Waarom kan een paard wel mesten tijdens het lopen, maar moet het stilstaan om te plassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesten? Bedoel je poepen? Wel een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goed gededuceerd, mesten is een ander woord voor poepen in dit verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!!

Het beste antwoord

als je naar een paard kijkt zie je dat deze een bepaalde houding aanneemt zodat het mogelijk is om de urine te lozen. ze moeten dus bepaalde spieren ontspannen.

dit lukt nu eenmaal niet als ze lopen ;-)

het mesten is een ander verhaal. hier oefent een paar enkel druk uit, en dat gaat prima tijdens het lopen.

(echt plassen om de blaas te legen dan he, niet uit angst b.v. want dan laten ze het gewoon lopen, wat ze ook aan het doen zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo? Plassen paarden wel eens uit angst? Ik weet dat ze door nervositeit vaker gaan mesten, maar plassen uit angst heb ik nog nooit waargenomen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik hoef ook enkel druk uit te oefen om te "mesten". Toch kan ik niet mesten tijdens het lopen - of zou dat puur psychisch zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel Ik zou zeggen: beter je best doen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een paard in het wild plotseling opgeschrikt word dan rent het snel weg. Alle actie gaat dan naar de benen en evt hart en longen om zsm weg te komen, zo kan het zijn dat het dier de ontlasting + urine in een keer laat lopen. + voor antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, cryo!!!!! ik denk dat het echt gewoon een kwestie van oefenen is hoor. ;-)) thanx voor de +jes mensen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier een tip voor je Cryo om het wat makkelijker te maken. een buikgriep is DE mogelijkheid om dit te oefenen.
een kilo pruimen, een flinke bak uiensoep, en een paar borden bruine bonen willen ook nog wel eens een keer de zaak wat soepeler laten verlopen. wedden dat het niet tussen de oortjes zit!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus, Eucalypje, antwoord klopt goed. Maar Benzemens: Plassen uit angst kunnen paarden inderdaad. Dat je het nog nooit gezien hebt is maar goed ook, want een paard moet echt wel heel bang zijn wil dat gebeuren dus dan gaat er iets niet goed in de manier waarop het paard behandeld wordt als je dat ooit hebt gezien ;-) En Cryofiel, ik ben het met de andere eens: Gewoon een kwestie van oefenen!!! :P

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk wil hij/zij liever geen natte poten krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkoppertje: een paard heeft benen. Pas maar op dat hij niet met zijn veen op jouw poot gaat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veen = been
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha idd benzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paard? poten? men zegt dat het het edele dieren zijn en idd benen hebben. maar helaas is dit niet de reden. een ruiter die op een paard zit die moet plassen neemt zelfs OOK een bep houding aan zodat het paard kan ontspannen om de litertjes te lozen. (beiden krijgen geen natte benen dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er geen verstand van hebt, AdrieK, moet je geen antwoord geven en een vraag zoeken waar je wél antwoord op weet. Met deze onzin scoor je alleen maar minnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo, die is duidelijk Rinke! ;-)
Het 1e antwoordt klopt idd - ons paard (voor de kar) liet het ook wel eens lopen als ze echt nodig moest maar echt goed uit plassen gaat idd alleen als ze stilstaan en als je er op zit is het fijn voor het paard als je even in "verlichte zit" gaat zitten dan kan ze zich ook beter ontspannen.

Plassen uit angst ken ik niet wel als ze "hengstig" maar dat is geen urine....
mesten gaat idd wel dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus eigenlijk geen antwoord maar een reactie op het eerste antwoord..... ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie toch uitleg erbij hoor ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb een keer een paard uit angst zien plassen. ze werd door een lomperik even tussen een vaste club gezet. ging duidelijk niet goed en het dier is door de anderen de wei uitgemept. t arme dier plaste werkelijk gewoon van zich af door het te laten lopen uit pure angst. hengstigheid is duidelijk geen urine (andere kleur en minder waterig dus dikker dan urine)