hoe zorg ik dat mijn parkiet minder "pikt"?

altijd als ik mijn hand in het kooitje doe of dat mijn parkiet bij me is zit ze de hele tijd aan mijn hand te pikken, wat is de reden en hoe kan ik het stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Wat de reden is kan je parkiet alleen maar zelf beatwoorden en aangezien dat niet kan is het altijd gissen.
Wat weel duidelijk is, dat is dat jij kennelijk iets doet wat jouw parkiet niet wil. Is dat bijvoorbeeld proberen om hem te aaien, wil je hem aanraken etc? Als dat zo is: meteen mee stoppen.
Het kan ook zijn, dat je in het verleden dingen hebt gedaan en nu niet meer, maar je vogel reageert nog steeds hetzelfde.

Het betekent in ieder geval, dat hij geen vertrouwen in je heeft.
Je zal dit vertrouwen dus heel rustig aan moeten gaan opbouwen.
Bijvoorbeeld: hou je hand bij hem weg. Benader hem heel rustig, hou je stem kalm en laag. Vogels houden niet van wilde bewegingen. Doe dit consequent en voor altijd.
Kijk hoe hij daarop reageert. Het kan zijn, dat hij je meer gaat vertrouwen en zelf meer toenadering zoekt.
Dan kan je het contact weer verder gaan uitbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet je parkiet eerst tam maken (als je een jonge parkiet hebt is dit makkelijker dan bij een oudere parkiet) tam maken doe je door hem af en toe te aaien ook al pikt hij je(je kan hem ook met tuin handschoenen of speciale handschoenen uit de kooi halen dan je parkiet zo vast houden dat hij niet pikt(je hand achter zijn kop en je vingers onder zijn lijfje) en dan met een hand aaien als je dit vaak doet raakt je parkiet er aan gewent en zal hij niet meer pikken
Belangrijk is: niet met handschoenen aan aaien dat vind je parkiet niet fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bouw vertrouwen met de parkiet op door hem trosgierst uit je hand te laten eten. Kijk in het begin de andere kant op als hij er naar toe gaat en van eet. Ik ging met mijn rug naar de kooi zitten en had een grote spiegel recht voor me geplaatst, zodat ik kon zien wat de vogel deed. Als je dit een aantal dagen doet, merk je dat hij rustiger en zelfverzekerder wordt.
Handschoenen zou ik niet doen! Mijn papegaaien en valkparkiet waren er doodsbang voor.
Zelfs een pleister op mijn vinger (zat een winkelhaak in door papegaaienbeet) was knap beangstigend voor ze.