Poes eet sinds 2 dagen erg weinig, bijna niets. Drinkt wel, maar ze ziet er ook niet echt ziek uit.

Onze poes van bijna 18 jaar, eet sinds 2 dagen slecht. Ze eet normaal van alles op. Zelfs mijn aardappeltjes met bloemkool jat ze van mijn bord. Momenteel moet ze niks van kattevoer of brokjes hebben, ook niet van een gekookt kipfiletje of visje. Ze ziet er niet ziek uit. Loopt in de tuin rond en ligt lekker in het zonnetje. Drinkt wel regenwater die nog in een bakje ligt en poezemelk. Wat kan ik nu doen, zodat ze toch wat eet. O,ja ze krijgt elke morgen 1 tabletje Carbimzol voor haar schildklier. Ze heeft alleen haar voortandjes en hoektandjes nog. Ga morgen met haar naar de DA, maar ik zou graag willen weten, wat ik nog voor haar kan doen. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (5)

dat was ook bij de poes van familie gebeurd en het klinkt hard die was ook rond de 20 maar de hebben ze in laten slapen voor de poes was dit het best want de poes heeft nu ook pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed dat je morgen naar de dierenarts gaat!
mogelijk moet haar medicatie bijgesteld worden, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn natuurlijk.
probeer haar natvoer voor nu aantrekkelijk te maken door het wat op te warmen.
verder kan je een bouillon trekken van vis of kip, en haar dat te drinken aanbieden (naast haar water).
ook willen poezen nog wel eens wat eten, als ze het van je vinger kunnen oplikken.
succes met je oude taartje!
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
en, wat zei de dierenarts, weet je nu wat meer?
Rieneke1
12 jaar geleden
sterkte anneke, ik hoop dat er nog wat aan te doen is!
Klinkt alsof ze het aan haar nieren kan hebben ; wel drinken, niet eten. En in eerste instantie niet ziek lijken.
Zeker met een wat oudere kat (en ze is behóórlijk hoogbejaard) kun je beter zo snel mogelikjk even bij de dierenarts langs. Hoe eerder je er bij bent, hoe meer je eventueel nog kunt doen (met een dieet oid). Hoewel je het niet eindeloos zult kunnen rekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er álles aan doen om haar toch te laten eten. Als katten vasten, gaan ze overtollig lichaamsvet opslaan in hun lever. Dat betekent dat een kat die niets eet, in het slechtste geval binnen twee dagen al dood kan gaan aan leververvetting, of onherstelbare leverschade kan oplopen. Toegegeven: veel katten zullen het een paar dagen langer uithouden, maar je loopt een enorm risico. Zeker als je kat wat aan de dikke kant is, want die heeft dan gewoon meer overtollig lichaamsvet.

Kat dus alles aanbieden wat ze maar lekker vindt, desnoods onder dwang laten eten. Bijkomend probleem is dat ze ook geen honger meer hebben als ze een tijdje niet eten, zodat ze op den duur uit zichzelf heel moeilijk weer zullen beginnen te eten. Ze móet dus echt eten. Als je er elke ochtend een tabletje in kunt krijgen, zou je er toch ook wat eten in moeten kunnen krijgen, lijkt me.

Katten kunnen trouwens nog best aardig eten als ze tanden missen, alleen hele harde brokjes worden moeilijker. Speciale senior-voeding kan helpen, of gewoon zachte brokjes (nat voer) geven. Bij een kat die ondervoed is zou je nog een tijdje kittenvoer kunnen geven, daar zitten meer eiwitten in en daar kunnen ze goed van aansterken. Maar op dit moment is het voor jouw kat van belang dat ze in elk geval íets eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets eten is al veel beter dan niets eten, zeker in dit geval. Hopelijk is er iets waar de dierenarts mee kan helpen, maar ze is echt hoogbejaard hoor. Ik vind het al heel wat dat ze verder wel vrij vrolijk lijkt en gewoon rondloopt. Het kan goed zijn dat dit iets met de schildklier te maken heeft: een te trage schildklier kan een verlies van eetlust tot gevolg hebben, dus misschien dat haar schildklierfunctie teveel wordt onderdrukt op dit moment. Echt werk voor de DA inderdaad, sterkte met je poes!
aaahhh :(

Ik heb dit net met mijn lieve oude taaie kat gehad. Jatte eerst zelfs spruitjes van mijn bord maar toen opeens wilde hij niets meer, alleen een beetje drinken. Bleek dat zijn nieren niet meer functioneerden....
Moesten we laten inslapen....
Ik zag hem zo liggen, en ik wou hem roepen, maar kon al niet meer, krijg er zelfs nu nog tranen in mijn ogen van.......

Heel veel succes, geef de uitslag door!

SH