Van nature zijn cavia's nachtdieren. Dit houdt in, dat ze over het algemeen 's nachts actief zouden zijn. Doordat cavia's nu al langere tijd als huisdier worden gehouden, is dit patroon niet altijd meer te herkennen. Veel cavia's zijn ook overdag actief. Wat vaak wordt gezien, is dat de dieren met tussenpozen actief zijn en tussendoor lekker liggen de "slapen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, wat grappig. Ik wist niet dat cavia's van origine nachtdieren waren. Ik heb in een boek over cavia's gelezen dat ze vooral in de schemer actief zijn. En de mijne zijn overdag ook wel actief ook al dutten ze ook veel tussendoor. Dus jouw verhaal klopt wel.

Andere antwoorden (4)

Nee, cavia's zijn wel actiever in de schemerperiodes van de ochtend en de avond. Maar ze zijn, in tegenstelling tot bijv. hamsters, geen nachtdieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zijn overdag dus gewoon actief, al kunnen ze af en toe wat "dutten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee ze zijn vaak wel actiever in de nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het wild zij cavia's nachtdieren. Maar als je ze hebt gefokt zij het meestal dagdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk niet,cavia's zijn gewone dagdieren,daarom hoor je ze meestal in de dag heel hard brullen(piepen) en in de nacht zijn ze muisstil,je merkt dan niet dat ze zer zijn.