Mijn katten doen periodiek niet leuk tegen elkaar. Hoe komt dat?

Ik heb 2 katten, een broertje en een zusje. Ze doen bijna alles samen, slapen, naar buiten gaan en eten. Maar af en toe zijn ze heel erg aan het vechten, en ik weet niet helemaal wat ik ermee aanmoet. Hij bijt haar in haar rug, en zij (die een stuk kleiner is) schreeuwt het zowat uit. Ze schreeuwt zo hard dat we er af en toe 's nachts wakker van worden. Het is bijna niet om aan te horen. Ik check ze regelmatig op wondjes of krassen, maar ik vind bijna niets. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Amadea
12 jaar geleden
Goh, het lijken net mensen... Ben jij zelf zonder broer(s)/zus(sen) opgegroeid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ze geholpen?

Het beste antwoord

Ik denk dat ze aan t bepalen zijn wie de baas is. Zolang er geen bloed of andere verwondingen aan te pas komen is er niets aan de hand. Ik er 2 katers en die zijn ook dikke maatjes maar soms spelen ze wel erg ruw maar dat is ook nooit met verwondingen. Denk dat t een soort kijken hoever we kunnen gaan is en al de ene dan hard mauwt dan weet de ander dat ie moet stoppen.

Toegevoegd na 2 minuten:
*er=heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan natuurlijk ook komen door het lekkere weertje met de lente in het land hoor ik ook katten wel eens katten schreeuwen een goede raad voorkom een zwangerschap bij de kattin anders zuoden er problemen kunnen ontstaan vanwege inteelt

Toegevoegd na 2 minuten:
er staat een foutje tussen de tekst sorry was even wat te snel aan het typen blijkbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat is niet normaal.
heeft ook niets met rangorde te maken; dat speelt bij katten niet zo.
het lijkt er op dat je katten last hebben van stress.
probeer eens de oorzaak te achterhalen.
zijn het bijvoorbeeld binnenkatten, die zich enorm opwinden als ze de buurkat door het raam zien?
observeer je katten, kijk of je een verband kan leggen.
verder zou ik zeker feliway in gebruik nemen: een verdamper of spray die feromonen verspreidt die de kat een veilig thuis gevoel geven.
verder; heb je voldoende bakken, eetbakken, drinkbakken?
van alles 3 is ideaal, op ruime afstand van elkaar.
hebben ze hoge plekjes, rustplekjes, verstopplekjes?
het is van belang dat je daarvoor zorgt.
vergeet ook niet vaak met je katten te spelen, zodat ze wat af kunnen reageren.
hopelijk scheelt dit alles, succes!

Toegevoegd na 17 uur:
een link die in dit verband misschien interessant is:
http://www.huisdieren.nu/katten/Gedrag%20GGP%20agressie.html
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou sorry hoor ik heb ook 2 katten en zoals ik al zei zijn die soms erg ruw met spelen. Dan lijkt t ruzie maar is t niet. En ik denk zeker wel dat ze soms eens willen laten zien dat de ene sterker is als de ander. Dus ik ben t niet eens met je antwoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
stoeien en vechten zijn verschillende zaken.
bij vocalisaties is er sprake van vechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt maar ze weet niet of het echt vechten is... En als ze echt vechten dan is er wel bloed of een wondje lijkt me. En wat vocalisatie betekend weet ik niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt cica! nanda, vocalisatie betekent dat ze herrie maken; grommen of schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whatever jij zal t wel weten.... Als je zó graag je gelijk wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb twee jonge - inmiddels geholpen- katers hier, en die zitten elkaar ook af en toe goed in de haren hoor, ondanks dat ze alle ruimte en voorzieningen hebben en er tot vervelens toe met ze wordt gespeeld. Het duurt ook nooit lang, en heeft zo te zien wel degelijk te maken met wie de broek aan heeft. Maar ze maken er wel soms geluid bij ; meestal is dat het teken dat ze snel gaan stoppen, omdat er eentje te ver gaat. Wat ze elkaar aandoen echter verschilt niet wezenlijk van wat ze met een bol wol of een tennisbal doen. Ik heb wel (meer dan) eens écht vechtende katten gezien in de tuin, en dat gaat er VEEL harder aan toe. Inclusief dikke staarten, platte oren, rondvliegende plukken haar, echt agressief.
Ik wil de kattenkenners niet tegenspreken ofzo, maar je hebt echt vechten en speelvechten, en ook dat speelvechten kan er best heftig uitzien als je geen echte gevechten hebt om mee te vergelijken.
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, stoeien kan er idd ook heftig uitzien, zonder dat er veel aan de hand is.
wat vs echter beschrijft, dat de kat zo hard schreeuwt dat ze er wakker van wordt, dat moet je gewoon niet willen, dat geeft enorm veel stress bij de poes. nanda, gaat het verder wel goed met je?
ik meende dat ik je vriendelijk uitleg gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je wil je gelijk hebben en dat vind ik knap irritant. Marleen zegt t precies hoe ik t bedoel. Echt vechtende katten maken veel meer herrie en verwonden elkaar. Dit is in bij de vraagstelster niet het geval. Dusss
Rieneke1
12 jaar geleden
is goed nanda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik al ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van wie er gelijk heeft in deze discussie, lijkt het mij niet zo erg handig/slim om als 'nieuweling' zó hoog van de toren te blazen tegen iemand die haar sporen al ruimschoots verdiend heeft ! Je kunt in een discussie met "de hakken in het zand" de ander de grond in willen boren omdat je zéker weet dat je gelijk hebt, maar met een vriendelijke benadering kom je een stuk verder (stroop/azijn/vliegen?).

Ik heb zelf een keer iemand het volgende gezegd: "You can kiss my ...., where the sun don't shine !"
Deze (onbeheerste) reactie kwam omdat ik (persoonlijk) aangevallen werd, niet zo bedoeld (misschien), maar wel door mij zo gevoeld! Bovendien door iemand die veel jonger was (je hebt hier ook nog, dat 12-16 jarigen zich op GV inschrijven).
In mijn geval was diegene een generatie jonger en misschien dat sommigen daarom niet willen dat hun leeftijd bekend wordt, maar bij anderen is het wel te lezen en ik heb wel eens gedacht: nou, nou houd je een beetje in, je komt net kijken of : "manners, manners !" (vrije vertaling: waar zijn je manieren ?) Wil je niet vriendelijk zijn, dan maar minstens beleefd ! Staat dacht ik ook in de GV richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik ben niet vriendelijk. Ik vind t nogal meevallen. Maar omdat ik nieuw ben moet ik ja en amen zeggen tegen iemand die hier langer is als ik ook als ik vind dat degene geen gelijk heeft? Zo zit ik niet in elkaar. Het enige was dat wij een verschil van mening hebben. Zij neemt aan dat die katten vechten en ik kijk naar het gedrag van mijn katten en dat lijkt op dat van de vraagstelster en dat is dus géén vechten. Wel jammer dat diegene niet meer reageert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodkus52 :
"(stroop/azijn/vliegen) Verreweg de meeste vliegen vang je echter uiteindelijk nog altijd met stront ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen : oké, nieuwe variatie: stront/azijn/vliegen :)
Als ze geen wondjes heeft , denk ik dat ze schreeuwt uit angst . Dat doen kinderen ook wel. Ik vermoed dat het 'n jacht(instinct) imitatie is . @ katten die alles samen doen , zullen elkaar nooit aanvallen . Het is 'n ruwe manier van "spelen" .