Hoe kan je een dominante kat verjagen en niet je eigen katten?

Mijn vriend en ik zijn net een jaar geleden verhuisd naar ons nieuwe huis. Er liep altijd een kater buiten, die ik regelmatig aaide. Ik hoorde van mijn buurvrouw dat zij hem wel eens eten geeft, maar dat de kat niet van haar is. Voorgaande buurtbewoners hebben de kat achtergelaten bij verhuizing. Omdat de buurvrouw regelmatig op de hond van haar dochter past, houdt ze de kat ook niet binnen.
Sinds twee maanden hebben wij twee poezen uit het asiel. Ze zijn al volwassen, maar een beetje angstig. We laten ze vaak naar buiten, maar dan worden ze regelmatig aangevallen door de buurtkat, zelfs in onze eigen tuin! Ze zijn erg bang voor hem en gaan ook niet samen tegen hem vechten. Één keer had ik de deur openstaan, en was ik zelf boven. Toen zag ik ineens de buurtkat onderaan de trap staan, had hij meteen het hele huis ondergepiest.

Ik weet dat er kattenluikjes bestaan met chip om andere katten buiten te houden, die gaan wij binnenkort ook bestellen. Maar het probleem buiten blijft bestaan. Ik weet dat mijn poezen ook graag naar buiten willen, maar zo durven ze niet. Ik wil ze ook niet alleen maar binnen houden, omdat het echte buitenkatten zijn. Laten uitvechten is niet mogelijk, omdat de buurtkat veel sterker is, veel dominanter en ik heb het gevoel dat hij door zal blijven gaan tot mijn kat niet meer leeft.

Onze tuin is heel erg open en het is dus geen optie om een omheining te maken.

Iemand een goede tip voor ons?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om geen kattenluikje te plaatsen waarbij ja katten een bandje met chip moeten dragen om ervoor te zorgen dat het luikje alleen voor jouw katten open gaat. Er gebeuren ontzettend veel ongelukken door halsbandjes waarbij katten het zelfs niet overleven.

Antwoorden (3)

je hebt goede kans dat de kat niet gecastreerd is, en ongecastreerde katers kunnen gemene vechtersbazen zijn.
het beste, ook voor de kater, is het beestje vangen en afleveren bij het asiel als zijnde zwerfkat.
mocht hij niet te pakken zijn, informeer dan bij diernambulance en dierenbescherming naar een vangkooi.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Rieneke, Heel erg bedankt voor de tips. Ik heb er inderdaad wel over nagedacht om hem gewoon naar het asiel te brengen, maar ik denk dat het niet erg gewaardeerd zal worden door mijn buurvrouw en wellicht ook door andere buren. We wonen hier nog maar een jaar en wil dus ook niet meteen een buurtruzie gaan uitlokken. Maar een keer een gesprek met haar over de kat is wel noodzakelijk ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
opbellen hierover dit heb ik eerder gedaan, de dierenbescherming wenste dat ik het dier zou vangen! nou, dat is lastig met een vreemde brutale buurtkat.
het probleem werd niet opgelost!
Rieneke1
11 jaar geleden
yepitsme, ik begrijp je wel, maar als mensen zich eigenaar voelen, dan moeten ze ook zo handelen, en het beestje laten castreren.
bovendien, de winter komt er weer aan, dat is toch ook niets voor de kater? kan je hem niet sneaky afvoeren en je verder van de domme houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd een goeie tip, of het verhaal neerleggen bij de dierenbescherming zodat ze discreet kunnen handelen als ze eventueel een vangkooi plaatsen, dus geen namen gaan noemen, alleen dat er klachten zijn over een "zieke"zwerfkat die geholpen moet worden.
mij lijkt het dat je de buurtkat iedere keer je tuin uit moet jagen, heb ik ook moeten doen!
mijn eigen 2 katers waren inderdaad bang voor deze vreemde heersende buurtkat.
wat je ermee bereikt is dat de buurtkat erg voorzichtig wordt en erg snel op de vlucht slaat, het werkt dus wel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een waterpistool of plantenspuit met water doet wonderen. De kat krijgt er niets van en bijna alle katten zullen zich uit de voeten maken.