Kittens van 12 weken, moederpoes heeft nieuw nestje, kunnen de oudere kittens samen met de pasgeboren kittens?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Laat die arme kat svp snel castreren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Arm beest inderdaad. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling was, maar je moet moeders wel goed in de gaten houden. Wij hebben een kat gehad die van een opvangadres kwam en ook twee nestjes vlak achter elkaar had gehad. Haar tweede nestje heeft ze niet volledig kunnen zogen omdat ze erg vermagerd en totaal uitgeput was. Ik zou aanraden om haar in elk geval te laten controleren door een dierenarts, die kan dan ook uitleggen waar je zelf op moet letten de komende weken. Was ze ontsnapt, of heb je ongecastreerde katers in je huishouden? Je zou eventueel de kattenpil kunnen overwegen voor twee of drie maanden net na de zoogperiode (geen idee of het tijdens kan, vraag je DA) tot de kittens groot genoeg zijn en je moeders kunt laten castreren. De kattenpil is absoluut niet geschikt om langdurig te gebruiken vanwege schadelijke bijwerkingen, maar als het gaat om kortdurend gebruik is het altijd beter dan nog een nestje. De meeste poezen worden niet zo snel opnieuw drachtig na dracht en zoogperiode, maar jouw poes bewijst maar weer dat sommige poezen heel snel opnieuw vruchtbaar zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Lies, heel veel poezen zijn al weer snel krols, dat is eerder normaal dan een uitzondering.
Verder zou ik de poezenpil mooit geven: zelfs eenmalig gebruik verhoogt al het risico op kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd, evenals op diabetes.
Castratie kan al een paar weken na het werpen, als de conditie van de kat het toestaat.
Maar ja, dat kost geld, en leuk toch die kleintjes?
Best kans dat deze poes zelf ook nog piepjong is, en er geen raad mee weet.
Schande!

Antwoorden (2)

Zelf heb ik nooit een nestje gehad, maar heb vaak gelezen dat ze de oudste kittens zal afwijzen/verstoten. Via facebook worden vaak zulke vragen gesteld en dit is dan het meest gegeven antwoord. Hopelijk heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met twaalf weken zijn de oudste kittens nog niet gespeend. Ze zullen dus nog steeds een beroep doen op de melkvoorziening. Dat is de reden dat je de oudste kittens bij het nest moet weghouden, ze zullen de laatstgeborenen verdringen.
Je kunt ze apart houden, omdat ze eigenlijk best zonder de melkvoorziening toekunnen.
Jammer is alleen dat een kitten beter bij moe kan blijven totdat de moederpoes de kittens zelf verstoot, dan hebben ze alle noodzakelijke opvoeding genoten. Nu komt er een kink in de kabel.
laat dit niet nog eens gebeuren, dit kan de moederpoes beslist niet aan.
Ivana