Mijn hond stinkt naar oude urine.

Ik heb een sheltie (lang haar) die bijna altijd naar oude urine stinkt. Hij heeft de gewoonte van zijn poot zo hoog mogelijk te willen optillen maar daardoor loopt de urine over zen eigen pels. Bijknippen rondom de penis/ wassen helpt allemaal niet. Omdat ik hem echt niet alle dagen wil/kan wassen stinkt hij dus echt heel vies. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat hier om een tamelijk jong dier, net 3 geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Verschillende antwoorden van mij:
- Je wandelgebied is bijvoorbeeld langs het water, waardoor de wind van één richting komt. De hond trekt zijn poot omhoog, en de wind blaast zo de urine tegen zijn eigen lichaam. Of de hond staat erg dicht tegen ronde dingen aan te plassen; vaak kaatst dat zo heerlijk terug (en als je als baas te dicht bij staat ook tegen jouw benen aan).

-Hoe erg ruikt de urine; is dit echt in de kamer te ruiken, of als hij naast je ligt al? Of is het alleen als je je neus tussen zijn haren drukt? In dat eerste geval, dan ruikt het wel heel erg sterk. Dan is het of erg veel urine (van een hele lange tijd opgespaard), of de urine zelf is wel erg geconcentreerd of i.d. In dat geval kan er sprake zijn van een ziekte of afwijking; ga naar de dierenarts met de vraag voor een urinetest.

-Hij heeft zo enorm veel urine, dat zijn straal erg hard is waardoor het terug kaatst. Als een hond erg veel urine heeft, moet je naar de dierenarts. Het kan een nierprobleem of bijv. diabetes zijn. Let erop dat natvoer/blikvoer erg veel vocht bevat. Als je dit aan je honnd geeft en ook nog er water er doorheen doet, dan krijgt je hond enorm veel vocht binnen.

-Houd de hond zichzelf wel genoeg schoon? Ik heb hier ook meerdere mannen(honden) in huis, en die hebben ook wel eens vlekjes enzo, maar die besteden dan ook veel tijd aan zichzelf schoonmaken. Vaak zijn het zieke of erg oude hodnen die zichzelf niet meer schoonhouden.

-Bijknippen helpt inderdaad niet als het een langhaar is, dan gaat het gewoon tegen het haar achter het weggeknipte haar aan.

Ik adviseer je om toch even met hem naar de DA te gaan, gewoon voor een simpel urinetestje. Kijk ook even, voor je met hem gaat, hoe hij plast. Is het een sterke straal, welke kleur heeft het, lijkt het alsof het hem moeite kost? Allemaal vragen die de DA gaat stellen dan.
Mocht hij heel erg veel plassen (en veel drinken?) en het komt daardoor, vraag dan om een urinetestje en bloedtestje. Zijn simpele dingen, en kunnen veel uitsluiten. En ben je er toch, laat de dierenarts meteen even de prostaat voelen en de penis nakijken. Voor hetzelfde is er iets mis met de urinebuis, waardoor de urine alle kanten op spuit.
Pas als er niets medisch aan de hand is, adviseer ik je om de hond toch elke week even met een washandje en wat droogshampoo schoon te maken. Zorg wel dat je niet met de droogshampoo de penis gaat schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okeey, dat is belangrijk wat je nu hebt verteld. Namelijk 3 dingen: de urine ruikt heel sterk, de straal is zwak, hij houdt zich niet goed schoon.
Er zijn veel honden die niet zo veel aandacht besteden aan pijntjes of vreemde dingen die ze voelen. Ze laten het in ieder geval maar erg slecht merken vaak. Dat hij speelt, goed eet e.d. zegt op zich niet zo heel veel (wel wat natuurlijk, de kans dat hij heel ernstig ziek is is kleiner).
Nog wat vragen:
Zijn straal is zwak zeg je; is het ook echt in een boogje? Of gaat het nog steeds via een rechte lijn?
Is hij gecastreerd? Het kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld te weinig drinken (kan door ziekte komen, maar ook psychologische oorzaak, of doordat water niet goed bereikbaar is of vies). Mocht het psychologisch zijn, dan raad ik aan om een paar keer per week natvoer, kvv (dat is kant en klaar vers voer) of barf te geven. Wel opletten dat die dag geen brok erbij gegeven mag worden.
Maar ik zou zeker ook even naar zijn prostaat laten voelen; als hij echt een zwakke straal heeft is dat echt belangrijk. En even de urine dus; daaruit is te halen of de urine echt te geconcentreerd is (= dus vochttekort door welke reden dan ook). Je zegt nogmaals naar de dierenarts, ben je al met hem geweest? Wat heeft de dierenarts gezegd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okeey graag gedaan. Weet je misschien of de dierenarts de laatste keer even zijn prostaat heeft gecheckt (hij/zij doet dan een vinger in de anus)? Vooral omdat je hond niet gecastreerd is, en echt dus in een boogje plast, denk ik daar het eerst aan. Hoe is hij qua gedrag en seksualiteit? Erg dominant misschien (staat zijn staart in een boog over zijn rug heen, lokt hij wel eens andere mannetjes honden uit simpelweg door zijn uitstraling en geur, waardoor die andere mannetjes met hem willen vechten?) Zo ja, dan als het door geslachtsorganen komt, is castratie zeker iets om mee te nemen in je gedachten. Verder als hij altijd al weinig drinkt, is dit misschien voldoende voor hem. Je kan ook een keer opmeten wat hij op een dag zoal drinkt: meet af hoeveel je 'sochtends geeft, en die avond (als hij boven of opgesloten slaapt) of volgende dag (als hij snachts kan drinken) meet je het opnieuw. Dan weet je hoeveel hij in 16 a 24 uur drinkt (houd wel rekening met andere honden, katten, ... die kunnen drinken eruit). Kan je de dierarts meteen even vragen of het voldoende is voor een hond van zijn omvang en bij wat hij eet. Hij heeft schrik zeg je; misschien dat je een bak met een standaard kan kopen? Ik heb nu voor een van mijn iets bangere honden zo een standaard met daarin 2 bakken, zodat die niet op de grond staan (= beter voor vertering, minder geschuif en minder enge geluiden): http://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/roestvrij_staal/25615. Deze bakken maakte nog wel af en toe geluid als ze heen en weer gingen als hij schrokt, dus ik heb de rand van waar de bakken inhangen ingetaped met van dat schildersplakband. Nu hoor je die bakken niet meer en hij is totaal niet bang voor. Zorg ook voor genoeg ruimte rond de bak, en rust als hij eet. Dit was het wel zo'n beetje, hopelijk kan de dierenarts even checken en snel de oplossing vinden, waardoor je minder last krijgt van de geur.

Andere antwoorden (6)

je hebt ook droogshampoo voor honden.. en een bezoek brengen aan je dierenarts..urine die zo stinkt vraagt om een onderzoekje ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou hem toch vaker moeten douchen.Het is echt het enige goede middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hier een x sheltie. Precies hetzelfde probleem. Hij piest heel vaak over zijn eigen vacht.
Ik was hem maar zo onderhand (wil ik niet teveel doen). Ik heb laatst een fles hondenlotion gehad. Kan je hem mee inspuiten en dan ruikt hij weer wat lekkerder. Weet niet waar de fles vandaan komt. Kreeg hem van een kennis die hem nog had staan. Maar het is vast in de dierenwinkel te koop. Dat zou je eens kunnen proberen.

Houd hij niet van zwemmen? Dan is dat in ieder geval in de zomer een oplossing.
Aponi
13 jaar geleden
toch is wassen de enige oplossing. Je kan je voorstellen dat heel je huis onder de urine resten gaat zitten, niet echt hygienisch, zeker niet als hij op de bank ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle hygienemaatregelen lijkt het me nuttig de hond als hij wat ouder is wat eiwit armer (senior) voedsel te geven, de stank van urine wordt grotendeels veroorzaakt door de afbraakproducten van eiwit.
Oudere honden hebben minder eiwit nodig, de overmaat belast de nieren en verhoogt oa. het ureumgehalte , derhalve sla je meer vliegen in een klap, een beter geschikt voer is gezonder voor je hond, hij stinkt minder en krijgt minder gauw last van ziekten die de dierenartskosten fors kunnen doen oplopen.
Het is een ander antwoord dan de anderen , maar wellicht een invalshoek die het proberen waard is, seniorvoedsel is wat duurder maar spaart veel ziektekosten uit en verhoogt kwaliteit en kwantiteit van het leven van uw knuf.
Intergraal toegepast met de andere goede raad moet het dan toch beheersbaarder worden.
Hoeven we niet meer te zeiken over pislucht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie bij reacties voor aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ooit wel eens de urine laten nazien?
Als dit alleen zou komen van het hoog optillen van de poot (hoe dominanter, hoe hoger), zouden alle dominante, langharige reuen moeten stinken. Dat is niet zo.
Leg het probleem voor aan je dierenarts.

En mocht je hem toch willen wassen, dan alleen met lauw water zonder shampoo.
Ivana