Als twee katten het met elkaar doen, die broer en zus zijn, is er dan ook een kans op afwijkingen?

Een bekende van me heeft 2 katten die broer en zus zijn. Nu is de kat zwanger van haar broer (geen ander want het zijn huiskatten). Nu vroeg ik mij af of er dan ook (grote) kans is dat de kittens een afwijking hebben. Zoals menselijk broer en zus het met elkaar doen en dan de kans veel groter is op een kindje met down syndroom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja, ook bij dieren is de kans op afwijkingen groter, als er nageslacht komt door paring tussen directe familieleden. de kans dat een negatief recessief gen naar boven komt is gewoon groter, dan wanneer er gepaard wordt tussen wezens van verschillende families.

Dat kan met katten inderdaad ook. Het DNA lijkt te veel op elkaar dus is de kans zeker aanwezig. Eigenlijk is dat met elk levend wezen maar hoe kleiner het dier hoe minder het opvalt voor ons.

Ja, en daar zit hem nou net het probleem met de doorgefokte stamboom dieren. Om de meest gunstige raseigenschappen in een bepaalde familietak te fokken, wordt er veel met incest gefokt. Hierdoor ontstaan er ook steeds meer gevaren voor afwijkingen, zoals zwakke heupen, hartruis e.d. Gelukkig is het sinds kort niet meer toegestaan om alleen op uiterlijke kenmerken te fokken. De nieuwe generaties moeten ook van harte gezond zijn, anders worden ze op tentoonstellingen en keuringen al bij voorbaat gediskwalificeerd.

Jazeker en behoorlijk grote kans ook helaas... Inteelt is het in feite, en als ik mag adviseren zou ik je broer alsnog aanraden met de zwangere poes naar de DA te gaan en afhankelijk het aantal weken zwanger, vragen om de baarmoeder en eierstokken weg te halen. Op deze manier voorkom je onnodig veel leed en als kan dit nogal 'wreed of hard ' van me overkomen, ik spreek ook uit eigen ervaring. Ooit had ik zelf een katje vanuit inteelt...was via een dierenarts bij me gekomen en was enorm verwaarloosd eerst zo verzwakt dat op dat moment van rondom de 6 maanden dus vruchtbaar, een castratie ingreep nog te zwaar was. Toen ik weekend weg was en buurman haar verzorgde ( bleek ruime tijd later!)is er alsnog een kater (van hem) mee naar binnengeglipt en mijn kat zwanger grr. ;) Mijn DA besloot geen verder lijden aan moederpoes en kittens te bieden en heeft baarmoeder verwijderd en kort bewaard voor me zodat ik zelf "resultaat" kon zien. 4 kittens en 3 hiervan waren zelfs duidelijk misvormd... Moederpoes knapte nadien vlot op en is bij mij zelfs 24 jaar oud geworden! Behalve dit zou ik ook kater van je broer gelijk laten castreren, zal alles rustiger maken in dat huis en al veel minder kans op sproeien en de kans op die doordringende stank in huis ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100