help wat moet ik doen met mijn kanarie??

hallo allemaal,

mijn kanarie was gisteren al een beetje langzaam en alles..
vanochtend was ze gewoon even laat als altijd wakker en zit lekker te fluiten, eten enz.. later in de ochtend stond ze alleen nog maar in een hoekje op de grond..
ik heb een fles met warm water gepakt, een theedoek erom, en toen mn kanarie in een handdoek tegen de warme fles..

ze vond het wel lekker zon warme kruik..
vanmiddag moet ik echt weg. toen werd ik gebeld door mijn broertje dat de kanarie helemmaal met het hoofd omlaag zat. het leek wel of ze geen kracht meer had haar hoofd recht te houden,..

nu ben ik weer thuis.. ze doet eigenlijk helemaal niets meer.
af en toe gaat er nog een oogje open, en zit ze nu op mijn schoot.

help wat moet ik doen?!!!? ik weet het echt neit meer.. ik heb alles gedaan wat ik kon.. is er nog iets wat ik voor haar kan doen!? (asjeblieft zo snel mpochelijk antwoord_)!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het beest gewoon aan het eind van zijn of haar Latijn. Niets meer aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Subtiel bliets, een doet waar iemand om geeft 'dat beest' noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doet is dier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels: met dit dier naar de dierenarts gaan is echt weggegooid geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal niet. Zelfs als hij niet meer beter kan. Worden kun je hem uit zijn lijden laten verlossen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Bliets en Niels. En wat betreft het woord beest, ik ben dol op mijn konijn, maar hij wordt hier ook regelmatig aangeduid met "het beest".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Niels, ga nou niet dramatiseren: 'uit zijn lijden verlossen'. Kom op, het is geen mens. Waarschijnlijk sterft hij zeer binnenkort een natuurlijke dood, en daar is helemaal niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks dramatiseren. (zie reactie bij antwoord) Je kiest voor een dier, dan dien je er ook voor te zorgen dat hij alle zorg krijgt die hij verdient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn dat er al zo snel zoveel reacties zijn.. mijn moeder probeert nu een dierenarts te bellen..
ik weet echt neit wat ik nu moet.. aan de ene kant denk ik aan om naar de DA te gaan omdat die misschien nog IETS kan doen, maar aan de andere kant lijkt het nu echt bijna niets meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de DA zegt dat hij er ook niet meer echt iets aan kan doen.
we moeten proberen dat ze vocht krijgt, maar meer is er niet aan te doen.. ik vind dit echt heel erg :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er wel mee naar de dierenarts gaan als het nog iets was, als je zelf zon idee hebt dat t zo afgelopen kan zijn, zou ik hem lekker bij je nemen en rustig laten gaan... Ipv het beestje nog meer stress te bezorgen door hem te vervoeren. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap hoe je je voelt pin. Je hebt er goed aan gedaan om contact op te nemen met de dierenarts. Dan weet je nu dat je je best hebt gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah gos... Pak hem lekker bij je en aai hem lekker en laat hem rustig inslapen. Nogmaals sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies zoals ik het bedoelde @Nanda. Als je iets kunt doen MOET je dat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom doe je het dan Niels? Omdat het zo goed voor het beestje zou zijn, of om jezelf het gevoel te geven dat je er alles aan gedaan hebt? Een vogeltje help je er echt niet mee om te vangen, te vervoeren, te laten onderzoeken, vol te stoppen met medicijnen, etc. Vaak wordt het belang van het beestje gepasseerd om onszelf een voldaan gevoel te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik laat dr nu lekker op mijn schoot in een dekentje.. ze heeft haar hoofdje slap op de deken liggen en verder doet ze alleen nog soms een oogje open.. ik vind het echt vreselijk! echt zo erg dat het zo slecht met dr gaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Bliets. Als het tijd is voor het beestje, is het tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut niet @ Bliets. Juist het dier staat voorop. Ziekten bij vogels zijn vaak ook prima te behandelen. En als dat €100 kost, dan moet je dit betalen. JIJ sluit een dier op in een kooi bij jou thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We verschillen duidelijk van mening, en daar veranderen we niets aan. Ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet meer doen als dat. Ik heb ook ooit zo gezeten met mijn hamstertje..niet leuk maar voor het beestje wel prettiger als alleen in zijn kooitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laten we het even nuchter gaan bekijken!
Het vogeltje gaat gewoon dood, over en uit.
Zodra het gedrag van een dier/ vogeltje veranderd, is het dier ziek, dat is het moment van optreden!
Dat is de eigenaar verplicht!
Nu heeft het geen enkele zin meer.
Aan de andere kant van het raam, buiten dus, zijn nu in de natuur heel veel jonge vogeltjes, waarvan het overgrote deel volgend jaar niet zal halen.
Ook heel gewoon, ook dat is over en uit.
In je eigen woonwijk heb je het dan over honderden jonge vogeltjes.
Geen mens die er wakker van ligt.
Dus ook niet dramatisch doen over een ziek, vrijwel dood vogeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met deze wijze woorden van Ed kunnen we deze reacties mooi afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eddlijst: jou laatste zin '' dus ook niet dramatisch dien over een ziek, vrijwel vogeltje'' is wel hard! ik hou van mijn vogeltje (ik hou van alle dieren). ik vind het vreselijk om te zien hoe mijn mooie vogel hier een beetje ligt dood te gaan.. ik doe helemaal niet dramatisch! als je van je dieren houdt is het logisch dat je het erg vind dat je dier ziek is/dood gaat! (ik hoop tenminste dat dat zo zou zijn dat als je een dier hebt dat je er van houd en het erg vind als die ziek is)!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt zeker Ed. En ik bedoel ook niet alleen deze Kanarie maar kanarie's in zn algemeenheid. Welk dier je ook in huis neemt je dient er voor te zorgen. En of dat nou alleen eten en drinken inhoudt of een keer een specialistische visie: Je moet doen voor het beestje wat het beste voor hem is. Jou vergelijking met de vogeltjes buiten: Ik mijn ogen is dat wat anders, dat is de natuur. De kanarie die je in huis haalt en in een kooitje komt te zitten is 100% afhankelijk van jou doen en laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xpinczowx ik bedoel met deze opmerking niet jouw mening/ standpunt, maar de discussie hierboven.
Maar als je echt van je vogeltje houdt en daar twijfel ik heus niet aan, had dan direct iets gedaan toen je kanarie zich vreemd gedroeg!
Toen was het misschien nog mogelijk hem te redden.
Maar ik denk dat je het verkeert inschatte, doordat je weinig ervaring had.
Trouwens, zieke vogeltjes zijn heel vaak niet meer te redden, als ze zich 'slaperig' gaan gedragen, zijn ze al dood ziek.
Ga eens wat lezen over het drinkwater, want daar begint meestal het probleem, geef ze liever geen leidingwater maar regenwater!
Daar kunnen bijna geen bacterieën in leven.
Ook zijn er middeltjes om in dat drinkwater te doen.
Bijna altijd is het drinkwater de oorzaak van ziek worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels, ben het helemaal met je eens hoor, een kooitje is geen natuur.
Eigenlijk is het de hebzucht van de mens een mooi leuk vogeltje voor zich zelf in een kooitje te houden, terwijl er in de natuur zoveel mooie vogeltjes al zijn.
Komt bij, dat men over het algemeen te weinig weet over het houden van huisdieren en dat mag je tegenwoordig met het internet, iedereen kwalijk nemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels: ik heb geen beesten omdat ik van beesten houd maar met jouw mening ontzeg je een bijstandsmoeder en haar kinderen een dier omdat ze blijkbaar van jou koste wat kost alles altijd moeten betalen. Nee, je mag geen hamster van 10 euro want als het beestje gewoon dood gaat van ouderdom moet je van meneer Niels naar dierenarts a 100 euro!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kost geen 100.-, naar de dierenarts om hem in te laten slapen. Dat moet met een bedrag tussen de 40 en de 60 euro wel gebeurd zijn!
Je neemt een dier, daar ben je ook verantwoordelijk voor. Als je het niet kunt betalen, neem dan geen dier. Als bijstandsmoeder lijkt mij het hebben van een huisdier geen prioriteit, al dat geld voor voer en een hok/kooi, plus de dierenarts als dat nodig mocht zijn!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mriek, ik zou het vogeltje zelf dood maken en dan die 40 a 60 euro ( toch wel veel geld) aan een bijstandsmoeder geven.
Maar de mens is zo'n watje geworden, dat ze een vogeltje niet door kunnen maken, maar wel door verkeerde verzorging dood laten gaan!
En natuurlijk gewoon door gaan met kip en ander vlees eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mriek: je weet nooit van tevoren wat er is en of je het alleen nog maar kan laten inslapen. Kijk maar naar het eerste antwoord van Niels! Pas na 10 min suggereerde hij dat je het beestje ook kan laten inslapen maar hij dacht werkelijk dat je er nog wat aan kon doen. En ik weet dat veel mensen/kinderen enorm veel troost en steun kunnen krijgen van een huisdier en dat gun ik ook het kind van de bijstandsouder als die dat wil en ik laat geen Niels zeggen dat dat niet mag omdat ze niet ten alle tijden naar de dierenarts willen met een beestje van een paar tientjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eddijst, uhm, je hebt het tegen een vegetarier he, maar dat kun je natuurlijk niet weten. Je zegt dat we watjes geworden zijn, maar dat kun je natuurlijk niet zo simpel stellen; je leeft een aantal jaren met je huisdier, die ga je toch niet zomaar doodmaken omdat je geen geld hebt om naar de dierenarts te gaan?! Voor hetzelfde geldt kan het beestje nog jaren mee! Daarom, als je het niet kunt betalen, moet je geen huisdier nemen. Je krijgt de verantwoordelijkheid voor het dier, neem het dan ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat als je al huisdieren hebt en naderhand in de schulden komt te zitten? Dan doe je je beesten maar weg omdat je ze toch niet kunt betalen? Dacht t toch niet he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eddijst en C4th: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je begrijpt me verkeerd, natuurlijk is het voor de verantwoording voor de persoon die aan een dier begint.
Maar de meeste staan er totaal niet bij stil, dat het dier ook ziek kan worden en dood kan gaan.
Dus omdat ze zo graag een vogeltje willen hebben nemen ze er ook een.
Totdat het diertje ziek wordt en er geen geld is voor de dierenarts, of ze wachten te lang, of ze hebben er te weinig verstand van.
Zo gaat het ook vaak met een puppie, kitten of dat leuke kleine schattige waterschildpadje.
Zodra de dierenarts in zicht komt, komen ze tot bezinning. Blijf maar lekker vegetarier, zouden er meer moeten doen.
Dus minder dierenleed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xpinczowx Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen. Xx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook ja... Helaas las ik dat het vogeltje ongeveer een week geleden was aangevallen door een kat? Vogel en kat is ook geen goeie combi natuurlijk. Zielig voor kat én vogel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze lig nu in haar kooitje.. zeis er nog wel en haar ogen gaan soms ook nog wel open. veel leven zit er niet meer in. deDa zei dat ik haar vocht moest geven. hoe kanik dat het beste doen? tot nju toe probeerde ik hetsteeds met water op een theelepen wat niet zo goed wil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee die hebben we niet.. het lijkt wel of ze boos wordt als ik haar water aanbied?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een apotheek die evt open is kun je zon spuitje krijgen. Anders kun je ook proberen een stukje brood nat te maken en dat te geven?
Rieneke1
11 jaar geleden
pin, als ze niet eens meer op haar pootjes kan staan, zou ik niet proberen vocht te geven.
grote kans dat het dan in haar longen terecht komt.
als je in zo'n situatie vocht wil geven, dan moet dat via een slangetje, en dat is specialistenwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze drinkt zelf al weer.. ik hou het gewoon voor haar, dan sabbelt ze het van het lepeltje af..
ik hoef haar snavel er niet voor open te doen of ''in te doen''..
Rieneke1
11 jaar geleden
ok, dat is goed nieuws!
toch kan het geen kwaad je dierenarts nog eens te bellen, en te vragen of ze antibiotica nodig heeft.
vermeld dan dat je vogeltje door de kat is gepakt.
als ze drinkt, kan dat mooi door het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou ze er dan weer bovenop komen?
ze ligt nu al wel een hele dag te slapen in haar kooitje in een doek..
ze voelt wel koud aan.. moet ik er dan even een fles met een beetje warm water bij doen?
Rieneke1
11 jaar geleden
eerlijk?
nee, ik ben bang van niet.
het verbaast me dat je vogeltje nog leeft.
ik denk niet dat je haar veel plezier doet met verwarming.
ik zou het beestje in een normaal verwarmde kamer met rust laten in de kooi, met een doek er over.

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe oud je kanarie is maar het lijkt erop dat ze dood gaat. Het beste is om haar rustig in de kooi te leggen met eventueel een doek eroverheen. Ik vermoed dat ze al buiten bewustzijn is, vogels sterven op een prachtige manier als ze een natuurlijke dood sterven.

Ze onderkoelen zichzelf heel langzaam en raken in een coma tot ze sterven, een vrijwel pijnloze dood. Dat is ook de reden van moeder - vogels om jongen uit hun nest te stoten als ze te zwak zijn. In plaats van uit te hongeren krijgen ze een pijnloze euthanasie.

Nu is het aan jou om een stapje achteruit te doen en de natuur zijn beloop te laten. Dat is erg verdrietig maar als jij nu aan je kanarie gaat lopen 'sleutelen' is dat nog triester omdat je het dier onnodige pijn bezorgd. Sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je had al.bij de dierenarts moeten zitten. Bel nu je dierenarts. Ik wil je niet nog ongeruster r maken maar dit klinkt ernstig

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt hem daar eventueel op een humane manier laten gaan, mocht dat nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen wil met een kanarie naar de dierenarts (financieel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je geen dier nemen mijns inziens. Welk dier dan ook verdient alle nodige verzorging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens. Ik vind vogels hartstikke leuk, maar ik ga geen tientallen tot honderden euro's betalen om het beestje van de dood te redden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de min. waarom koop je dieren? Je wilt genieten van.hun. Aanwezigheid en de leuke tijden. Als het ziek wordt moet je er je stinkende best voor doen om u beter te.maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je koopt een huisdier om er plezier van te hebben, inderdaad. Dit genieten gaat net zolang door totdat het diertje aftakelt en uiteindelijk doodgaat.
Volstoppen met medicijnen, onder narcose brengen en opereren, of ander ongein hoort daar in mijn ogen niet bij. En of je het beestje daar een plezier mee doet? Waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt @Seemeermin. @Bliets: En daarom streef ik er voor dat mensen een vergunning moeten hebben voor het houden van dieren. Dan krijgen mensen zoals jij, die wel een dier opsluiten in huis maar er verder niet voor willen zorgen als ze ziek zijn (en dan doel ik op noodzakelijk dierenarts bezoek) Buiten deze kanarie, vaak zijn dieren prima te helpen met medicijnen of een kleine ingreep. Duur? soms, maar als je daarmee het leven van een dier kunt redden waarvoor je de beslissing hebt genomen om het in huis te nemen dan ben je dat verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Mijn reactie klopt niet helemaal qua zins opbouw, maar de strekking is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Humaan? Laten we het beestje gewoon op een vogelse manier laten gaan, in plaats van op een menselijke manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste beesten hebben zo ontzettend veel stress van alleen al het vervoer naar de dierenarts en dan nog het onderzoek en de eventuele medicatie: dat is soms erger voor het beest dan gewoon thuis op schoot dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stippel juist! op een vogelse manier, de meeste vogels die zo moeten sterven hebben helemaal geen pijn, ze zakken heel rustig steeds verder weg, raken in een soort van coma en slapen in.
Niets mis mee, niets zielig, niets erg voor het vogeltje, alleen voor de eigenaar.
Mensen die hier niet mee om kunnen gaan, moeten maar eens naar een kippenslachterij gaan, zijn ook vogeltjes!
Heeft jouw kanarie de laatste tijd nog gepoept? Dat is een van de vele redenen waarom kanaries zich heel slecht kunnen voelen. Kijk in de kooi of je ontlasting ziet. Is dat niet het geval, dan moet je het poepertje met slaolie inwrijven, dat helpt.
Je kan ook een druppeltje slaolie over het voer doen en even schudden, dan krijgt ze via die weg ook wat binnen.
Dierenartsen kunnen weinig met vogels. Als ze aan het hijgen is, kan het zijn dat ze aspergillose heeft, maar daar schrijf je niets over. In dat geval kan de dierenarts iets proberen met antibiotica.
Je moet de kanarie niet tegen een warmtebron aanhouden, dat is te veel van het goede. Dek de kooi af en zet hem op een tochtvrije, donkere plaats bij minimaal 20 graden. Dat is genoeg.
Ik hoop het beste voor het dier. Schrijf even als er iets geholpen heeft, wat het ook moge zijn.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ze poep nog wel..
Ivana
11 jaar geleden
Als je het diertje vocht moet toedienen, gaat dat het gemakkelijkst door de vogel in de hand te nemen en met duim en wijsvinger de snavel aan weerskanten vast te houden en dan zachtjes open te duwen. Je krijgt dan een klein kiertje waarin je met theelepel of pipet het vocht naar binnen kan druppelen.
Het is nu zondagmorgen. Ik hoop dat hij nog leeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze is er nog steeds..
ik geen haar steeds wat water, toch nog maar met een theelepeltje..
ik hou gewooon een beetje water tegen haar snaveltje..
dan voelt ze dat wel en gaat ze wat sabbelen. ze houd weer op als ze goenoeg heeft gehad..
Ivana
11 jaar geleden
Als ze nu helemaal geen voeding binnen krijgt en alleen maar vocht, verzwakt de vogel wel. Je kunt dat voor een gedeelte oplossen door aan het water 'druivensuiker' toe te voegen. In de handel (drogisterij en apotheek) verkrijgbaar onder de naam Dextropur.
Ik zit me suf te peinzen wat er met zo'n jonge vogel aan de hand kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus iik moet druivensuiker in het water doen? of moet ik gewoon het water zo laten.. ?
Ivana
11 jaar geleden
Als je aan druivensuiker kunt komen is het goed om het in het water te doen. De hoeveelheid is niet zo belangrijk. Dan heeft hij in ieder geval voeding. Druivensuiker wordt zonder omwegen direct in het bloed opgenomen, zodat er direct voeding in de vogel komt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je het binnen een kwartier kunt merken. Tenzij hij echt een dodelijke ziekte heeft natuurlijk. Maar het valt te proberen en het kost ook bijna niets, dus wat houd je dan tegen. Succes.
Doe in een half kopje water twee theelepels druivensuiker. Even goed roeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana het vogeltje is door de kat gepakt, zijn/ haar eigen kat, is dus gekwetst en niet ziek.
Ivana
11 jaar geleden
Oh, is het dát kanarietje. Ja, dan ben ik bang dat het einde in zicht is. Maar dit had ik al geschreven bij een eerdere vraag, die dus van haar was!!!! Bij een kattenbeet komt er een soort verlammingsverschijnsel, veroorzaakt door gif in het speeksel van de kat. Vogels overleven dat niet.
Dank je Ed voor het leggen van de combinatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag dat je zoekende was.;-)