijn wat blaadjes van een paardebloem en gras. Hooi eet hij ook af en toe, maar de rest van het voer laat het staan. De dierenarts kon verder niks vinden en denkt dus dat hij een longontsteking heeft. Hij heeft 2 spuiten antibiotica gehad en heeft medicijnen mee gekregen dat we 2 maal daags moeten geven. Zijn er misschien konijnen liefhebbers die hier vaker mee te maken hebben gehad en mij kan vertellen wat we moeten doen? Het is zo'n schat en we kunnen deze lieverd niet missen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh erg he? Ben vandaag met mijn hangoor naar de DA geweest, ook 42,2 graden koorts. En idd niet eten enz... Het is vreselijk. Ik maak af en toe ook zijn oortjes, pootjes en snuitje een beetje vochtig, volgens mij vind hij dat wel lekker. Onze Bram is afgelopen woensdag gecastreerd en dat is nu ontstoken geraakt. Moet morgenochtend weer terug naar de DA. Hoop dat jullie nijn er ook weer bovenop komt. Zou het fijn vinden als je me op de hoogte houd! Sterkte en succes!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verschrikkelijk! Hij is altijd buiten geweest en willen hen graag naar binnen doen ivm de warmte.. Maar we hebben geen idee waar we hem moeten houden.. Hij is zo gigantisch! Ik hoop dat jouw nijntje ook gauw weer opknapt! Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je niet tijdelijk ergens zò`n hondenbench kunnen lenen? Die van is normaal ook altijd buiten hoor. Maar toch ook maar naar binnen gehaald. Hij is zo afgevallen en eet niks dus moet toch beetje warm blijven. Of een campingbedje waar normaal een kindje in slaapt? Daar heb ik ook wel eens mijn kat ingehad toen ze ziek was. Is ook vrij ruim en kun je op marktplaats denk ik vrij makkelijk op de kop tikken. Zou `m wel in de meest koele kamer zetten. En misschien vind ie 't ook wel prettig als je zijn oortjes wat vochtig maakt, is denk ik niet zoiets als het koele vochtige washandje op ons voorhoofd als wij ziek zijn. Heel veel sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.. Dat is misschien wel een goed idee.. Maar vanavond lukt dat niet meer.. Eerst maar eens kijken hoe hij de nacht door komt en morgenochtend proberen hem zijn eerste keer de medicijnen geven.. Best nog wel lastig denk ik om zo'n groot beest in bedwang te houden.. Gelukkig is hij erg lief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel sterkte ermee, en ik hoop een goede afloop te mogen horen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.. Ik hoop het ook! Jij ook veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanochtend leefde hij nog gelukkig want je weet natuurlijk maar nooit! We hebben hem zijn medicijnen gegeven en het is te hopen dat hij weer wat opknapt. Gelukkig is mijn vader vandaag thuis en kan hij hem vertroetelen en olvarit worteltjes geven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig zeg!!! Nu hopen dat de medicijnen goed zullen aanslaan. Bram is ook iets beter. Koort is gezakt naar 40 en hij heeft uit zichzelf een paar hapjes wortel en paardenbloemblad gegeten. Hij heeft weer een pijnstiller/koortsremmer gehad en wat vocht geinjecteerd gekregen. Heb nu pijnstillerdruppels meegekregen en moet ook nog blijven dwangvoeren tot hij zelf weer goed eet. Wel al een beetje geruster want gister was ik echt bang dat we hem gingen verliezen. Ben benieuwd hoe jullie reus zijn babyvoeding vind. Het poeder genoemd door Cica is ook heel goed en volgens mij ook smakelijk want hij slikt het goed door. Heel veel succes met de genezing van jullie nijn!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zien het een beetje somberder in deze morgen... Hij eet nog steeds niet.. Behalve wat we hem dwangvoeren. Uit zichzelf eet hij niet. En dat hij nou echt opknapt van de medicijnen kunnen we ook niet zeggen. Maar we blijven volhouden! Hoe meet jij de temperatuur van je nijn? Fijn dat de koorts wat is gezakt! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het bij de da laten meten. Bram eet ook nog niet uit zichzelf. Ben nog altijd aan het dwangvoeren, ook s`nachts. Hij is ook niet echt actief, ligt in z'n kooi en heel soms gaat hij zich een klein beetje wassen, vooral na het voeren of als ik zijn pootjes en oortjes heb natgemaakt. Maak me ook nog altijd zorgen hoor. Hij is de helft van wat hij was en zooooo sloom en echt heel zielig gewoon. Blijf maar doorgaan met dwangvoeren, vooral de babyvoeding gaat er op zich wel in, hij slikt goed. Hoop dus dat hij daardoor langzaam gaat aansterken en op een dag zelf weer gaat eten. Hoe is het nu met die van jou??

Antwoorden (2)

Het lijkt mij het beste dat je de medicijnen gewoon toedient en afwacht meer kan je denk ik niet doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heeft de DA gekeken of je kneiter van een konijn geen haken aan zijn kiezen had?

deze haken kunnen ontstekingen veroorzaken (binnenzijde wang, en in ernstige gevallen zelf het kaakbeen zelf) wat ook hoge koorts en het uitblijven van de eetlust (pijn) kan veroorzaken.

met de longen heeft het op zich niets te maken, maar een verminderde weerstand kan mogelijk wel een longontsteking veroorzaken.

het voer wat hij eet is zachter dan hooi en brok (biks of gemengd voer, net wat je geeft)
konijnen die haken aan hun kiezen hebben hebben wel degelijk honger maar ze hebben pijn en kiezen dus voor zacht voor als dit voor handen is. soms is hard voor gewoon niet meer eetbaar door de kiezen.

probleem bij konijnen is dat na een periode van niet of slecht eten het maar de vraag is of ze weer uit zichzelf aan het eten gaan als de oorzaak van het probleem van de baan is. (het zijn soms rare wezentjes)

in ieder geval beterschap met je konijn. hoe je ons op de hoogte van de gang van zaken en de gezondheid van je bunny?

als er geen haken aan de kiezen zitten is het waarschijnlijk afwachten wat de medicatie doet, en contact houden met de DA als er binnen een paar dagen geen verbetering is (of eerder uiteraard als de toestand verslechterd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! de DA heeft naar het gebit gekeken en dat was allemaal goed.. Het is hopen dat hij door de medicatie opknapt! En ik hou jullie op de hoogte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan kan je haken aan de kiezen in ieder geval uitsluiten.
hoop met je mee dat de medicatie je big bunny goed zal doen en hij snel zal opknappen. nogmaals succes en beterschap gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ook van mij veel beterschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!