wat kan je doen tegen een agapornis die zijn staartveren afbijt?

mijn vogel heeft eerst een paar nestjes gehad.
het mannetje is toen aan haar staartveren gaan plukken.
nu is het mannetje overleden, maar nu bijt ze zelf haar staartveren af (tot bloedens toe).
wat kun je hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Wanneer een vogel zich verwondt is dit niet altijd even goed te zien. Een verwonding kan bij een vogel zonder hulp erg mooi genezen. Maar die tijd gunt de vogel zichzelf vaak niet. Zodra het pijn doet of jeukt gaat de vogel er aan krabben of bijten. Daardoor wordt het van kwaad tot erger. Sommige vogels gaan echt gaten in zichzelf vreten. Kaketoes eten "graag" een stuk uit hun borst en agapornissen hebben een voorliefde voor hun oksels of vleugelschouders. Wat begint met een kromme veer kan eindigen tot een bloederige massa. Bij de eerste verschijnselen van dit gedrag moet ogenblikkelijk hulp bij de dierenarts gezocht worden. Als deze wonden langere tijd bestaan vertonen ze namelijk nauwelijks enige genezingstendens meer. De dierenarts zal de vogel tijdelijk een kraag omdoen en de wond onder gasnarcose opfrissen en hechten. Na 14 dagen is de wond veelal geheel genezen en kan de kraag weer afgedaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou kunnen proberen voor meer afleiding te zorgen. Bijvoorbeeld meer tijd erin steken of speeltjes in het verblijf te plaatsen. Een grotere kooi/verblijf kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels die zichzelf verwonden zijn gefrustreerd/gestresst.... heel vaak heeft dat te maken met intense verveling.
Ze zijn niet op aarde om in een kooitje te zitten. Agapornissen en alle papegaaien/papegaai-achigen, vormen paartjes voor het leven en leven in de natuur in grote groepen.
Ik bedoel dit niet als kritiek naar jou, maar als reden, waarom ze dit gedrag vertonen.
Ze heeft dus afleiding en veel aandacht nodig.
Misschien kan je proberen er weer een mannetje bij te zetten, hoewel dat ook heel verkeerd kan uitpakken als ze niet bij elkaar passen. Of 2 vrouwtjes goed samengaan weet ik niet, maar dat zou je kunnen informeren.
Misschien heb je ook iets aan onderstaande sites:

http://www.vogelproblemen.nl/Agapornissen-%20inleiding.html
http://www.lorreco.nl/veren_plukken.html