hoe kom ik van die haren af

We hebben een blonde labrador retriever, en 2 keer per jaar is zijn haaruitval enorm. Echt enorm. Borstelen helpt niet, hem laten zwemmen helpt niet. Eten wat hij krijgt is 's morgens blik/nat voer en 's avonds brokken met schapenvet-je erbij. Ik maak me handen wel eens nat en "pluk" hem dan wat erg veel haren oplevert. Maar uiteindelijk kan ik na 30 minuten weer haren gaan ruimen. Dit is dan weer een hele bos.
Wie heeft misschien de ultieme tip om dit te verminderen.
Dank alvast voor lezen en mogelijke reactie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

je zou de hond vlak voor je merkt dat hij gaat verharen, kunnen laten scheren...het scheelt enorm met haren vegen...
we hebben 2 herders en zodra ik zie dat ze in de rui gaan breng ik ze naar de hondenkapsalon en worden ze geschoren...geen haar meer die uitvalt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Als je hem laat scheren, zullen toch de overblijvende stoppeltjes nog moeten ruien. De hoeveelheid haar zal weliswaar minder zichtbaar zijn, maar het ruien gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt die haar die nog in de huid zit
Zo veel mogelijk buiten laten rennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De FURminator is echt een geweldig apparaat. Het kost wel wat, maar het is echt geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaruitval bij honden is heel normaal. De overgang naar de zomer en winter hebben ze het meeste last van.

Voeding is heel belangrijk om haaruitval te verminderen.
Rauw vlees waar alles in zit wat een hond nodig heeft zal enorm helpen. Bovendien is het goed voor zijn immuunsysteem en zijn darmflora.

In de tussentijd kun je het volgende doen: Borstel de hond buiten heel lang en goed, zodat alle loszittende haren weg zijn. Zet hem daarna onder de douche en was met hondenshampoo twee keer. Neem een kam mee en kam hem onder de douche.
Als de hond droog is, borstel je hem buiten nogmaals.
Hierdoor is hij heel veel haar kwijt en zal het verharen minder zijn.

Kijk even voor meer informatie over Raw food :
www.carnibest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt niet van die haren af!
Een labrador heeft een heel dikke gezonde ondervacht en een stevige bovenvacht. Die verwisselt hij twee maal per jaar, daar doe je niets aan.Hoe meer je er aan gaat zitten rommelen door kammen, borstelen en wassen, hoe langer het ruiproces duurt.
Wij veroorzaken zelf dat de vacht niet op een normale manier en binnen de gestelde tijd vervangen wordt. Door honden binnenshuis te houden en de kachel op te stoken, zo gauw het weer herfst wordt zal de ruitijd verlengd worden.

De vacht van een jonge labrador zal sneller in conditie zijn dan de vacht van een oude hond. Ziekten van welke aard dan ook, zullen bijdragen aan de lengte van het hele proces. Te veel borstelen door het jaar heen veroorzaakt een doorgaande rui en geeft grote vlokken onderwol die zich over je vloer dansend voortbewegen. Gezonde voeding en een goede conditie helpt mee om de vacht sneller te wisselen.

Er zijn veel mensen die zich tevoren niet realiseren wat een ruiperiode teweeg brengt. Zeker bij labradors en herders kan dat een grote ergernis zijn, maar het beest is geschapen met die vacht. Je zal het er mee moeten doen.
Ivana
13 jaar geleden
Ik heb twee opties voor je.
Neem een vloer in dezelfde kleur als de haren van je hond. De haren vallen dan minder op.
Smeer de hond in met behangplaksel. De haren blijven dan op de hond plakken en vallen niet op de grond.

Je weet toch dat langharige honden voor haarproblemen zorgen. Als je zo nodig zo'n hond hebben wilt, moet je ook de gevolgen er van voor lief nemen. Heel vaak borstelen en twee tot drie keer per dag stofzuigen.
En verder moet je het de hond niet kwalijk nemen dat hij verhaart. Je kunt hooguit jezelf kwalijk nemen dat je de hond te weinig borstelt of dat je geen zin hebt om drie keer per dag te stofzuigen.

Als laatste zou je een goed tehuis voor de hond kunnen zoeken waar het beest wel mag verharen zonder dat z'n baas op het internet schreeuwt "hoe kom ik van die haren af". Je komt er namelijk niet vanaf. Het is de natuur dat het beest twee keer per jaar compleet van vacht wisselt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn hollandse herder verhaard ook enorm, vreselijk gewoon.
zij loopt en hups, vloer vol haar en idd niks hielp, totdat ik erachter kwam dat stofzuigen wel helpt.
niet te lang natuurlijk met de slang op de hond, maar goed erop zetten en dan langzaam heen en weer trekken en het helpt hier echt.
wel elke dag doen en het scheelt enorm.
succes hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn dingen in het leven daar moet relex mee omgaan. Een van die dingen is de ruitijd van je hond. Een aantal keren goed en stevig borstelen en helaas de rommel in huis opruimen. Maar ook als ze loops is dan heb je iets anders te doen. Maak er geen punt van. En als de periode voorbij is ben je het bijna alweer vergeten. Wij hebben voor onze een matje waar alle haren aan blijven kleven. Regel matig kunnen we dat afschuieren en het kan weer van vooraf aan beginnen. En denk niet dat alleen Labradors verharen maar ook heel kortharige hondjes hebben een vracht haar waar je wel een trui van kan breien.