Kunnen kleine dwergeitjes samen in een wei met een grote dominante boergeit?

Hallo wij hebben 3 jaar geleden twee grote boergeiten aangeschaft. Het waren twee zusjes. De ene is helaas een paar weken geleden overleden aan een gedraaide darm. De andere die nog leeft was erg dominant tegen haar zusje (wij denken dat die ene door stress is overleden). De dominante is nu nog alleen over en wij willen hier graag nog een paar geitjes bij doen. Bij onze buren kunnen we twee kleine dwerggeitjes overnemen, alleen zijn deze erg schuw en de helft zo klein als onze boergeit. Is het verstandig om deze dwerggeitjes over te nemen? en gaat dat goed met onze andere dominante geit? of is het handiger om daar ook een grote geit bij te doen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als je 't niet probeert zal je 't nooit weten. In het begin moet de rangorde in de kudde worden vastgesteld, dus die grote zal aan de kleintjes laten weten dat ze hem/haar niet voor de voeten moeten lopen. Als er voldoende ruimte is in het hok of (beter) weiland, en de kleintjes dus plaats kunnen maken, is er niets aan de hand. Blijf er even bij, en kijk aan hoe het gaat. Dat is heel normaal gedrag bij kuddedieren. Er is een (kleine) kans dat die grote geit een al te agressief karakter heeft, en die kleintjes op blijft jagen. Maar meestal gaat het helemaal goed, is mijn ervaring.
Overigens: de meeste problemen heb je als 2 geiten echt aan elkaar gewaagd zijn, en de een niet kan accepteren dat de ander de baas is, en vice versa. Dan blijven ze regelmatig knokken.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
En inderdaad: die laatste alinea! Juist door het verschil in grootte zal de rangorde snel duidelijk zijn. Als blijkt dat de kleintjes van de grote geit geen hooi of ander voer mogen eten, zou je een hoekje in de stal kunnen maken met een schot of hek waar een doorgang in zit waar de kleintjes wel doorheen kunnen en de grote geit niet. Dan kunnen de kleintjes daar in elk geval rustig eten en eventueel ook slapen. En aangezien het om geitjes van de buren gaat: spreek af dat je het wel wil proberen, maar dat zij de geitjes terugnemen als blijkt dat het niet goed gaat samen. Spreek een duidelijke proeftijd af, bijvoorbeeld twee weken, of een maand. Binnen die proeftijd kunnen de geitjes elk moment terug naar de buren als blijkt dat het niet goed gaat. Daarna alleen als jullie het daar samen over eens zijn.