hoe verwijder je een teek?

onze kat heeft een vieze grote vette teek. Dat beest zit er al een paar weken. (we wilden hem weg halen, maar de kat ging krijzen, dus dachten dat het gewoon een bultje was). maar nu willen we hem weg halen, maar moet je hem omhoog doen, of draaien? hij is ook best wel groot.. we hebben een tekentang en geen tekenlepel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Teken verwijderen

Hoewel het verwijderen van een teek geen spoedgeval is, kunt u beter de teek direct verwijderen.

Verwijderen met de vingers of met een normale pincet is niet aan de raden. Vaak blijft de kop van de teek in de huid. Dit kan tot wat reactie leiden.

Het beste kunt u de teek verwijderen met een speciaal daarvoor bedoelde tekenpincet. Er zijn verschillende varianten.

Verdoof de teek nooit met alcohol, juist dan braken zij hun maaginhoud in de huid van uw hond.

U pakt de teek met de pincet zo dicht mogelijk op de huid, zo voorkomt u dat de kop blijft zitten.

Dan draait u met de pincet totdat de teek loskomt (linksom of rechtsom maakt niet uit)

Controleert u voordat u de teek weggooit (bijv in de gootsteen) of u de kop ook heeft verwijderd.

Indien de kop toch is blijven zitten, zal deze eruit moeten zweren net als een diepe splinter. Vaak ontstaat er een bult op de plaats waar een teek heeft gezeten. Dit is niet ernstig, deze bult verdwijnt vanzelf. Bij ziekteverschijnselen na het hebben van teken (bijv. sloomheid/koorts/stram lopen) is het zaak snel een dierenarts te raadplegen.

Maak de teek goed zichtbaar door de haren rondom de teek goed uit elkaar te houden.

Zet de pincet goed op de huid onder de teek.

Met een draaiende beweging laat de teek vanzelf los.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierendokters.com/katten/hoe-doe-ik-dit/teken-verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd de tekentang tussen duim en middelvinger vast en druk met de wijsvinger op het achterstuk van de tang: de grijper gaat nu open.

Plaats de grijper voorzichtig over de teek heen en laat vervolgens de grijper sluiten.

Draai de vastgeklemde teek een kleine slag naar links en een kleine slag naar rechts, waardoor de teek gedeeltelijk los komt en trek de teek daarna rechtstandig met een paar voorzichtige rukjes uit de huid. Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar eens op deze link, dan wordt het allemaal wat duidelijker. http://www.rugzakreis.nl/reis-voorbereiding/ziek-teken-bijsluiter.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het beste is de tang net zo vast te houden zoals je het knopje van een balpen indrukt,als deze open is dan over de teek heen schuiven tot op de huid van de kat,de drukknop voorzichtig loslaten en dan draaien,het maakt niet uit welke kant,je ziet vanzelf wanneer de teek loslaat.
Het plekje daarna even afdeppen met een watje met wat alcohol en klaar. Ik heb op deze manier al vele teken verwijderd bij mijn hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 correctie. ALTIJD LINKSOM DRAAIEN. De neus van een teek lijkt op schroefdraad. De teek draait zichzelf rechtsom in de huid van het huisdier. Je moet dus in tegengestelde richting de teek eruit halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor want volgens mijn dierenarts maakt het niets uit welke kant je op draait.

Andere antwoorden (1)

verdoof de teek niet; als je dat wel doet spuugt hij zijn maaginhoud in de kat, die daar ziek van kan worden.
volgens de laatste inzichten is rustig trekken beter dan draaien.
pak dus de teek zo dicht mogelijk bij de huid beet, en trek hem er rustig uit.
het kan geen kwaad de huid daarna te behandelen met wat betadine.
mocht de kop blijven steken, dan is dat geen reden tot paniek, maar hou in de gaten of er geen ontstekinkje ontstaat.
Rieneke1