hoe behandel je hotspotting bij een hond?

De hond heeft een lelijke plek die door de d.a. een hot spot is genoemd. De wond zit nu gelukkig dicht en de hond loopt rond met een kap zodat hij niet meer begint met bijten omdat de plek blijft jeuken doet hij dat onvermijdelijk. Is er een middeltje tegen dat jeuken, wanneer zou de vacht op die plek terug groeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik weet niet of er iets aan de hand is waardoor de huid jeukt? als medische oorzaken zijn uitgesloten (schimmeltje, allergie, locale bacteriele infectie, grasaartje in de huid, vochtig eczeem etc.) zou de jeuk veroorzaakt kunnen worden doordat de huid aan het genezen is.

dan is een kap een goede manier om de huid even rust te geven zodat het kan genezen.

wat ook mogelijk is, is dat de hond het probleem zelf in stand houdt en bv uit verveling op 1 plek likt, huid raakt geirriteerd, hond blijft likken etc.

het kan ook dat de hond na het genezen van de huid weer gaat likken en dan ligt het probleem op een ander gebied.

de kap kan dus een tijdelijke oplossing zijn, maar kan ook een lapmiddel zijn als men de oorzaak niet kan vinden, die zowel op medisch gebied kunnen liggen maar het kan ook neurotisch gedrag zijn en je het op een andere manier op moet gaan lossen.

weet niet of er alleen sprake is van jeuk, of dat de huid ook rood, gezwollen is? er zijn middeltjes voor, maar afhankelijk van de plek en oorzaak bepaalt de dierenarts wel middel en of het een spuitje, pilletje, zalfje zal zijn en of het lokaal behandeld moet worden.

als je meer info kan geven krijg je waarschijnlijk wat gerichtere antwoorden.

succes en beterschap met je hond gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

geen idee of het nog steeds in de handel is, maar jaren terug heb ik via mijn dierenarts een gel tegen de jeuk gekregen die goed hielp.
het heet viatop, van boehringer ingelheim.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
ja hoor! plusje http://www.vetonline.nl/index.php?id=199&tx_ttnews%5Btt_news%5D=42&tx_ttnews%5BbackPid%5D=198&cHash=c4ba89d771
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de plus en voor de link ivana!
Dit vond ik:

De plek kunt U dagelijks wassen met betadineshampoo (drogist of apotheek), goed naspoelen, en droogdeppen.

Wat een vriendin van mij had was zalf met honing erin, dat werkte echt goed. Hoe het precies heet weet ik niet, maar dat weet je d.a. wel denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ die zalf heb ik ook gebruikt toen mijn hond een operatiewond had die niet goed genas. Binnen een paar dagen was het een stuk beter!
Hier is de link van de zalf, dermiel heet hij
http://www.medpets.nl/dermiel+wondzalf/
onze hond had ook en hotspot en de D A heeft het behandelt met hydrocortiderm

werkt goed