Weet een hond echt aan welke kant van een lantaarnpaal ik langs ga? Of is hij zich toch niet zo erg bewust van de riem?

Als ik op straat loop en loop langs een lantaarnpaal dan weten mijn 2 volwassen honden aan welke kant ze erlangs moeten... Puppy loopt aan de verkeerde kant langs de paal, maar als ik dan stil sta loopt hij om en staat dus weer aan mijn kant van de paal.

Ik vraag me af of dit echt iets is wat je ze kan leren of zijn ze zich hiervan echt niet bewust en is het toeval ???

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar zijn ze zich bewust van. Het heeft met intelligentie te maken. We hebben veel honden gehad. De meeste liepen goed, maar er was er een die er niks van snapte...

Naar gelang de hond ouder wordt leert hij aan welke kant jij gaat lopen en hij past zich aan.Je moet maar eens proberen om normaal te lopen en net voor de paal de andere kant nemen als dat je van plan was dan zal de hond zich ook direct gaan aanpassen.

Je hond leert dit door trial-and-error. Door vaak genoeg aan de foute kant te lopen en dan terug te moeten leert hij dus wat de "goeie" kant is. Of hij zich echt bewust is van wat hij leert is natuurlijk gissen, maar hij leert het uiteindelijk wel dat die riem dus bepaalde beperkingen heeft. Zonder riem zal hij wel langs de andere kant kunnen lopen en doet dat dan ook. Ik heb zelf die ervaring omdat mijn hond als die los liep in het bos wel aan de andere kant van de bomen langs liep. Aan de riem snapte hij dat hij aan mijn kant moest blijven.

Je hond leert het vanzelf wel, zolang je hem maar laat weten dat wat hij/zij doet fout is

het is te leren, want ze kunnen zich hier bewust van WORDEN. ;-) het inschatten van afmetingen gaat een hond niet altijd even goed af nee. hij zal zich bewust zijn van het feit dat ie aan de riem zit (beperkt in de beweging dus) maar verder is het een kwestie van aanleren. zo kan een hond met een stok klem komen te zitten in een smalle doorgang (we kennen de filmpjes op you tube vast wel) hij weet dat hij een stok heeft, maar afmetingen... das een heel ander verhaal, en een leermoment. een hond kan fastmappen (verbanden leggen, en een bepaalde logica aanleren d.m.v. opgedane ervaring/associaties) op een gegeven moment zal de hond dus merken (dus leren) dat een bepaalde stok NIET in die smalle doorgang past. hij kan blijven proberen tot het kwartje valt: 'wil niet'. met de riem hetzelfde verhaal: los jij het op voor de hond door aan dezelfde kant van de lantaarnpaal te gaan lopen, de riem over te pakken etc zal de hond niet leren: kan niet, en zal er dus nooit bij stil dat dat het mogelijk #niet# zou kunnen. maar stop jij met lopen omdat de riem gewoon niet langer is, en je beiden aan 1 kant van de lantaarnpaal staat, zal de hond dus aan JOUW kant van de lantaarnpaal langs moet wil ie verder wandelen (jij blijft namelijk doen of je neus bloedt) dan leert de hond wél: kan niet. de ene hond pikt het sneller op dan de andere, maar ze leren het allemaal. weten dat je aan de riem zit wil dus niet per definitie zeggen dat ze ook weten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden hiervan zijn. dit ligt aan het baasje zelf: wat en hoe laat jij de hond ervaren (dus wat leer jij de hond wel of niet)

Volgens mij is hij zich niet ervan bewust. Hij heeft geleerd om de paal te lopen dus iedere keer als hij een paal tegen komt dan wordt hij getriggerd, een soort reminder komt er dan naar boven. Zijn hersenen maken een anker aan. Een paal.. Oja dan moet ik er links omheen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100