hoe moet ik mijn aquarium verplaatsen?

Mijn neef wil graag mijn aquarium hebben omdat ik er toch niet veel mee doe.
Hoe moet ik dit aanpakken met water?
Ik kan niet al het water er uit laten lopen en bij mijn neef leidingwater er in laten lopen omdat de vissen dan dood gaan omdat het water niet goed is.
Hoeveel water uit mijn aquarium moet ik meeverhuizen?
Het aquarium heeft 96 liter water.
Weet iemand een oplossing zodat mijn vissen in leven blijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo is het water niet goed zijn het topische vissen of zoutwater?
ItisILeClerc
10 jaar geleden
laat het water uit het aquarium lopen en neem eigen water mee in losse flessen of containers

Antwoorden (3)

Ik zou minstens een derde van het water in bakken, emmers ,plastic zakken of zo iets vervoeren.
Het aquarium helemaal leeg maken, of bijna leeg op een l. of 20 na, dat is nog te tillen, wel iets in het aquarium plaatsen tegen het klotsen van het water, b.v een aantal plastic flessen die voor de helft met water zijn gevuld.
Neem nu een stevig stuk dik multiplex, leg hierop een plaat tempex en daar weer op het aquarium.
Vissen vervoeren in een grote stevige plastic zak, met daarin weinig water en veel lucht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige juiste manier. Een plus! Probeer indien mogelijk zoveel water als kan te redden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een +
Neem een koelbox, vul die met plastiekzakken aquariumwater, met daarbij sommige met visjes. Vul de lege ruimte van de koelbox verder op met opgerolde handdoeken. Sluit de koelbox gedeeltelijk af, zodat het donker binnen is. Laat de sponzen en filtermateriaal heel, want die zijn nodig voor de bacterie cultuur in je aquarium. De planten en de rest kan je eruit halen en ook in plastiekzakjes doen. Laat een klein beetje water op de bodem, voor het grind. Zorg bij aankomst, dat alles snel weer op zijn plek staat. Het aantal water wat je mee neemt kan 50% zijn van de inhoud, maar natuurlijk indien mogelijk liefst meer. Zolang het filtermateriaal in tact blijft en je een groot deel van het aquariumwater behoud dan kunnen de vissen het daar wel mee doen. Als de vissen zijn geplaatst geef je een heel klein beetje voer, om ze gerust te stellen. Succes met de verhuizing!

Toegevoegd na 9 minuten:
Het intact houden van je filtermateriaal, daar bedoel ik mee, dat deze dus niet mag worden weggegooid. Die zijn het aller belangrijkste. Bij het inrichten moet zo snel mogelijk het filter weer volledig in werking wordt gezet, dan de vissen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een koelbox omdat deze makkelijk te tillen is door de stevige handgreep en omdat daar het water niet snel in afkoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het water is het probleem niet. Als het verse leidingwater goed wordt voorbereid kan dit zich op enkele uren herstellen. En op enkele uren zullen die vissen niet dood gaan.

Veel erger is het filter, de nitrificerende bacteriën die daarin zitten zijn nog belangrijker. Stopt het filter, dan stopt ook de zuurstoftoevoer voor hen en 'stikken' ze.

Hou het dus op een beetje water (voldoende om je vissen in te vervoeren) maar zorg dat het filter niet langer dan een half uur uitligt. Plaats het desnoods tijdelijk over een emmer en hou het zo lang mogelijk in dienst tijdens de verhuis van het aquarium zelf.

Woont je neef of meer dan een half uur? Dan zal het filter opnieuw moeten indraaien. Probeer opvang te voorzien voor je vissen gedurende enkele weken/maanden.

Als ook dat niet mogelijk is zal het aquarium en filter met vissen opnieuw moeten indraaien. Dat wil zeggen: na de verhuis gedurende 2 maanden elke dag pH, kH, ammonium en nitriet meten. Indien nodig kan je dan de waterwaarden bijsturen of als dat niet mogelijk is: het water verversen.

Zie voor meer info het kopje 'ammoniak en nitriet' op volgende pagina.