Als de vissen, incl de grondvisjes, allemaal bovenin gaan zwemmen, wat is er dan aan de hand?

En wat kan ik doen? Het is niet mijn aquarium, maar van mijn ex.

Het lijkt wel of ze lucht proberen te happen.

Toegevoegd na 28 seconden:
Ik pas even op ze tot ze verhuizen.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om een groot aquarium van een meter lang. Nou, ik heb het water verschoond, wat een boel werk zeg. En allemaal kroos weggeschept en een boel planten eruit gerukt. Nog nooit eerder gedaan, maar volgens mij is het zo goed. Straks worden ze nog high van al die zuurstof.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de antwoorden!

14 jaar geleden
57.2K

Het beste antwoord

De vissen hebben dan inderdaad zuurstoftekort. Er zit te weinig zuurstof in het water.

Je kunt een aquariumpomp neerzetten. Zo'n ding dat luchtbelletjes in het water pompt.

Verder moet je algen verwijderen, evenals overtollige plantengroei. Alles wat groen is produceert overdag zuurstof, maar *verbruikt* 's nachts juist zuurstof.

Haal ook afval weg van de bodem. Afval gaat rotten, en het rottingsproces verbruikt een heleboel zuurstof. Afval is inclusief niet-opgegeten visvoer.

Verder moet je het water reinigen. Vissenpoep geldt ook als afval dat gaat rotten, dus ook vissenpoep verbruikt zuurstof.

Zorg verder, als het kan, voor een groot wateroppervlak. Als je bijvoorbeeld een vissenkom hebt, kun je die beter tot de helft vullen dan helemaal vullen. Als je een kom tot de helft vult, is het oppervlak van het water (dat in contact is met zuurstof uit de lucht) namelijk groter dan wanneer je diezelfde kom helemaal vult.

(Bij een rechthoekig aquarium maakt dat natuurlijk niet uit.)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Krijgen ze wel voer van je? Anders hebben ze denk ik honger;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook goed kunnen zijn dat het water niet zuiver is of zelfs giftig. Te veel nitriet zou een probleem kunnen zijn. Meet je waterwaardes en vergelijk deze met de waardes die de vissen nodig hebben ( ja, verschilt per vis ) Of laat deze meten bij een aquariumzaak.

Maar het meest waarschijnlijke is dat de vissen zuurstoftekort hebben. Dit is te verhelpen door 'n zuurstofpomp(je) maar beter is om meer planten zoals de vallisneria in je aquarium te doen. Ook waterpest en cabomba zijn super planten als het gaat om zuurstofproductie.

Als je een filter in je aquarium hebt, zorg dan dat de uitstroom bijna tegen het wateroppervlak ligt, zodat het water gaat golven. Dit zorgt ervoor dat het wateroppervlak groter wordt en er meer zuurstof opgenomen kan worden in het water.

Ohja, niet vergeten: Een zuurstofpomp is op zich niet verkeerd, maar het is slecht voor je planten. hoe meer zuurstof een bepaalde plant levert, hoe slechter deze plant tegen 'n zuurstofpomp kan. Dus OF kunststof planten met pomp OF echte planten zonder pomp ( ik zou de laatste mogelijkheid kiezen, deze is namelijk vele malen mooier als die met nepplanten )

Toegevoegd na 53 seconden:
Nog één ding: Als het om een kom gaat, direct de kom door 't raam gooien en een echt aquarium aanschaffen. Een kom maakt je vissen gek en ziek. Erg slecht voor de gezondheid en levensduur van de vissen.