Waar gaat een kat altijd/vaak, voordat hij gaat liggen, eerst met zijn poten en nagels krabben?

Ik denk dat iedereen met een kat dit wel bekend voorkomt. Doet hij dit om zijn nagels bij te houden of om zijn plekje warm te maken of iets dergelijks? Ik vraag me dit al een tijdje af eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mijn kat doet dit ook als hij bij mij op schoot komt liggen en als hij naast me in bed komt liggen.
Dan is hij soms wel een kwartier bezig met z'n pootjes voor hij eindelijk gaat liggen.
Schijnt dat katten dit overhouden uit hun kittentijd,ze doen dit bij de moederpoes om de melkproductie te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik dacht dat ze dat doen om een kuiltje te maken. Dat is instinct. In het wild maken kat- en hondachtigen een kuiltje in de bladeren of in het zand waar ze willen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het gaat om het 'trappelen', alsof ze hun ligplek masseren, dan geldt het antwoord van Laurena.
De nagels worden vooral bijgehouden door ze te scherpen op plekken aan de randen van het territorium (daarom is de deurmat vaak zo populair) en soms door tijdens het wassen te bijten (zodat losse nagelkapjes verwijderd worden, die zie je soms ook liggen op die plekken waar ze hebben zitten/liggen poetsen).
Sommige katten zie je duidelijk in de weer om hun ligplek prettig te maken: drie keer ronddraaien om een lekker plekje te maken, mijn ene kat harkt weleens de deken lekker om zich heen.