Weet een hond echt aan welke kant van een lantaarnpaal ik langs ga? Of is hij zich toch niet zo erg bewust van de riem?

Als ik op straat loop en loop langs een lantaarnpaal dan weten mijn 2 volwassen honden aan welke kant ze erlangs moeten... Puppy loopt aan de verkeerde kant langs de paal, maar als ik dan stil sta loopt hij om en staat dus weer aan mijn kant van de paal.

Ik vraag me af of dit echt iets is wat je ze kan leren of zijn ze zich hiervan echt niet bewust en is het toeval ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komt het dat je twee volwassen honden het wel weten denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan toch zijn dat dat komt omdat ze toch al geleerd hebben om dicht aan de voet te lopen?? of netjes naast te lopen? dat ik toevallig nooit dicht genoeg langs een paal loop voor hun om in verwarring te komen omdat ze netjes tegen het been aan lopen?? kan toch :P ik ben was er gewoon benieuw of het gewoon toeval was of dat het echt zin heeft om dat de nieuwe pup ook aan te leren :P snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je toch zelf nu al het antwoord gegeven? ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was als een grapje bedoeld want je hebt je volwassen honden dit al bewust of onbewust aangeleerd dus dit zal met je pup ook zo gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik toch !! Ik ken je al een beetje hier op gv :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké dan. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze hond is nu, 3 of 4 ofzo, hij loopt wel aan de riem, maar niet langs ons. Hij loopt altijd eerst aan de verkeerde kant van de paal, en dan zeggen we: Lantaarnpaal!! En dan loopt hij terug om er omheen te lopen. Wel grappig eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het om hondengedrag gaat is het toch NOOIT toeval, maar simpelweg PURE logica??!!! :-)

Antwoorden (6)

Daar zijn ze zich bewust van. Het heeft met intelligentie te maken. We hebben veel honden gehad. De meeste liepen goed, maar er was er een die er niks van snapte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha grappig!! oke, dan kan ik dus door gaan met de pup leren aan welke kant hij langs de paal moet lopen hihi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, maar de een leert het sneller dan de ander, en zoals sommige leren het nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle honden kunnen het leren als ze maar de kans krijgen om het verband te leggen. (#zodanig# ervaren dat ze de link kunnen leggen) kwestie van blijven oefenen, geen enkele hond is hier te dom voor (vergis je niet in kwaliteiten van een hondenbrein hoor) al valt bij de ene hond wel degelijk het kwartje eerder dan bij de andere hond. het komt wel voor dan honden er maling aan hebben.
(ff vrij vertaald)
'waarom zou ik als hond zijnde de andere kant op gaan? jij lost het probleem met de riem en de paal toch voor me op? nou, is het dan jouw probleem of die van mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt maar er zijn echt uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben heel eigenwijs (ben opgegroeid in een roedel als het ware) en hou me nog steeds bezig met (het gedrag en psychologie) van honden. dus: ik moet het eerst zien en dan geloven, want van alle honden die ik gezien heb ik mijn leven ken ik er niet 1 waarbij dit 'probleem' niet simpel op te lossen is ;-)
ook al kan het bij de ene hond beduiden langer duren voor het kwartje valt dan bij de andere hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucalypje, kun jij mij dan helpen om mijn hond af te leren te blaffen bij: een luchtbalon
als de lamp bij de buren aangaat
als we een broodzakje pakken
als we de magnetron openen
als we een vuilniszak pakken
als we de stofzuiger aanzetten
als er een onbekende binnenkomt Hij doet het namelijk al 4 jaar..en we worden er gek van..=D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje: je hebt de dogwisperer nodig :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wel..of het asiel! =D
Helaas is de hond van mn ouders..niet van mij..
Onze hond heeft een identiteitcrisis..het is een border collie die elke dag meer dan 20 km beweging nodig heeft en schapen moet sturen en zo..wij wonen in een woonwijk in een klein huis en zijn een lui gezin..
Gerum t hondje
Naar gelang de hond ouder wordt leert hij aan welke kant jij gaat lopen en hij past zich aan.Je moet maar eens proberen om normaal te lopen en net voor de paal de andere kant nemen als dat je van plan was dan zal de hond zich ook direct gaan aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha grappig!! oke, dan kan ik dus door gaan met de pup leren aan welke kant hij langs de paal moet lopen hihi. En ik ga het zeker eens proberen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze hond weet het nog steeds niet. maar hij corrigeert zn eigen wel daarna..hij weet inmiddels wél dat hij niet verder kan lopen, als ik dat ook doe haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha Ytje, blijven volhouden en stil blijven staan als de riem te kort gaat worden om verder te gaan.
oefening baart kunst (desnoods de minder snuggere types even een handje helpen door te roepen) als ie zelf niet terugloopt dan kan het vallende kwartje lang op zich laten wachten namelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja, bij onze hond is het apart..Hij snapt niet: Ik moet links langs de lantaarnpaal.
Maar hij snapt wel: Als ik eenmaal langs de lantaarnpaal ben aan de rechterkant, dan moet ik me eigen omdraaien, teruglopen en daarna links langs de lantaarnpaal lopen. Onze hond is een beetje gek..hahaha
Je hond leert dit door trial-and-error. Door vaak genoeg aan de foute kant te lopen en dan terug te moeten leert hij dus wat de "goeie" kant is.
Of hij zich echt bewust is van wat hij leert is natuurlijk gissen, maar hij leert het uiteindelijk wel dat die riem dus bepaalde beperkingen heeft.
Zonder riem zal hij wel langs de andere kant kunnen lopen en doet dat dan ook. Ik heb zelf die ervaring omdat mijn hond als die los liep in het bos wel aan de andere kant van de bomen langs liep. Aan de riem snapte hij dat hij aan mijn kant moest blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hond leert het vanzelf wel, zolang je hem maar laat weten dat wat hij/zij doet fout is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is te leren, want ze kunnen zich hier bewust van WORDEN. ;-)

het inschatten van afmetingen gaat een hond niet altijd even goed af nee. hij zal zich bewust zijn van het feit dat ie aan de riem zit (beperkt in de beweging dus) maar verder is het een kwestie van aanleren.

zo kan een hond met een stok klem komen te zitten in een smalle doorgang (we kennen de filmpjes op you tube vast wel) hij weet dat hij een stok heeft, maar afmetingen... das een heel ander verhaal, en een leermoment.

een hond kan fastmappen (verbanden leggen, en een bepaalde logica aanleren d.m.v. opgedane ervaring/associaties)

op een gegeven moment zal de hond dus merken (dus leren) dat een bepaalde stok NIET in die smalle doorgang past. hij kan blijven proberen tot het kwartje valt: 'wil niet'.

met de riem hetzelfde verhaal: los jij het op voor de hond door aan dezelfde kant van de lantaarnpaal te gaan lopen, de riem over te pakken etc zal de hond niet leren: kan niet, en zal er dus nooit bij stil dat dat het mogelijk #niet# zou kunnen.

maar stop jij met lopen omdat de riem gewoon niet langer is, en je beiden aan 1 kant van de lantaarnpaal staat, zal de hond dus aan JOUW kant van de lantaarnpaal langs moet wil ie verder wandelen (jij blijft namelijk doen of je neus bloedt) dan leert de hond wél: kan niet.

de ene hond pikt het sneller op dan de andere, maar ze leren het allemaal.

weten dat je aan de riem zit wil dus niet per definitie zeggen dat ze ook weten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden hiervan zijn. dit ligt aan het baasje zelf: wat en hoe laat jij de hond ervaren (dus wat leer jij de hond wel of niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze hond had dit van pup af aan al door, en omdat wij dan iedere keer "paaltje" riepen, werkte dit ook als hij bijvoorbeeld in de bosjes ging. Een keer "paaltje" zeggen, en hij volgde zijn riem terug naar de weg.
Nu hoeven we zelfs niets meer te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo kan het idd ook. hij weet dat het woord 'paaltje' betekend dat hij een bep. kant eromheen moet gaan wil ie verder kunnen. (associatie met het woord 'paaltje' en het obstakel zelf, wat resulteert in een bepaald gedrag) nu je niets meer hoeft te zeggen heeft de hond de associatie weten te leggen met het obstakel zelf wat resulteert in bepaald gedrag zodat je niet meer 'paaltje hoeft te roepen. overigens wel heel schappelijk om je hond te waarschuwen ;-)) oei, zo meegaand ben ik nooit geweest voor mijn honden hoor. (ervaren, conclusie trekken, en associatie leggen) (weer) door kunnen lopen is op zich een beloning, maar bij honden waarbij het kwartje nog moet vallen is een uitbundige beloning met de stem natuurlijk nog motiverender (om de doorgang van het vallende kwartje te bevorderen) feit is dat ze het heel snel oppikken, en echt wel weten wat de bedoeling is, met of zonder waarschuwing vooraf
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij blijft staan, de hond moet tot het inzicht komen. en de hond denkt: laat ik maar terug om het paaltje lopen, mijn baas is te dom om dat te snappen ,want die blijft altijd staan... ;-)
Volgens mij is hij zich niet ervan bewust. Hij heeft geleerd om de paal te lopen dus iedere keer als hij een paal tegen komt dan wordt hij getriggerd, een soort reminder komt er dan naar boven. Zijn hersenen maken een anker aan. Een paal.. Oja dan moet ik er links omheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje had ik gedaan maar reactie is weg? ben het er mee eens.
net als het spreekwoordelijke ezeltje bij de welbekende steen kan denken: hey.... een steen! hier ga ik me niet écht niet nóg een keer aan stoten!
;-)