Wat voor een gedrag vertoont een kat vóórdat zij dood gaat ? ( van ouderdom )

Dus , eten , slapen , levenslust .

Ik denk dat de kat in het huis waar ik woon niet lang meer leeft omdat zij zo oud is .

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze zal ook opzoek gaan naar een rustig en vertrouwd plekje om te overlijden. En ze zijn opeens heel engergiek.

Mijn kat viel op een gegeven moment de hele dag zomaar om. Omdat hij heel oud was en zich duidelijk niet lekker voelde, ben ik er mee naar de dierenarts gegaan, die zei...als je het beste met hem voorhebt...laat me dan hem een spuitje geven. Heb dat dus gedaan... triest, maar beter dan zo,n zielig hoopje...vind IK he !! succes met de kat.

Ze slapen veel meer en je ziet vaak trillingen over het hele lijf. Op de dag dat mijn poes overleed, leek het alsof ze niet wist wat er aan de hand was en liep ze kanten op waar ze normaal nooit heen liep. Dit gedrag deed mij denken aan haar zwangerschap in het verleden en het rare is dat ze op dezelfde plek waar ze beviel, ook dood is gegaan.

Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven, want dat gedrag ligt helemaal aan de "persoonlijkheid" van de kat of welk ander dier dan ook en aan de reden (ziekte bijvoorbeeld) van overlijden. Maar de meeste dieren zoeken een rustige, koele plek op, waar ze kunnen sterven.

Elke kat is anders en er bestaat geen stappenplan voor sterfende katten, maar meestal is het verliezen van eetlust en veel slapen wel een bekende verandering van gedrag. Dit is wat mij geleert is wat er lichamelijk meestal gebeurt rondom het doodgaan van een kat: Ouderdom gaat vaak bij katten samen met allerlei kwaaltjes. Vaak komt bij oudere katten voor dat de nieren slechter worden en meestal merk je dit door " plasproblemen" wat dan weer vaak inhoud dat ze overal gaan plassen, het zomaar laten lopen of juist niet meer plassen. Door ouderdom gaan veel organen haperen, bv de lever, waardoor de kat geel gaat zien, daardoor vaak ook witte poep krijgen. Hartfunctie is vaak minder, of slechter waardoor de longen ook weer problemen krijgen en vocht zich ophoopt in/ achter de longen dus de kat gaat hoesten of wordt kortademig. Al dit soort problemen zorgen ervoor dat de kat zich niet lekker voelt en rustiger zal worden, de eetlust zal echt pas minder worden als er Echt iets mis is, vandaar dat een dierenarts daar ook vaak veel waarde aan dat gegeven hecht. Meestal zal de kat zich gaan terug trekken en een rustig plekje gaan zoeken. Als het op deze manier zal gaan zal de kat meestal in slaap vallen, en steeds dieper wegzakken, tot een soort coma. De bloedtoevoer naar uiterste punten zoals pootjes staart en oren wordt als eerste minder, totdat ook de hersens geen zuurstof meer krijgen en dus hersendood intreed. Dit kun je merken aan dat het knipperreflex er niet meer is, en uiteindelijk stopt het hart.

Mijn vorige kat was de laatste weken plots erg snel achteruit gegaan. Soms leek ze bewusteloos. Ze werd steeds zwakker, kon steeds minder ver springen en kon uiteindelijk zelfs nog maar enkele stappen zetten voor ze door haar poten zakte. De laatste dag kon ze zelfs niet meer op haar poten staan en het laatste half uur van haar leven heb ik haar horen kermen van de pijn. Ik heb toen wel de dierenarts gebeld voor een euthanasie, maar dat was jammer genoeg te laat. De laatste dagen was ze ook veel aanhankelijker en haalde ze haar kattenbak vaak niet meer. Maar zo te lezen zijn er dus veel verschillende mogelijkheden wat betreft het gedrag van een kat in deze periode.

dat kan van kat tot kat heel gevarieerd zijn. net als bij mensen eigenlijk. de ene is lang ziek, de andere lijkt oud maar gezond en valt in een keer om, gaan slapen en worden niet meer wakker. oude katten zijn vaak minder actief, het bewegingsgestel is minder soepel, eetlust kan verminderen (kan ook aan gebit liggen) organen kunnen minder goed werken, en noem maar op. iemand die zijn kat goed kent, en dus op de hoogte is van de (mate) van gezondheidsproblemen zal zeer waarschijnlijk aan het dier merken wanneer het einde naderd. (en eventueel de natuur helpen als het dier teveel heeft te lijden) zelf ben ik ervoor om oudere dieren in ieder geval een check up te laten geven door de DA omdat veel kwaaltjes niet met het 'blote oog' zichtbaar zijn maar welk degelijk nadelig kunnen zijn voor (juist) een oudere kat.

je hebt met je katten bepaalde ritueeltjes, die je jarenlang in stand houdt. zo kwam miep altijd met me mee naar de badkamer voordat ik ging baden, voor een stevige knuffelsessie. ook was ze er altijd bij als ik onder de zonnebank ging liggen. als katten geen waarde meer hechten aan hun vaste ritueeltjes, gaan bij mij de alarmlampen branden. daarnaast zie je ook minder interesse in eten of lekkere hapjes, en daaruit voortvloeiende zwakte. voor mij is het dan tijd om de kat in te laten slapen, nog voor ze verdere ongemakken ondervindt. beter gaat het niet meer worden.

Onze katten werden mild van karakter en voerden geen strijd meer met elkaar. Vlak voor de dood van onze oudste kat, sloot deze ineens vrede met de jongste, na 7 jaar ruzie. Met een likje over zijn neusje. Verder kunnen katten pijn goed verbergen, en juist luid gaan spinnen omdat feromonen dan vrijkomen door het spinnen, waarmee ze zichzelf op hun gemak proberen te stellen. Spinnen bij een zieke kat is dus geen bewijs dat het goed gaat. De kat zal veelal stoppen met eten en op het laatst ook met drinken.

ik weet het niet zeker hoor maar mijn moeder heeft wel eens vertelt dat zei een kat had die nooit aardig en lief deed tegen dr maar de dag voor de kat overleed deed ze ineens super lief en deed ze heel veel het leek wel of ze nog een dagje wou genieten dus ja ik denk dat ze gwn wat meer genieten van alles enzo

Heel vaak trekt een kat zich terug voordat ze doodgaat. Vaak gaan ze zelfs weg bij het huis waar ze wonen. De tijd voor het sterven (van ouderdom) hebben ze een slechte bloedsomloop waardoor ze een lagere temperatuur hebben. Dan gaan de haren van de vacht ook wat uitstaan en worden dof. Eetlust wordt minder en er wordt eigenlijk alleen maar geslapen. De kat rekt zich ook niet meer uit.

Als je kat dood gaat van ouderdom, gaan ze weg en zoeken ze een plekje. Mijn eerste kat had schijt en bleef gewoon in de tuin liggen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100