Kat terroriseert de buurt.

Wij hebben een kat en deze terroriseerd te hele buurt. Hij sluipt bij anderen naar binnen via het kattenluik om daar de etensbak leeg te eten.

Valt allerlei andere katten in de buurt aan zonder reden, ook als ze op hun eigen terrein zijn.

Voor mensen is het een goed beest.

Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat hij hiermee ophoud en zijn territorium verkleint?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (14)

In laten slapen!
Zeker weten dat hij het niet meer doet;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar zitten we inderdaad over te denken, maar dit is natuurlijk de laatste optie. Tegen ons is het namelijk een heel lief dier, dus gaat het ons nog wel sneu af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenartsen die gezonde dieren laten inslapen gaan in de fout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dat ik maar -1 kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die SNOESKE wat geef je toch altijd extreme antwoorden,je hebt iemand vervangen die er laatst af is gegaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent vast geen dierenliefhebster,FOEI !En de naam SNOESKE moet je maar snel veranderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel grof!
Helemaal mee eens, maar mijn antwoord is JUIST;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wolgen, hoe kun je dit serieus overwegen?!
Ongelooflijk, hoe makkelijk sommige mensen over een dierenleven denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat geen dierenarts dat gaat doen.Onze kat was na 17 jaar op maar ook toen hebben we hemel en aarde moeten laten bewegen om haar in te laten slapen.Nee ook dieren krijgen een steeds langer leven en worden nog bij uitzondering gedood.
Of binnen houden. Dan is het probleem ook opgelost. Je kunt de buurt er niet mee blijven opschepen.
13 jaar geleden
Ik zou eerst maar eens uitzoeken van wie de kat is. Als je dat eenmaal weet kan je de baasjes erop aan spreken, of zelf de politie bellen(volgens mij valt dit daar ook onder, maar zeker weten doe ik het niet)

veel succes met het vangen van de kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen houden.
Je kunt hem natuurlijk ook buiten vast zetten, dat hebben vrienden van mij gedaan. Ze hebben van staaldraad op een hoogte van ca. 5 cm. een lijn gespannen van links naar rechts achter in hun tuin.
De kat zelf heeft met de hulp van een halsbandje en een klein honden/katten uitlaat bandje van zo'n 2m.
Met de lus van de uitlaatband, dat wat je normaal in je hand hebt, zit hij vast aan de looplijn.
Zo kan hij rustig de hele dag naar buiten maar valt niemand meer lastig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de kat voor jullie lief is, is hem in laten slapen toch geen optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de buurt begint nu ook te klagen bij ons. Zelf zou ik het ook verschrikkelijk irritant vinden wanneer andermans kat bij jou in huis ligt te slapen en te eten. Daarnaast heeft hij ook de slechte gewoonte om eerst door het zand te rollen alvorens binnen te komen. Inslapen is een optie, wel de laatste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de looplijn toch een goede optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat onze tuin erg klein is en daarom er weinig ruimte is voor zo'n ding, maar als het echt moet dan kan het natuurlijk wel. De kat kan dan geen kant op, is dat wel wenselijk voor zo'n kat? Ook zorgt hij er altijd voor dat hij zijn halsbandje kwijt krijgt, ook wanneer hij goed strak zit. (niet te strak uiteraard)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het fijnste is om dat in een vrij weekend uit te proberen, een kwartiertje/half uurtje aan de lijn en dan weer naar binnen. Dit een tig keer op een dag herhalen tot hij wat gewend is. Daarna steeds langer, zo leert hij, ik mag naar buiten maar aan de lijn.
Het probleem met het riempje is misschien hoe gek ook, probeer het eens met 2.
Rieneke1
13 jaar geleden
een tuigje is beter geschikt dan een halsbandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke, bedankt voor de aanvulling, ik hoop dat het lukt met de kat op deze manier.
VOORLOPIG binnen houden is dan een optie om het gedrag te verbeteren.

Dat in laten slapen sowieso al een optie bij je is (ook al is het de laatste) laat zien dat je er eigenlijk al over nadenkt.

Doe wat het beste is voor je beestje, niet voor jouw gemakkelijkheid. Als je hem tijdelijk binnen houdt en goed gedrag aan leert dan is er niks meer aan de hand.

Ook al is de tuin klein, de kat kan altijd naar buiten, er zijn altijd manieren om de tuin af te bakenen.

het ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan. Je hebt gekozen om dat lieve beestje in huis te nemen en dan zul je er alles aan moeten doen om het een goed leven te geven. Niet klakkeloos over inslapen nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker makkelijk om te zeggen om hem in te laten slapen. Zulke mensen zijn een beetje harteloos. Dier en mens zijn optevoeden. En dit vind ik niet echt een voorbeeld dat ik zou zeggen laat hem maar inslapen.

mijn antwoord:

- Neem er een kat bij voor gezelschap en dan spelen ze met elkaar dat kan helpen.
- binnen houden.
- afspreken met de buurt bewoners als je kat bij iemand in huis komt een beetje nat spuiten. Zodat hij het afleert.
- Dat was het :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik denk niet dat het een strak plan is een andere kat bij deze te nemen.
deze kat lijkt niet gesocialiseerd met andere katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist daarom kan het goed zyn om er 1 by te nemen anders leert hy het nooit.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, zo werkt het niet helaas.
een kat erbij zou goed uit kunnen lopen op een drama.
het werkt niet bij katten ze dingen door de strot te duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja dat dachten wij dus ook, er loopt nu sinds een jaar nog een kat.
Tegen die kat doet hij binnenhuis heel lief. Ze slapen samen in het mandje en binnenhuis grijpt hij hem nooit. Buitenshuis kruipt de duivel pas in hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja, Water intresseert hem niet. Wanneer je hem natspuit kijkt de kat je een keer dom aan en gaat dan rustig weer zijn gang.
Ik zou hem binnen houden, want misschien krijg je binnenkort problemen met de buurt.
Maak een kattenluikje in de tuindeur, en daarachter een
afgesloten ren, op die manier kan de kat nog steeds naar
buiten, en niemand heeft er nog last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in reactie op je vraag heb ik al voorgesteld hem even goed medisch na te laten kijken.
als medische oorzaken zijn uitgesloten, dan adviseer ik er een gedragstherapeute bij te halen.
die komt bij je thuis, en stelt in overleg met jou een behandelplan op, wat wekelijks geevalueerd wordt.
in laten slapen wegens gedragsproblemen is maar zeer zelden echt nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.tinley.nl
Rieneke1
13 jaar geleden
Je kunt je achtertuin, of een deel er van afzetten met schrikdraad speciaal voor honden en katten, verkrijgbaar bij een tuincentrum.
Binnen een dag weet de kat waar zijn nieuwe territorium is
katten leren dit erg snel, sneller dan honden.
Altijd 10 x minder erg dan in laten slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bouw in je achtertuin een mooi voliere met van allerhande speeltjes en een ligplaats voor je kat en zet hem overdag daarin
dan heeft de buurt geen last van je kat en je hebt er zelf plezier van
want ik vraag me af wat mensen voor plezier aan een kat beleven als hij de hele dag op straat rondhangt en alleen thuis komt eten en slapen

en de kans dat de buurt een keer met het idee loopt om hem te vangen en naar de eeuwige jachtvelden te sturen wordt natuurlijk wel groot als je kat maar overal tepas en te onpas naar binnen gaat

dus gewoon lekker zijn eigen kooi achter je huis en het probleem is opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is inmiddels 6 jaar bij ons, en loopt al vanaf het begin de zooi te terroriseren. Ik hoopte ook dat het zichzelf oploste, maar begin er nu aan te twijfelen.
Twee jaar geleden had ik zo'n kater.Hij terrorisserde heel de buurt.Ik dacht hem dit jaar te vangen en te laten inslapen...maar het probeelm heeft zich vanzelve opgeslost.Hij is kalm, komt voor wat eten en laat onze katers (zijn jong) met rust.
Misschien doet hetzelfde zich voor met jouw probleemkat? Zoniet, proberen te vangen en laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat je kunt doen is hem binnen houden dan heeft hij die kans niet. Dat zul je niet willen.
De mensen waar hij naar binnenglipt moeten hem een tijdje flink laten schrikken als hij dat doet (water oid) en tja dat vechten met andere katten is dominant gedrag dat krijg je er echt niet uit. De rest van de katten zal wel leren oh jee daar heb je m weer, wegwezen.

Wij hebben ook zo'n inmiddels 16 jarige je-weet-wel kater, de schrik van de buurt. Inmiddels loopt hij zijn vaste rondje en doet nijdig naar de rest van zijn soortgenoten, die hem verder links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat nog niet gecastreerd is, laat dat dan snel doen!
Dat kan het extreme gedrag jegens andere katten flink verminderen.

Verder het volgende.
Ik heb precies het zelfde met één van mijn katten.
Ik heb 6 katten, maar deze ene kat moet ik ten alle tijden gescheiden houden van de rest.
Hij is twee keer zo groot als een normale kat, heel sterk en gespierd en verschrikkelijk agressief naar andere katten. Als hij een kat ziet zal hij vechten tot de dood er op volgt.
Deze kat is overdag binnen, en 's nachts gaat deze naar buiten.
Veel mensen hebben hun kat 's nachts wel binnen.
Misschien zou je zelfs afspraken kunnen maken met je buren dat jouw kat na een bepaalde tijd naar buiten gaat, dat zij dan hun katten dan binnen hebben en het luikje op slot doen.

Mocht dit geen oplossing zijn, dan kan je altijd nog op zoek naar een geschikt tehuis voor de kat, want die zijn er wel.
Je kan de kat altijd beter aan een boer geven als muizenvanger, waar hij buiten alle ruimte heeft en geen huis in de buurt dat hij kan plunderen, dan dat je hem laat inslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke dus je denkt eraan om hem in te laten slapen oke?...
dus we nemen een kat we voeden niet zijn gedragop oei hij si lastig spuit erin en weg ermee...
beetje harteloos vind je niet?
een kattentuigje is een goede oplossing of binnen houden je kan ook in je achtertuin de bovenkant dus bij je tuinhek dicht laten maken maar gaas bijvoorbeeld of hekken zodat hij de tuin niet meer uit kan en aangezien je een kleine tuin hebt is dit een kleine moeite
en als je echt geen dierenvriend ben kan je hem beter naar een asiel doen daar waar hij wel een baasje krijgt die hem nog een kans geeft