Het is dan geen weer om ook maar een hond naar buiten te sturen...

Jantje: Zal ik die brief even naar de brievenbus brengen?
Moeder: Nee, het is nog geen weer om een hond naar buiten te sturen. Laat vader maar even gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de meeste honden niet naar buiten heen willen als het zo hard regent.
De mijne kijken me aan als ik de deur opendoe, dat jij erdoorheen gaat moet je zelf weten, maar ik blijf binnen lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term "hondenweer" is bij vrijwel iedereen bekend. Hiermee wordt slecht weer bedoeld. Maar heeft slecht weer echt iets met honden te maken? Of heeft het misschien ook iets te maken met de Hondsdagen?

Allereerst: Met honden heeft hondenweer niets te maken. Hooguit zouden hondenbezitters er hun hond niet in uitlaten, of de baas of bazin zou niet van het dier moeten houden.

De Hondsdagen hebben al evenmin iets met hondenweer te maken. Gedurende deze periode, die loopt van ongeveer 20 juli tot 20 augustus, komt de heldere ster Sirius(de Hondsster), die deel uitmaakt van het sterrenbeeld de Grote Hond, gelijktijdig met de zon op. Sirius is dan niet zichtbaar.

In Nederland gaat de Hondsdagenperiode gewoonlijk gepaard met veel warm en broeierig weer, waarbij in vroeger tijden, toen men nog geen koelkasten had, voedsel snel bedierf. Er komen in deze periode in ons land nog wel eens flinke onweersbuien voor. Wanneer deze ook nog in korte tijd veel regen brengen, zou je van hondenweer kunnen spreken.

De Engelsen en Amerikanen hebben het spreekwoord "It's raining cats and dogs", wanneer het hard regent en tevens hard waait. Aangenomen wordt dat deze uitdrukking is ontstaan nadat een heel enkele keer een hond door een zware windhoos of tornado is opgenomen en met de regen weer op de grond is terecht gekomen. Zoiets is natuurlijk geen regel, al zou het best kunnen. In een scene in de bioscoopfilm Twister is tijdens de passage van een tornado een koe door de lucht gevlogen, maar dat zal in werkelijkheid wel nooit voorkomen.

In Nederland zegt men wel eens dat "het weer zo slecht is, dat je je hond er nog niet in uit zou laten".
Maar hoe dan ook is de oorsprong van het woord hondenweer nog steeds niet verklaard.

De juiste verklaring is dat het woord hondeweer is afgeleid van het oud-Nederlandse woord ondeweer, dat slecht weer betekent. De letter h kwam er dus later bij en met de nieuwe spelling veranderde het woord hondeweer in hondenweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking hondenweer heeft even weinig met het dier de hond te maken als de plant hondsdraf. Want niemand zal beweren dat honden vooral op slecht weer gesteld zijn. Evenmin zal men genoegen zal willen nemen met een afleiding als "lucus a non lucendo" wat betekent dat het weer zo genoemd zou worden omdat men dan hond noch kat op straat zal sturen. Vermoedelijk had het woord oorspronkelijk geen h. Het is een verbastering van onteweêr. In verscheidene dialecten, ook die waarin de h wordt voorgevoegd, is het woord 'ont' bekend in de betekenis van vuil, morsig.
Amadea
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
klinkt goed +
ze zeggen dit omdat je bijna alleen mensen met honden in de regen buiten ziet lopen.
vandaar het spreekwoord hondenweer.