Wat zijn leuke speeltjes voor hamsters?

Mijn hamster heeft alleen maar een radje om in te rennen en een knaagstok, en dat vind ik zielig want ik heb het idee dat dat iets te saai is voor hem. Wat zijn dus leuke speeltjes voor hem? Ik vin het niet erg om in de winkel te kopen, maar zijn er misschien ook ideeën om zelf iets te maken? Ik had al een keertje een wc-rol opengeknipt en daar sla ingelegd en dat vond hij heel leuk. Meer ideeën? x

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het allerbelangrijkste voor een hamster is een ruime kooi die uitdagend is ingericht. Kijk maar eens op http://hamstergehege.blogspot.com/search/label/Gehege%20-%20Cages%20-%20Jaulas (er staat bij iedere post onderaan ook een Engelse beschrijving) of op http://www.tierische-eigenheime.de.tl/Gehege.htm (alleen in het Duits maar de foto's spreken voor zich). De hamsterkooien die in de dierenwinkel worden verkocht zijn bij lange na NIET geschikt voor hamsters! Ze zijn veel, echt VEEL te klein! :'( De enige kooien die enigzins voldoen zijn Ferplast Mary, Savic Hamster Heaven en Ferplast Criceti 15.

Vul de kooi met een flinke diepe laag bodembedekking, dan kan je hamster lekker graven. Dat doen hamsters graag. Ook kun je de gangenstelsels die hamsters in de natuur graven een beetje nabootsen met buizen, bijvoorbeeld die van ferplast. Veel hamsters nemen graag een zandbadje, vul eens een bakje met chinchillazand (kun je kopen in de dierenwinkel, neem geen vogelzand want dat kan gevaarlijk zijn) en zet het in de kooi. Wc rollen, wc papier, hooi, stro, doosje van onbedrukt karton, papiersnippers (krantenpapier)... het kan allemaal tot nestmateriaal verwerkt worden door je hamster.

In de natuur bestaat het leven van een hamster voornamelijk uit hamsteren, hamsteren, slapen, hamsteren, graven, hamsteren, slapen, hamsteren, slapen, hamsteren en voor de afwisseling nog maar eens hamsteren. Oftewel, een hamster besteedt ontzettend veel tijd met zoeken naar eten dat vervolgens wordt opgeslagen. Ook tamme hamsters kunnen zich lang vermaken met dit gedrag als je het voer niet in een voerbakje geeft maar door de hele kooi strooit en lekker door de bodembedekking mengt. Om het eten nog leuker te maken zou je ook wat voedselverrijking kunnen geven: tarwe-aren, trosgierst, walnoot die je een heel klein beetje openkraakt waarna de hamster de rest zelf moet doen. Ook leuk: zet eens een plantje in het hok! Niet zomaar een plantje natuurlijk, het moet wel veilig zijn. Bij Intratuin hebben ze speciale plantjes voor huisdieren (Knaagtandje, Snuffelblad, etc.) maar je kunt ook gewoon callisia repens (golliwoog/schildpadplantje), chlorophytum (zebragras) of simpelweg kattengras nemen. Zorg wel dat het om onbespoten plantjes gaat in aarde zonder kunstmestkorrels. In plaats van een knaagstok kun je je hamster ook verse takken geven van wilg, hazelaar, berk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (4)

mijn hamsters vonden het altijd geweldig een aantal velletjes wc-papier te krijgen.
ze waren daar dan tijden zoet mee om een nest te bouwen.

wat ze ook erg leuk vonden was als ik wat lekkere hapjes, zoals kattenbrokjes, verstopte zodat ze wat moeite moesten doen om ze te pakken te krijgen.
Rieneke1
12 jaar geleden
De wc rol zelf vinden ze ook leuk om er doorheen te kruipen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
z'n grote lange buis met allemaal bochten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anders hamster vriendje erbij is ook best gezellig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag niet, heeft de dierenwinkelverkoopster mij verteld. Als ze baby's zijn kan het best, maar eenmaal op goede leeftijd gaan 2 hamsters gewoon niet meer samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best gezellig? Een gevecht op leven en dood lijkt me nou niet zo heel gezellig, al helpt het vast tegen de verveling. Nee, hamsters samen zetten moet je niet zomaar doen, goudhamsters en chinese dwerghamsters al helemaal nooit (die maken elkaar sowieso af) en bij de andere soorten moet je echt héél goed weten waar je mee bezig bent (dus veel hamsterkennis hebben en ervaring!)