mijn hond sloopt als we weg zijn wat kan ik hier aan doen?

hallo,
zouden jullie mij kunnen helpen?
ik heb 2 honden:
een labrador van 2 jaar die hebben we vanaf pups af aan en een Paldingo (spaans ras) die hebben we sinds kerst en is nu bijna een jaar

die Labrador sloopt als we weg zijn iedere keer spullen, we zetten echt alles weg maar toch vind ze iedere keer weer iets dat ze kan slopen.
we lopen lang genoeg met ze en gaan vaak genoeg naar het bos, we zijn altijd met ze bezig, al gaan we maar een half uurtje of uurtje weg dan is het al gelijk een zooi
ze waren vaker alleen maar nu is er een hele dag iemand thuis maar als we dan even weggaan dan is het een zooi

we hebben al meerdere malen geprobeerd een muilkorf maar die krijgt ze ook af! hoe vaak we het ook proberen.
een bench heeft ook geen zin want daar blaft ze alles bij elkaar.

Het is een tijdje goed gegaan maar nu is het weer helemaal bij af.

wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (3)

Als er de hele dag (normaal gesproken) iemand thuis is, kan het zijn dat de honden niet met regelmaat gewend zijn om even alleen te zijn.
Eigenlijk is het voor een hond makkelijker om iedere dag een uur alleen te zitten, dan een maal per week een half uur.
Om dit sloopgedrag op te heffen zou je dus van voor af aan moeten beginnen met trainen.
Dag één, 5 minuten weg. Als dit goed gaat de volgende dag iets langer. enz.

Je mag pas weggaan als de honden uit geweest zijn, gegeten en gedronken hebben en ontspannen op hun rustplaats liggen. Voor je weggaat mag je een kwartier lang geen oogcontact en stemcontact hebben. Als je het huis verlaat ook niet gedag zeggen.
Bij binnenkomst niet spreken, aanhalen of contact zoeken. Als er een hond tegen je oploopt, gewoon doorlopen en eerst iets anders doen, zoals jas ophangen.
De honden mogen daarna pas bij je komen als je ze (zachtjes) roept. Dan zeg je ze kort gedag, zonder enige opwinding te veroorzaken.

Sloopgedrag wordt veroorzaakt door onvrede of angst. Kan dus door dominantie of nervositeit zijn. Maak van het weggaan noch van het terugkomen een punt.

Lukt dit allemaal niet, dan heb je hulp nodig van een hondentherapeut. Die kan aan het gedrag van de hond zien door welk van beide oorzaken dit gedrag ontstaat. Tevens kan een therapeut opnamen maken tijdens je afwezigheid door een camera te installeren, zodat het moment van slopen kan worden gezien. Dat zegt ook iets over de oorzaak.
Ivana
12 jaar geleden
Antiblaf-band kopen, om doen en dan in de bench zetten. Moet goed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zo'n ongelofelijk fout antwoord! De sleutel naar dit probleem ligt 'm in gedrag en aandacht en dat los je niet op met een blafband en een bench.
Ivana
12 jaar geleden
Als je een angstige hond een anti-blafband omdoet, weet je zeker dat je meer kwaad dan goed doet. Aangezien de oorzaak van sloop- en blafgedrag hier niet bekend is, moet je zulke adviezen niet geven.
Een anti-blafband kan alleen, maar dan ook echt alleen gebruikt worden als er een zeer goede hondentherapeut is, die alle zaken op een rijtje heeft gezet en zeker weet dat het pure dominantie is. Zelfs dan wordt er nog heel terughoudend mee omgesprongen. Min dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Babbink: je hebt de vraag niet goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat grof!! :-S
@desiree1989 : De labrador sloopt alles, maar je schrijft niet sinds wanneer.

Als het sinds een jaar is, dan komt het door de tweede hond. De labrador is waarschijnlijk jaloers.
Hebben jullie al geprobeerd om ze een tijdje apart te zetten. De een boven, de ander beneden, of in twee verschillende kamers.

Als het daarvoor al was en dat jullie de tweede hond namen zodat de labrador niet alleen zou zijn, dan is het dus mislukt.

Een hond in een bench opsluiten kan voor een paar uurtjes, maar probeer liever een andere oplossing eerst uit.

Succes

Toegevoegd na 14 uur:
Bron : tv-programma van Cesar Millan "The Dogwhisperer" op National Geographic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ jodokus
ze heeft als pup wel dingetjes gesloopt maar dat was als we erbij waren. en dat was zo afgeleerd, toen ze ouder werd en een beetje alleen gelaten werd dan maakte ze wel eens houtbloken kapot maar verder niet echt belangrijke dingen,
we hebben sinds kerst 2011 die andere hond. en als ze dan allen waren was het de ene keer wel dat ze sloopt en andere keer niet we dacht eerst ook nog dat het de nieuwe hond zou zijn maar hebben het gefilmd en zagen echt dat het de Labrador was.
toen hebben we iedere keer wel gefilmd, en ook muilkorfen om gedaan maar die kreeg ze gewoon af en het is eigenlijk sinds kort dat ze meerdere en groter dingen sloopt als we weg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@desiree1989
ik zie dat ik het verkeerd las
(2e hond sinds kerst '11 en die hond is nu 1 jaar),
als ze samen zijn sloopt de lab dingen, de ene keer wel de andere keer niet... Gaan ze goed met elkaar om, zijn het vriendjes/maatjes?
Spelen ze met elkaar of verdragen ze elkaar.
Liggen ze naast elkaar in de mand of elk aan een kant van de kamer.
Hoe close zijn ze ? Ik denk nog steeds dat de lab gewoon jaloers is nu. Vroeger spel en verveling, nu lijkt het jaloezie te zijn.
Probeer de lab meer aandacht te geven en als de nieuwe er tussen komt met de lab 1 op 1 een wandeling gaan maken. Daarna gaat de lab liggen en kan de Paldingo aandacht krijgen al dan niet door een wandeling 1 op 1.
De bedoeling is uiteraard dat de honden gezamenlijk uitgelaten moeten worden. Advies : wat hier boven staat en kijk eens naar het tv-programma van Cesar Millan 'The Dogwhisperer', daar kun je echt van leren . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The Dogwhisperer wordt uitgezonden op "National Geographic".